به گزارش هنرآنلاین به نقل از سایت خانه موسیقی، نشست ماهیانه هنرمندان، علاقه‌مندان و اعضای خانه موسیقی روز گذشته با اجراهای متنوعی از موسیقی ملی و محلی ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست امید مزینانی (سنتور)، سارا جان‌نثاری (دف) و معین اسفندیاری (خواننده نوجوان)، سه هنرمند برگزیده جشنواره موسیقی امیرجاهد، به اجرای سه قطعه "خزان"، "گل گلدون" و "در میان گل‌ها" پرداختند.

یادی از زنده‌یاد طاهر یارویسی استاد تنبور

در ادامه این برنامه سید وحید شاه ابراهیمی از شاگردان زنده‌یاد استاد طاهر یارویسی در جایگاه حاضر شد و با یادی از استاد فقید خود گفت: 26 تیرماه فقدان استادی را شاهد بودیم که به گواه اهل فن در سیر زندگی خودش پاسدار مجاهدانه موسیقی تنبور منطقه گوران بود. تفاوت ایشان در نوازندگی و شیوه اجرایش در این بود که از اساتید قرن گذشته هر آنچه آموزش دیده بود، بدون تغییر تحویل نسل‌های آینده داد.

وی افزود: ایشان شاگرد استاد سید ولی حسینی بود و در تنبورسازی هم شاگرد استاد چنگیز فرمانی بود، اما تنبورسازی را محدود و مختصر ادامه داد. ایشان در اواخر عمرشان از نظر جسمانی حال و روز خوبی نداشت. به این نکته فکر می‌کنم که حال و روز موسیقی مقامی ایران هم خوب نیست و ما بزرگانی را در این حوزه از دست داده‌ایم.

شاه ابراهیمی در پایان سخنانش در مورد تکنیک نوازندگی زنده‌یاد یارویسی توضیحاتی ارائه کرد.

باید به نغمات ملی این سرزمین خدمت شود

پس از این سخنان رضا موسوی‌زاده عضو هیئت مدیره خانه موسیقی و سرپرست گروه موسیقی آموزشگاه آئین فاخته در سخنانی گفت: مدت‌هاست به دلایلی آموزشگاه‌های موسیقی به سمت سطحی‌نگری پیش می‌روند و گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند که آهنگ‌هایی را با سازهای سنتی می‌زنند، در حالی که باید با سازهای دیگری نواخته شود.

موسوی‌زاده گفت: باید به نغمات ملی این سرزمین خدمت شود. همه داریم به بلایی که بر سرمان می‌آید عادت می‌کنیم. موزیسین‌ها برای این که بتوانند برای ارتزاق عمومی از مردم را جذب خودشان کنند، اندیشه و سطح خود را عوض می‌کنند.

وی افزود: من در آموزشگاه مشاهده کردم که بسیاری از هنرجویان با موسیقی گیلان آشنایی خوبی دارند و این خطه ملودی‌های خوبی دارد. بسیاری از این نغمات را ما شنیده‌ایم و من بچه را به پیگیری موسیقی گیلان تشویق کردم. در اینجا دقایقی از نغمات کهن موسیقی گیلان را می‌شنویم.

در ادامه گروه موسیقی آموزشگاه آئین فاخته به اجرای نغماتی از موسیقی کهن گیلان پرداخت. اعضای گروه عبارت بودند از الیاس سعیدیان (خواننده)، بدری رحیم زاده (همخوان)، عباس نوابی (سه‌تار)، نفیسه میر آخورلی (دف و دایره)، حمیدرضا افراش (تنبک)، محمدرضا گلدانساز (کمانچه)، پیام محمدی (تار و خواننده)، سوران مرتاض (تار، مراژ)، و حسین جوان (سنتور)

ضرورت حمایت از فعالان موسیقی ملی و سنتی

 پس از این سخنان تقی ضرابی رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی در سخنان کوتاهی با اشاره به ضرورت پاسداشت موسیقی ملی ایران گفت: باید از هر شخص یا گروهی که در زمینه موسیقی سنتی و ملی ایران فعالیت می‌کند حمایت کنیم. مشکل فعلی ما از جایی شروع شد که موسیقی ملی خودمان را کمرنگ کردیم. متأسفانه این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و در این مقطع آن کسانی که مخالف این نوع موسیقی هستند، جای خالی موسیقی ملی را با موسیقی‌های خودشان پر می‌کنند.

وی افزود: موسیقی پاپ هم که رواج داده می‌شود، موسیقی‌ای نیست که در آن سوی مرزها هم درخشان باشد و در سطوح پایین از آن استفاده می‌شود. برای اینکه جامعه ما را به کوچکی بکشانند، آن موسیقی را جایگزین موسیقی ملی ما می‌کنند. این با اهداف مختلف انجام می‌شود و گاهی آن موسیقی‌ها را در مداحی‌هایمان هم می‌شنویم.

ضرابی در پایان سخنانش گفت: موسیقی ما این‌قدر ضعیف شده است که کسانی هدفمند، موسیقی خودشان را در بخش‌های مختلف جامعه جاری کرده‌اند. ما داریم کفاره گناه خودمان را می‌دهیم که نتوانستیم از موسیقی ملی‌مان حمایت کنیم.

نشست ماهیانه تیرماه هنرمندان، علاقه‌مندان و اعضای خانه موسیقی با این سخنان به پایان رسید و حضار ساعاتی پس از پایان نشست در محوطه خانه موسیقی به گپ و گفت پرداختند.