به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اساس گزارش ارایه شده از سوی هیات انتخاب و خرید کتاب، در سال 1397 از بین کتاب‌‎های ارایه شده به این هیات تعداد هفت هزار و 957 عنوان کتاب در یک میلیون و 182 هزار و 145 نسخه با مبلغ کل پشت جلد272 میلیارد و 322 میلیون و 498 هزار و 500 ریال برای خرید تصویب شده است.

از بین این تعداد کتاب یک هزار و 501 عنوان کتاب با موضوع دین، دو هزار و 605 عنوان کتاب در موضوع علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی، یک هزار و 636 عنوان با موضوع کودک و نوجوان و دو هزار و 215 عنوان کتاب با موضوع هنر و ادبیات بوده‌اند.

آمار درصدی کتاب‌های خریداری شده در سال 1397 به تفکیک گروه نیز از این قرار است:  18درصد در گروه دین (مسائل فقهی، تاریخ اسلام و دین، معرفت‌شناسی دینی، تفسیر، اهل بیت، اخلاق)، 24 درصد در گروه هنر و ادبیات (داستان، شعر، سینما، نمایش، هنرهای تجسمی، رسانه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های مربوط)، 25 درصد در گروه کودک و نوجوان، و 33 درصد در گروه علوم اجتماعی، انسانی و دانش عمومی (تاریخ، سیاست، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، حقوق، فلسفه، جغرافیا، اقتصاد، مدیریت، دانش‌نامه‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، دایره‌المعارف‌های عمومی، ورزش، میراث‌های فرهنگی، ایران‌شناسی، و...) است.

بر اساس اعلام هیات انتخاب و خرید کتاب تفکیک‌های موضوعی فوق برای تخصصی‌تر شدن روند بررسی و اعمال دقت بیش‌تر در فرایند انتخاب کتاب درنظر گرفته شده‌اند و بسیاری از عناوین، با یکدیگر هم‌پوشانی موضوعی دارند و واجد مرزهای مشترک هستند.

بر اساس گزارش یاد شده، در یک تقسیم‌بندی دیگر بر اساس تالیف/ ترجمه بودن آثار خریداری شده در سال 1397،  65 درصد کتاب‌های خریداری شده تالیفی و 35 درصد آن ترجمه بوده است. همچنین تقسیم‌‎بندی آثار خریداری شده بر اساس ناشر خصوصی و غیر خصوصی نیز نشانگر آن است که 98 درصد آثار خریداری شده از سوی هیات انتخاب و خرید کتاب در سال گذشته متعلق به ناشران خصوصی و سهم ناشران غیرخصوصی فقط دو در صد بوده است.

بخش دیگری از این گزارش به آثار اهدایی در سال گذشته اختصاص دارد که به دو روش اهدای کتاب به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها‌ و درخواست مراکز صورت گرفته است. بر این اساس در مجموع 243میلیارد و 195 میلیون و 607هزار و 680 ریال کتاب برای تجهیز کتابخانه‌ها در اختیار مجموعه‌های مختلف در سراسر کشور قرار گرفته است.

بر اساس این طبقه‌بندی 49 درصد کتاب‌های اهدایی به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها، 6 درصد کتاب‌ها به هیات امنای کتابخانه‌های کشور، 21 درصد کانون فرهنگی هنری مساجد و 24 نیز به مراکز مستقل اهدا شده است.

در گزارش هیات انتخاب و خرید کتاب آمده است که علت افزایش آمار مبلغ اهدا به نسبت آمار مصوبات خرید، بهره‌مندی از ظرفیت موجودی خرید سال‌های قبل است.

برای مشاهده گزارش تفصیلی ارایه شده از سوی هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش اطلاع‌رسانی در سایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنید.