سرویس سینمایی هنرآنلاین: برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر دوشنبه شب با حضور مدیران شهرداری تهران، مدیران سازمان سینمایی، سینماگران و اهالی رسانه در تالار وحدت معرفی شدند.

در بخش فیلم داستانی بلند، "مغزهای کوچک زنگ‌زده" به کارگردانی هومن سیدی برنده پنج جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. در بخش مستند بلند نیز "مهین" به کارگردانی محمدحسین حیدری سه جایزه از جمله جایزه بهترین مستند را از آن خود کرد.

در بخش بین‌الملل این دوره جشنواره فیلم شهر، جایزه بهترین فیلم سینمایی به فیلم ژاپنی "دزدان فروشگاه" ("دله‌دزدها") به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا اعطاء شد و آندری زویاگینتسف کارگردان روس برای "بی‌عشق" جایزه بهترین کارگردانی را برد.

محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم اختتامیه جشنواره گفت: جشنواره فیلم شهر از جشنواره‌هایی است که تحت حمایت بخشی از حاکمیت به نمایش درمی‌آید، بنابراین حساسیت‌هایی سر برگزاری آن بوده است. البته منظور من این نیست که بگویم این جشنواره‌ها باید محلی برای تبلیغ مدیران شهری شوند و دلیلی ندارد که بخواهند سفیدنمایی کنند. اگر جشنواره‌ای شبیه به جشنواره شهر برنامه‌ریزی شده نشان از این دارد که بخشی از حاکمیت شهری نسبت به آن حساس بوده و مدیریت کرده است تا بخشی از وظایف مدیریت شهری را هم در این جشنواره در نظر بگیرند و اگر هزینه‌ای می‌شود توجیه منطقی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: لازم است علاوه بر نشان دادن وخامت‌های جامعه، نگاهی هم به حقیقت‌ها داشته باشیم و طوری باشد که مسئولان بتوانند با دیدن این‌گونه آثار مشکلی را از جامعه بردارند. پس ما نباید دنبال سیاه‌نمایی یا سفید‌نمایی باشیم. البته که امروزه فیلم‌های سینمای اجتماعی ما بسیار موفق عمل کرده‌اند و توانسته‌اند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند.

بزرگداشت علی نصیریان بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون، بخشی از مراسم اختتامیه جشنواره بود.

نصیریان در مراسم بزرگداشت خود گفت: من معتقدم که هنر اصلاً پروپاگاندا نیست. بنابراین چیزی را که تجربه شده است نباید تکرار کنیم. هنر ابزار پروپاگاندا نیست. هنر بر خلاقیت انسانی استوار است و این خلاقیت یک چیز خودجوش و خدایی است که خداوند آن را در درون ما گذاشته است.

نصیریان با تأکید بر اینکه همه جای دنیا شهرداری‌ها به حمایت فرهنگ می‌آیند بیان کرد: حمایت‌های آن‌ها بدون دخالت است. در این شرایط نباید هنر را محدود کرد. اگر ما کمی بازتر نگاه کنیم و به جوشش‌های خلاقانه جوانان نگاه کنیم، بهتر می‌شود. هنر به‌صورت غیرمستقیم معرف کشور است.

در بخش دیگر مراسم، آیین نکوداشت جمشید مشایخی بازیگر فقید که قرار بود در افتتاحیه جشنواره برگزار شود، با حضور سام مشایخی پسر او همچنین هومن سیدی و علی نصیریان برگزار شد.

در ادامه رؤیا تیموریان و مسعود رایگان زوج بازیگر در حضور پیروز حناچی شهردار تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و میترا حجار بازیگر تقدیر شدند.

حناچی بعد از برگزاری این بخش در سخنانی گفت: جشنواره فیلم شهر همان‌طور که از اسمش مشخص است به یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشری می‌پردازد. طبیعتاً در این جشنواره‌ها موضوعاتی که به شکل طبیعی دیده نمی‌شوند یا از چشم عادی شهروندان دور هستند، اما از چشم ریزبین هنرمندان دور نیستند، مورد توجه قرار می‌گیرد. ما در حوزه هنرهای تجسمی هم تا وقتی شرایط را فراهم نکرده بودیم، این وضعیت را داشتیم. اینکه بتوانیم آستانه زیباشناسی مردم را بالا ببریم و آن‌ها را متقاضی زیبایی بیشتر کنیم یکی از وظایف ماست.

تجلیل از خادمان شهر بخش دیگر مراسم اختتامیه بود. در این بخش از فخرالدین گودرزی از آتش‌نشانی تهران و مجید فتاحی از اورژانس تهران تقدیر شد.

فهرست برندگان هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر در بخش‌های مسابقه سینمای ایران شامل فیلم‌ داستانی بلند، فیلم‌ داستانی کوتاه و نیمه‌بلند، مستند، انیمیشن، ویدیویی، همین‌طور  بخش بین‌الملل به این شرح است:

بخش فیلم داستانی بلند

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم: سعید سعدی برای تهیه‌کنندگی "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی: هومن سیدی برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش مرد: نوید محمدزاده برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر نقش زن: ژاله صامتی برای "در وجه حامل"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه: هومن سیدی برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی یا هنری: فرید ناصر فصیحی برای جلوه‌های ویژه "چهارراه استانبول"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری: پیمان شادمانفر برای فیلمبرداری "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

تندیس و دیپلم افتخار بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری: مصطفی کیایی برای "چهارراه استانبول"

بخش فیلم داستانی کوتاه و نیمه‌بلند:

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم آثار داستانی کوتاه و نیمه‌بلند: مریم کوهکن و سوگل شهابی برای تهیه‌کنندگی "تشریح"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی آثار داستانی کوتاه و نیمه‌بلند: آرمان خوانساریان برای "سایه فیل"

جایزه ویژه هیئت داوران برای نقش‌آفرینی در آثار داستانی کوتاه و نیمه‌بلند: فرانک کلانتر برای "فشار خون" و "لال" و محمد تک زارع برای "لال"

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه آثار داستانی کوتاه و نیمه‌بلند: امین چادگانی برای "برف تابستان"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری آثار داستانی کوتاه و نیمه‌بلند: پویان شعله‌ور برای تدوین "مثل بچه آدم"

دیپلم افتخار و تندیس جشنواره بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری: مجید اسماعیلی برای "تلخ"

بخش مستند:

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین تهیه‌کننده مستند بلند: مهدی مطهر برای "مهین"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند بلند: محمد حسین حیدری برای "مهین"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه‌بلند: فاطمه ذوالفقاری برای "فقدان"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری مستند: محمد حسین حیدری و زهره احمد زاده برای تدوین "مهین"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین تحقیق و پژوهش مستند: بابک بهداد برای "بهارستان خانه ملت"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری: داوود اشرفی برای "قصه بولوار"

بخش انیمیشن:

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم انیمیشن: بهرام عظیمی برای "سیم ششم"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی: صادق جوادی برای "روباه"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین جان‌بخشی انیمیشن: مجتبی موسوی برای "آقای گوزن"

بخش ویدئویی:

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی: خیرالله تقیانی برای "اینجا خانه من است"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر مرد: رضا بهبودی برای "آندرانیک"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگر زن: شیرین یزدان بخش برای "آکاردئون"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه: مریم بحرالعلومی برای "پاسیو"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی یا هنری: ایمان کرمیان، حسن نجفی و علی فرشچی برای "اینجا خانه من است"

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین اثر با محوریت تهران‌شناسی و تهران‌نگاری: حمید نعمت‌الله برای "بیا از گذشته حرف بزنیم"

بخش بین‌الملل:

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلم سینمایی: هیروکازو کوره-ادا برای تهیه‌کنندگی "دزدان فروشگاه" از ژاپن

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم سینمایی: آندری زویاگینتسف برای "بی‌عشق" از روسیه

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین مستند بلند: بوریس بِرتروم برای تهیه‌کنندگی "پناهگاه انسان" از دانمارک

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی مستند بلند: لیسا اف. جکسون برای "میراث" از مکزیک

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم انیمیشن: مَکس پورتر و رو کو واهاتا برای "فضای منفی" از فرانسه

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه‌بلند داستانی: مهدی فِلِیفِل برای "در حال غرق شدن" از یونان

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه‌بلند مستند: مایکل استورم گلومستین برای "بی‌نهایت 50 متر دورتر است" از لهستان

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای و چهره‌هایی چون هومن سیدی، مهدی هاشمی، مریم جلالی، پرویز شیخ‌طادی، مسعود اطیابی، سعید سعدی، بهرام عظیمی، نرگس آبیار، ژاله صامتی، رضا بهبودی، حسین فرح‌بخش، افشین هاشمی، علیرضا زرین‌دست، حبیب اسماعیلی، شیرین یزدان‌بخش، حبیب رضایی، محمدحسین لطیفی، مصطفی کیایی و مریم بحرالعلومی نیز در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر حضور داشتند.