سرویس سینمایی هنرآنلاین: کتایون ریاحی بازیگر سینما و تلویزیون مدت‌هاست با راه‌اندازی بنیاد نیکوکاری کمک به جامعه ناشنوایان خدمت می‌کند و همین امر موجب شده با سینما و تلویزیون فاصله گرفته و به فعالیت‌های عام‌المنفعه مشغول باشد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره راه‌اندازی و تأسیس شبکه اینترنتی اشاره که به ناشنوایان اختصاص دارد، گفت: به‌عنوان کسی که شش سال است با ناشنوایان به‌صورت مستقیم در ارتباط هستم، جای خالی این شبکه را بسیار احساس می‌کردم و فکر می‌کنم همین امروز نیز بسیار دیر است، اما خدا را شکر که این امر محقق شد و این نیاز در جامعه احساس شد و حالا از طریق شبکه اینترنتی اشاره این امکان در اختیار این قشر از جامعه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که بسیار از ما می‌خواستند فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی اخبار با زبان اشاره بود. خوشحالم که این امر محقق شده است و این شبکه می‌تواند این خدمات را به قشر ناشنوای کشور بدهد. ما برای قشر نیازمند سراسر کشور فعالیت می‌کنیم که آن‌ها باید زیر چهار سال جراحی کاشت حلزونی را انجام دهند، بنابراین آن‌ها هنوز مخاطب سینما و تلویزیون نیستند، اما والدین و همراهان آن‌ها یا حتی افرادی در سن بالا که ناشنوا هستند قطعاً مخاطبان این شبکه هستند و خوشحالم که شبکه اشاره راه‌اندازی شده است.

بازیگر "دعوت" همچنین با پیشنهاد اشتغال ناشنوایان در شبکه خودشان اظهار کرد: امیدوارم گردانندگان شبکه اشاره از خود ناشنوایان در تولید برنامه‌هایشان استفاده کنند و با آموزش تکنیکال به آن‌ها بتوانند هم‌زمان اشتغال نیز برایشان ایجاد کنند. در این مدت با ناشنوایانی آشنا شدم که به چند زبان دنیا آشنایی دارند و مسلط هستند، یا خلبان هستند یا استاد دانشگاه و می‌توانند در این شبکه به شکل اختصاصی همکاری داشته باشند. حرکت به سمت یک جامعه سالم و سلامت فقط جسمی نیست و باید به لحاظ روحی نیز سلامت باشند تا جامعه نیز سلامت باشد و با آرامش بیشتری فعالیت داشته باشند.

ریاحی در ادامه بیان کرد: زمان طلایی کاشت حلزونی زیر چهار سال است و اگر افراد مبتلا در این زمان جراحی شوند دیگر ناشنوا نیستند و می‌توانند وارد جامعه شوند. فکر می‌کنم کار اصلی شبکه این است که ابتدا مردم را با مقوله ناشنوایی آشنا کند چرا که هنوز این آشنایی در حدی نیست که بدانند کسی که ناشنواست لاجرم نمی‌تواند صحبت کند و لالی و ناشنوایی از هم جدا نیست و کاملاً به هم مرتبط هستند. کسی که کاشت حلزونی را انجام می‌دهد این موهبت را هم‌زمان به دست می‌آورد. آشنایی با مقوله ناشنوایی برای کل جامعه لازم است، چه خانواده‌های درگیر و چه کسانی که درگیر نیستند. آشنایی کل جامعه با آموزش درست از طریق شبکه امکان‌پذیر است و می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین وظیفه شبکه تعریف شود.

دسترسی به شبکه اشاره از طریق سامانه www.aionet.ir یا نرم‌افزارهای تلفن همراه آیو در بخش شبکه‌های اختصاصی امکان‌پذیر است.