سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ساناز دزفولیان با نام "ذات پنهان" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه نقاشی طلوع ناصری با نام "جاده فرعی" در گالری زیرزمین دستان، نمایشگاه حجم و چیدمان علی اعتبار با نام "تزلزل" در گالری ویستا و نمایشگاه نقاشی‌های مهدی عربی با نام "اتفاقی" در گالری نیان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

چهره‌ای دیگر

نمایشگاه نقاشی ساناز دزفولیان با نام "ذات پنهان" در گالری طراحان آزاد برپاست. دزفولیان در این مجموعه دو سوژه مختلف را نمایش داده و در بخش‌هایی از آثار میان این دو سوژه ارتباط برقرار کرده است. فضای داخلی خانه و حیوانات، موضوع آثار او هستند. مبل‌هایی با کوسن‌های رنگارنگ، قاب‌ها و آینه‌هایی که به دیوار  نصب‌شده‌اند، میز و تلویزیون و... همگی نمادی از انسان و محل زندگی او هستند. تک‌تک این اشیاء با حضور انسان است که معنا پیدا می‌کنند و بدون وجود او کارکرد خود را از دست می‌دهند.

اما دزفولیان در این تابلوها انسان را حذف کرده و به جای او حیوانات وحشی را قرار داده است. گوزن، جغد و دیگر حیواناتی که به طور معمول در نزدیکی انسان دیده نمی‌شوند و محل زندگی آنها در مناطقی دور از دسترس قرار دارد، این بار به شهر آمده و در خانه‌ای با اسباب و لوازم زندگی مدرن حضور دارند. ذات این حضور، وجهی غیرطبیعی دارد و مخاطب را با این سوال مواجه می‌کند که چرا حیوانات در این محیط حضور دارند.

نمایشگاه نقاشی ساناز دزفولیان در گالری طراحان آزاد

ویژگی‌های بصری که نقاش در این تابلوها ایجاد کرده است، از تهاجم و تصرف خبر می‌دهد. لکه‌های رنگی که در بخش‌های مختلف تابلو دیده می‌شود، فضای آشفته‌ای را به وجود آورده که متروک بودن محل و به هم ریختگی آن را نمایش می‌دهد. زمین یا دیوارهایی که جلبک زده‌اند، زنگ‌زدگی روی لوازم، یا حوضچه‌های کوچک آب روی زمین، نشان می‌دهد سال‌ها از حضور انسان در این فضا گذشته است و حالا حیوانات وحشی هستند که جای او را در این محیط گرفته‌اند.

دزفولیان در تعداد دیگری از آثار ، بستر کار را عوض کرده و به جای بوم از لوازمی مانند سینی فلزی، قاب عکس و آینه استفاده کرده است. در این آثار چهره حیوانات ثبت شده است و آنها مانند انسانی که عکس او بر روی دیوار جاودانه می‌شود، شخصیتی مستقل یافته و به عنوان مالکان و ساکنان خانه شناخته می‌شوند. در واقع شاید آنها همان صاحبان خانه هستند که تغییر چهره داده و به شکلی دیگر دیده می‌شوند یا ذات واقعی خود را نمایان می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی ساناز دزفولیان تا 2 مرداد در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان. گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

 

کابوس زندگی

نمایشگاه نقاشی طلوع ناصری با نام "جاده فرعی" در گالری زیرزمین دستان برپاست. ناصری در این آثار انسان را در فضاهای مختلف قرار داده و ارتباط او با طبیعت و حیوانات را نمایش داده است. تابلوهای او تصاویری سرشار از رنگ هستند که عناصر آن با آزادی عمل و راحتی رسم شده‌اند. رد قلم‌های آشکار و اغراق در رنگ‌ها باعث ایجاد فضایی اکسپرسیو و غیرطبیعی شده است و فیگورهای دفرمه یا نیمه‌کاره نیز بر این فضا دامن می‌زند.

نکته‌ای که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند حضور انسان در فضاهای مختلف و تعامل او با محیط اطراف است. در یک تابلو اتاقی را می‌بینیم که کف آن با آب پر شده و پلیکان‌ها در آنها شناور هستند و در عین حال مردی با آرامش روی مبلی که پایه در آب دارد نشسته است. گویی ما شاهد رویای این شخص هستیم و تصویر ذهنی او از حضور در طبیعت را تماشا می‌کنیم.

نمایشگاه نقاشی طلوع ناصری در گالری زیرزمین دستان

در یکی دیگر از آثار فضایی شبیه گلخانه را می‌بینیم که گل‌های استوایی بزرگ با برگ‌های پهن در آن پرورش پیدا می‌کنند. در این محیط مردی در حال مسابقه بوکس با یک کانگورو است و هر دو با دستکش‌های قرمز خود با جدیت در حال ضربه زدن به یکدیگر هستند. به نظر می‌رسد حیوانات نیز جایگاهی در حد انسان داشته و در موقعیتی برابر با او قرار دارند. آدم‌ها نیز حضور این موجودات در اطراف خود را پذیرفته و به حضور آنها عادت دارند.

اما در این تابلوها نه تنها انسان دفرمه شده است که محیط اطراف او و همه لوازم و عناصر موجود در آن نیز تغییر شکل داده است. درختان خمیده، دوچرخه‌های تغیر فرم داده، زمین‌های پوشیده از آب و... همگی فضایی را به وجود آورده‌اند که انگار برآمده از رویا و کابوس‌های انسان هستند.

نمایشگاه نقاشی طلوع ناصری تا 11 مرداد در گالری زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 مراجعه کنند.

 

بازنگری تاریخ

نمایشگاه حجم و چیدمان علی اعتبار با نام "تزلزل" در گالری ویستا برپاست. در تمام آثاری که هنرمند در این مجموعه به نمایش گذاشته است یک سوژه واحد تکرار می‌شود و همه مجسمه‌ها و تابلوهای نقاشی محلی برای نمایش افرادی برآمده از تاریخ هستند. مردانی میان‌سال با محاسن بلند، کلاه مخروطی و عبا و عمامه، تصاویری از تاریخ و فرهنگ کهن ایران را تداعی می‌کند. فقها یا  ادیبانی که در ذهن ایرانیان با پوشش و شخصیتی ویژه شناخته‌شده‌اند در جایگاه و موقعیتی متفاوت دیده می‌شوند.

آنچه در وهله اول توجه مخاطب را جلب می‌کند کوزه‌های سفالی بزرگی است که در میان گالری قرار دارد. کوزه‌هایی که در مناطق گرمسیر برای خنک نگه داشتن آب استفاده می‌شده و بر روی پایه‌هایی قرار می‌گرفته است، این بار به بدن انسان تبدیل‌شده‌اند و سرهای کوچک بر روی بدن‌های بزرگ و توخالی قرار دارد که هیچ هماهنگی میان آنها نیست. در تعداد دیگری از مجسمه‌ها بدن افراد به دوک‌هایی سفالی تبدیل شده که از سقف آویزان هستند و به نظر می‌رسد مردان سالخورده با محاسن و کلاه‌های خود در پیله‌ای به انتظار شکوفا شدن هستند و یا مانند خفاش به خواب‌رفته‌اند.

نمایشگاه آثار علی اعتبار در گالری ویستا

نقاشی‌های این مجموعه نیز به پرتره‌هایی از این افراد اختصاص دارد که با رنگ‌های اکر و فیروزه‌ای و بافت‌های ترک‌خورده، کیفیتی تاریخی پیدا کرده‌اند. عدم پرداخت به جزییات چهره نیز حسی از محوشدن چهره‌ها را به وجود می‌آورد و باز هم بر قدیمی بودن و از سوی دیگر رنگ باختن و فراموش شدن این تصاویر حکایت می‌کند.

نمایشگاه حجم و چیدمان علی اعتبار با نام "تزلزل" در گالری ویستا تا 4 مرداد برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

 

رد رنج

 نمایشگاه نقاشی‌های مهدی عربی با نام "اتفاقی" در گالری نیان برپاست. در این مجموعه تصاویری از انسان به نمایش درآمده است که سعی در بیان احساسات و عواطف او دارد. عربی در بیشتر تابلوهای خود انسان را بدون هیچ عنصر اضافه‌ای نمایش داده و حتی بدن او را حذف کرده است تا آنچه دیده می‌شود تنها صورتی بیانگر باشد.

چهره‌هایی که با خطوط و سطوح سیاه شکل گرفته‌اند و اغلب هیچ رنگی در آنها دیده نمی‌شود، افرادی رنج کشیده را نمایش می‌دهند که سختی‌های زندگی بر چهره آنها شیار انداخته است. آنها با چهره‌ای بی‌احساس و نگاهی خیره به مخاطب می‌نگرند و او را بازخواست می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی‌های مهدی عربی در گالری نیان

در تعداد دیگری از تابلوها شاهد حضور چند انسان هستیم که گرچه در کنار هم قرار دارند اما به نظر نمی‌رسد ارتباطی میان آنها وجود داشته باشد. تنهایی این افراد همچنان ادامه دارد اما این بار مشکلات ارتباطی و تحمل افرادی با ویژگی‌های مختلف نیز اضافه شده است.

هنرمند با استفاده از رنگ‌های محدود و خطوط اکسپرسیو توانسته است ویژگی‌های احساسی موردنظر خود را به مخاطب منتقل کند. اما بخش دیگری از آثار او فضای متفاوتی دارند. لکه‌های رنگی که بر روی کاغذ نشسته و هیچ فرم مشخصی ندارند، نمایی از طبیعت را تداعی می‌کنند و می‌توانند شور و انرژی آن را بروز دهند، با این حال این تصاویر نیز گاه به فیگورهایی درهم تبدیل می‌شوند و اجتماعی از انسان یا حیوان را به وجود می آورند.

 نمایشگاه نقاشی‌های مهدی عربی تا 11 مرداد در گالری نیان به نشانی بلوار اندرزگو، بلوار صبا، کوچه شب‌نما، نبش کوچه گوهر، شماره ۲ برپاست.