به گزارش هنرآنلاین، نشست تخصصی "تأثیر سینما بر معماری شهری" با حضور جردن هالندر، دبیر مهم‌ترین جشنواره فیلم معماری دنیا در هلند با بررسی موضوع چگونگی نفوذ سینما در فرآیند طراحی و معماری شهری در سومین روز هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، شنبه 29 تیرماه در سالن 5 پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

هالندر با اشاره به اینکه من مهندس معمار و کارگردان فیلم مستند هستم گفت: من ابتدا معماری خواندم و بعد به مدرسه فیلم‌سازی در لندن رفتم. همیشه سعی کردم معماری و فیلم‌سازی را ادغام کنم و استودیویی با این محوریت در آمستردام دارم.

او ادامه داد: بیست سال پیش ما جشنواره‌ای را با عنوان جشنواره فیلم و معماری روتردام شروع کردیم. هر ساله حدود 15 هزار شرکت کننده در این جشنواره داریم که مشتاق هستند درباره معماری، خلاقیت در معماری و سینما بدانند. این شهر روتردام است که در جنگ جهانی دوم به شکل کامل تخریب شد و بعد دوباره به شکل شهری مدرن دوباره ساخته شد.

هالندر با اشاره به ساختمان‌های معروف شهر روتردام گفت: ما جشنواره روتردام را در جزیره‌ای که در امتداد رودخانه اصلی شهر ساخته شده برگزار می‌کنیم. روتردام بسیار تلاش می‌کند معماری را به نحو احسن نشان دهد. به همین دلیل ما جشنواره روتردام را در ساختمان‌های مختلفی از شهر برگزار می‌کنیم.

او با نشان دادن تصاویری از فیلم "مرد عنکبوتی" توضیح داد: این ارتباط شهر با سینما را نشان می‌دهد. شما در فیلم "مرد عنکبوتی" می‌بینید که او از ساختمان‌ها به پایین می‌آید تا شهری را که پر از خلافکار و شرور است را نجات دهد. پس در شهر همواره شرارت وجود دارد و قهرمانی باید بیاید و آن را نجات دهد؛ بنابراین شهر در برخی از فیلم‌ها شخصیت دارد. این داستانی کلاسیکی است که بیش از 5 هزار سال قدمت دارد و انگار ما قرار نیست هیچ‌وقت از آن خسته شویم.

هالندر با اشاره به فیلم "متروپلیس" گفت: این فیلم برای اولین بار تلاش کرد که ابعاد مختلف یک ساختمان را در کنار هم نشان دهد. در این فیلم از کلاژ استفاده شد. در این فیلم فقط شهر نشان داده می‌شود و هیچ داستانی وجود ندارد. مردم عادت داشتند، داستانی را دنبال کنند که متداوم است و این تصاویر که هیچ ربطی به هم نداشتند برایشان عجیب بود.

در این بخش قسمتی از فیلم "متروپلیس" برای حاضران به نمایش در آمد.

هالندر با اشاره به فیلم "متروپلیس" گفت: در این فیلم می‌بینید که شهر خودش یک شخصیت دارد که دچار زوال شده است.

او با اشاره به فیلم "things to come" توضیح داد: در این فیلم برای اولین بار نشان داده شد که چطور می‌شود معماری یک شهر را تغییر داد. در این فیلم نوعی از معماری نشان داده شد که در واقعیت امر بعد از 40 سال امکان انجام آن فراهم شد.

مؤسس جشنواره معماری و فیلم روتردام تأکید کرد: هنر با تغییرات تکنولوژی تغییر می‌کرد و بر این تغییرات تأثیر می‌گذاشت. این موضوع را می‌توانید در کلاژهای هنرمندان مدرن ببینید.

هالندر با اشاره به فیلم "بدو لولا بدو" که درباره دختری است که به دنبال پول برای معشوقه‌اش است گفت: این فیلم نمونه خوبی از استفاده همه تکنیک‌هاست. شما در این فیلم می‌بینید که چطور سرعت صدا، تدوین و انیمیشن در کنار هم به خوبی نشسته است. فیلم "بدو لولا بدو" داستانی کلاسیک را به شکل مدرن روایت می‌کند و قصه این فیلم شبیه زندگی شماست. جز به جز شهر به ما نشان داده می‌شود.

او با نمایش بخش‌هایی از فیلم‌های "تفنگ دیوانه" و "لمس شیطان" توضیحاتی درباره فضای معماری این فیلم‌ها به حاضران داد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با دبیری هاشم میرزا خانی از 26 تا 31 تیرماه در پردیس سینما گالری ملت در حال برگزاری است.