سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ساغر حمزه‌لو با نام "میدازولام" در گالری شیرین برپاست. حمزه‌لو در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۸ تابلو با تکنیک طراحی در این مجموعه به نمایش در آمده است، گفت: ایده اولی که در نظر داشتم عنوان "شتر، گاو، پلنگ" بود که در فرهنگ ما به معنای اجماع حیوانات و تبدیل شدن آنها به یک حیوان واحد یعنی زرافه است. زرافه حیوانی چند وجهی است که خصوصیات مختلف را دارد و من آن را به عنوان نماد انسان در نظر گرفته و در آثار خود آن را به مردم جامعه تعمیم دادم. همچنین انتخاب حیوانات دیگر با توجه به شباهت خصوصیات برجسته آنها با انسان بود، زیرا بعضی از حیوانات به یک ویژگی خاص شناخته می‌شوند که با انسان مشترک است.

حمزه‌لو افزود: در ادامه کارهای من پخته‌تر شد، نقد اجتماعی بیشتری وارد آنها شد و عنوان مجموعه نیز تغییر کرد. "میدازولام" یک دارو است که دوز پایین آن به عنوان خواب‌آور توسط سالمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوز بالای آن برای بیهوشی جراحی استفاده می‌شود. اما مفهومی که مورد نظرم بود اشاره به دوز خاصی از این دارو است که در بعضی کشورهای خارجی برای محکومین به اعدام استفاده می‌شود. در این حالت شخص همه اتفاقات اطراف و دردها را حس می‌کند اما نمی‌تواند به آنها واکنش نشان بدهد.

این هنرمند ادامه داد: حیوانات نیز در آثارم چنین وضعیتی را دارند. آنها همه اتفاقات و شرایط اطراف را حس می‌کنند اما واکنشی به آنها نشان نمی‌دهند. همیشه در آثار من نقد اجتماعی وجود داشته و حتی اگر فیگور انسانی در آنها نباشد باز هم موضوع اجتماعی را در خود دارد. این آثار نشان‌دهنده جامعه‌ای بدون واکنش است که همه شرایط را تحمل می‌کند و پاسخی نمی‌دهد.

حمزه‌لو افزود: در این تصاویر حس غم و فروپاشی و عصبانیت منجر به انفجار مشاهده می‌شود. هاله‌ای از غم و اندوه در آنها وجود دارد که بیشتر مخاطبان نمایشگاه نیز این حس را گرفتند. از لحاظ تکنیکی، محوشدن پیکره‌ها و لایه لایه بودن آنها فضایی را به وجود می‌آورد که انگار موجودات در حال از بین رفتن هستند و در تعدادی از کارها نیز آنها در حال تکه‌تکه شدن هستند.

او با اشاره به وجود مقدار اندکی رنگ در تعدادی از تابلوها گفت: استفاده از رنگ بسیار محدود و آن هم به دلیل حس و حال شخصی است. گاهی احساس می‌کردم کارها آنقدر سیاه است که جای تنفس برایم باقی نمی‌گذارد، بنابراین اندکی رنگ را استفاده کردم تا لحظه‌ای شادی یا یک لبخند کوچک را برایم به وجود آورد.

حمزه‌لو درباره دلیل استفاده از طراحی در این آثار گفت: در سال‌های گذشته اغلب آثارم سیاه و سفید بودند اما در این مجموعه تکنیک طراحی را به کار بردم زیرا دوست داشتم کارها را ساخت‌وساز کنم و زمان زیادی صرف پرداخت جزییات آنها کنم.

نمایشگاه نقاشی ساغر حمزه‌لو تا 2 مرداد در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.