به گزارش هنرآنلاین، نمایش "هیپولیت" در دومین حضور بین‌المللى خود، این بار در ایتالیا به روى صحنه می‌رود.

تئاتر "هیپولیت" به کارگردانی فرزاد امینی مورد پذیرش هیئت انتخاب آثار جشنواره بین‌المللی "آرکاته دِ آرته" ایتالیا قرار گرفت.

نمایش"هیپولیت"به کاگردانی فرزاد امینی  به دعوت از "تئاتر تاسکابیله" برگامو- ایتالیا که برگزارکننده فستیوال است،  در جشنواره "آرکاته د آرته"، جمعه و شنبه، ٤ و ٥ مرداد ماه روی صحنه می‌رود. در این جشنواره بین‌المللی گروه‌هاى بزرگى نظیر تئاتر ووپرتال پینا بائوش از آلمان و تئاتراودین یوجنیو باربا شرکت می‌کنند و اساتیدی از کشورهای مختلف جهان در حاشیه این جشنواره ورک‌شاپ‌ها و سمینارهایى برگزار خواهند کرد. فرزاد امینى نیز با سمینارى با عنوان "تراژدى و بدن تراژیک" سخنرانى خواهد داشت.

 این دومین حضور بین‌المللی "هیپولیت" بعد از  فستیوال تئاتر زوگرافو در آتن- یونان است که در ایتالیا روی صحنه خواهد رفت و طبق جدول اعلامی از سوی دبیرخانه؛ "هیپولیت" در این فستیوال، جمعه ٢٦ و شنبه ٢٧جولاى  ساعت21:30، در "تئاتر تاسکابیله" شهر برگامو اجرا خواهد شد.

در این نمایش بازیگران (براساس الفبا) عبارتند از: فرزاد امینى، نازنین بهرامى، على تاریمى، رزیتا سبزه قبایى، رها سلیمانى، زهرا سورى و نیایش نهاوندى.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از، طراح لباس: غزاله فراهانى کیا، طراح کلاه: بهناز على آبادى، عکس: فیاض بهرام، دستیار کارگردان: نازنین زهرا برومند، ویدیو از تمرینات و تیزر: غلامرضا مشیرى.

هیپولیت همچنین براى سال آینده در جولاى ٢٠٢٠ به فستیوال "ریکونترست دوژون تئاترین یوروپین" که در شهر گرانابل فرانسه برگزار می‌شود دعوت شده است.

 

فصل جدید همکاری رادیو ورزش و نمایش

مدیر شبکه رادیویی ورزش از فصل همکاری جدید میان این شبکه و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو خبر داد.

سید غلامرضا میر حسینی با اعلام این خبر افزود: طبق روالی که در گذشته وجود داشت، اداره کل نمایش آثاری را تولید می‌‌کرد که ما آن را پخش می‌کردیم اما این بار ما سفارش جدیدی دادیم که با استقبال رادیو نمایش روبه‌رو شد.

وی درباره این تصمیم گفت: دلیل این تغییر،  رویه جدولی در رادیو ورزش بود که عناصر و سبک زندگی در آن جدا نباشد، در واقع به دنبال رسیدن به نوعی انسجام در ساختارهایمان از جمله ساختار نمایشی شبکه ورزش بودیم که این موضوع را با رادیو نمایش  مطرح کردیم و نتیجه‌بخش بود.

مدیر رادیو ورزش ادامه داد: ما در شبکه ورزش بر اساس منظومه محتوایی که برای سال 98 تنظیم کردیم، محوری را مدنظر قرار دادیم که شامل سبک زندگی و نقش محوری که ورزش در  زندگی اسلامی ایرانی چه در حوزه سلامت جسمی و سلامت روحی ایفا می‌کند  و به این منظور تعریف جدیدی از ورزش ارائه دادیم  که به نوعی ورزش راهبردی داشته باشیم که بتواند  از طرفی هم در دسترس باشد و هم ارزان  و از طرف دیگر تمامی ابعاد را در نظر بگیرد و در کنار آن علاوه بر آقایان برای بانوان و تمامی افراد  خانواده تأثیرگذار باشد.

میرحسینی خاطرنشان کرد: از نظر مدال‌آوری، رشته‌ای باید مورد تشویق برای آحاد جامعه قرار گیرد که امکان حداکثر قهرمانی ورزشی را از آن انتظار داشته باشیم  و با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که رشته دو و میدانی این قابلیت را دارد که با حداقل امکانات راه سریع پیشرفت را در جامعه باز کند چرا که می‌شود حتی با پوششی معمولی در محل کار تا پارک و خیابان و حتی نقاط مختلف بدون محدودیت با راه رفتن و تند دویدن آن را انجام داد و شرایط مفرحی ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت این موضوع و اقبالی که نمایش‌های رادیویی در میان شنوندگان خود دارد طی جلساتی که با مسئولان و نویسندگان داشتیم، ساخت  قصه جدیدی در چندین فصل در رادیو نمایش آغاز شد. این داستان‌ها از قبل انقلاب آغاز شد و دردوران انقلاب و دفاع مقدس و تا امروز هم ادامه می‌یابد که تاکنون 30 قسمت آن توسط اداره کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش تولید شده و پخش آن از پنجم مرداد ماه ساعت 13:30 در رادیو ورزش و تکرار آن ساعت 22:40 دقیقه در رادیو نمایش آغاز می‌شود و تولید آن همچنان در رادیو نمایش ادامه دارد که امیدوارم با استقبال همیشگی علاقه‌مندان نمایش‌های رادیویی روبه‌رو شود.

مدیر رادیو ورزش این اتفاق را حرکت مثبت و سازنده‌ای میان رادیو نمایش و رادیو ورزش دانست و اظهار امیدواری کرد این روند، سرفصل جدیدی را برای تولید نمایش‌های تخصصی چه برای رادیو ورزش و چه برای رادیوهای دیگر باز  کند  تا علاقه‌مندان نمایش های رادیویی بتوانند با وجهه‌های مختلف این هنر ارزشمند و تاثیرگذاری آن آشنا شوند.

این مقام مسوئول در پایان گفت: ساختار نمایشی در رادیو به مراتب قوی تر و جذاب تر از تلویزیون است  و امیدواریم تلویزیون رادیو را در کنار خودش ببیند تا بیشتر روی محتوا کار شود و تفکر و تعمق را به لایه های مختلف جامعه بسط دهد.

گفتنی است : سریال رادیویی "به رنگ قهرمانی" به کارگردانی: رضا عمرانی و تهیه‌کنندگی: فرشاد آذرنیا و گروه نویسندگانی چون مریم تاجیک، پویان غفاری، زهرا کولیوند، یاسمن شکرگزار و زینب آرمند و با تلاش هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش درباره ورزش "دو و میدانی" به سفارش رادیو ورزش در رادیو نمایش تولید شده است که پخش آن از پنجم مرداد در رادیو ورزش آغاز و ساخت آن  در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو همچنان ادامه دارد. 

 

نمایش "در میان آب‌ها" به روی صحنه می‌رود

نمایش "در میان آب‌ها" به نویسندگی و کارگردانی سامره رضایی از روز دوشنبه مورخ 31 تیرماه هر شب ساعت 18 در کارگاه نمایش تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.

نمایش "در میان آب‌ها"، روایت مستندی است الهام گرفته از زندگی سامره و مجتبی برادرش و هزاران مهاجر افغان دیگر است که در ایران متولد شده‌اند ولی نه شهروند ایران محسوب می‌شوند و نه افغانستان و نه هیچ جای دیگر.... پدر و مادر آن‌ها چهل سال پیش به ایران مهاجرت کرده‌اند و بعد از گذشت چهار دهه فرزندانشان هیچ آینده روشنی در پیش رو ندارند و به ناگزیر برای زندگی بهتر، تنها راه ممکن را انتخاب می‌کنند: مهاجرت قاچاق به اروپا... آنها خود را به دست آب‌ها می‌سپارند. آب‌های سهمگین دریای مدیترانه.

این نمایش قصه جدایی‌هاست، جدایی فرزند از مادر، خواهر از برادر... قصه رفتن، خود را سپردن به اعماق اقیانوس... یا مرگ یا زندگی بهتر در جایی در سرزمینی دیگر ....

سامره رضایی و مجتبی موسوی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: مهدی پردل، آهنگساز: افشین عزیزی، طراح صدا: حسن شبانکاره، طراح نور: پدرام رضوانی، طراح لباس: سمانه داوودی پارسا، دستیار کارگردان و برنامه ریز: الهام احمدپور، منشی صحنه: پانیذ شکری و آرزو خاوری.

گفتنی است، خرید بلیت نمایش "در میان آب‌ها" به نویسندگی و کارگردانی سامره رضایی که قرار است هر شب ساعت 18 در سالن کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به روی صحنه برود، بر روی سایت تیوال آغاز شده است.

 

"اوبو" به ارمنستان می‌رود

این نمایش به نویسندگی آلفرد ژاری، طراحی و کارگردانی میر علیرضا دریابیگی و تهیه کنندگی سید عماد عامری که آذرماه سال گذشته در تالار حافظ به روی صحنه رفته بود، در تازه‌ترین حضور بین‌المللی خود در تاریخ 26 و 27 جولای (چهارم و پنجم مرداد ماه) در انستیتو تئاتر و هنر ایروان به روی صحنه می‌رود.

اسامی بازیگران بر اساس نقش به ترتیب زیر است: میرعلیرضا دریابیگی، سارا مقدم، آفرودیت ریوندی، آرامه سلطانیه، شهراد قدیری، مهدی مشهدی کاظمی، نامیرا حفیظی، عطاالله نجفی، سید علی بروهان، ماهانا نریمانی، ساقی عطائی، امیر حسین رضایی، محمد حسین کیا و با بازی ویدئویی دکتر محمود عزیزی.

در خلاصه این نمایش آمده است: اوبو نیز چونان مکبث به وسوسه و اغوای همسرش شاه را می‌کشد، تخت شاهی را غصب می‌کند و به روال از پسران شاه مرده شکست خورده و کشته می‌شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح لباس: پگاه آذرکمان، جانشین تهیه کننده: امیر سپهر تقی لو، طراح صدا: بهروز سیفی، طراح گریم: ثمین سالک، طراح پوستر ومتریال: امیررضا طلاچیان، مجری طرح: آرش فصیح، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، روابط عمومی و تبلیغات: گروه هنری پژواک، مدیر صحنه: محسن طباطبائی، دستیاران صحنه: سید علی بروهان، عطاالله نجفی و محمدحسین کیا.

 

"حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا 3" در تالار حافظ

 نمایش "حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا ۳" به نویسندگی و کارگردانی هامون قاپچی تا پایان مردادماه ساعت 21 در تالار حافظ اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش محسن خوینی ها، ماهان خورشیدی و آبتین یاری هستند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: یک کارگاه تولیدی لباس در آستانه شب‌های سال نو حقوق کارگران خود را پرداخت نمی‌کند، کارگران این تولیدی بین واقعیت و رویاهاشان معلق هستند و ...

دیگر عوامل اجرای این نمایش؛ موسیقی: وحید صالحی، طراح و ترکیب صدا: مرال حسین زاده، طراح صحنه: هامون قاپچی، محسن خویینی ها، ویدیو: میثاق بحرالعلومیان، تولید: آرش نیرانداز، طراحی گرافیک: استودیو کارگاه، مریم شریفی، تیزر: محمود فدوی و عکاس: عمید فرجی.

علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

 

خوانش نمایشنامه‌های کتاب "درپی عشق دویدن" در تماشاخانه سرو

سرپرست انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس از برنامه‌های آینده این انجمن خبر داد.

محسن سلیمانی فارسانی سرپرست این انجمن گفت: خوشبختانه مجموعه نمایشنامه‌خوانی‌های روایت حماسه با بازتاب خوبی ازسوی هنرمندان مواجه شد و این موضوع مارا مصمم‌تر کرد که باجدیت بیشتری پیگیری کنیم. لذا دوره جدید این نمایشنامه‌خوانی‌ها را براساس نمایشنامه‌های منتشر شده در کتاب "در پی عشق دویدن" شروع کردیم که از فردا 31 تیرماه آغاز خواهد شد و تا 8 شهریور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: طبق برنامه تنظیمی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس  نمایشنامه "وصله بر سایه‌های ترک خورده" اثر محمدرضا آریان فر به کارگردانی ساغر صمدی  از ۳۱تیر الی ۴مرداد، "من هستم گیلگمش" اثر سعید تشکری و کارگردانی سپیده مرویان از ۷ الی ۱۱مرداد، "صبح پرواز" به نویسندگی و کارگردانی ندا ثابتی از 14 لغایت 18 مرداد، "لیلی مجنون- مجنون لیلی" اثر نصرالله قادری و کارگردانی محمد هاشم زاده از ۲۱ الی ۲۵ مرداد،  "تردست" به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی از ۲۸ مرداد الی  ۱شهریور و "حدیث راه پر خون" براساس متنی از عبدالرضا فریدزاده و کارگردانی حمید اصغری تتماج از ۴ الی ۸ مرداد در این تماشاخانه نمایشنامه‌خوانی خواهند شد.

سلیمانی فارسانی اضافه کرد: به غیر از برنامه‌های مدون شده نمایشنامه‌خوانی که به یاری خدا قصد داریم تا انتهای سال جاری آن را به صورت پیوسته و مداوم ادامه دهیم، درصدد تدارک و مقدمات یک نمایش با کیفیت و حرفه‌ای ویژه ایام محرم درتماشاخانه سرو هستیم که اخبار آن متعاقبا از طریق روابط عمومی انجمن تئاتر و انقلاب دفاع مقدس در اختیار اصحاب محترم رسانه قرار خواهد گرفت.

سلیمانی فارسانی همچنین از رایزنی برای انتخاب دبیر هفدهمین دوره جشنواره سراسری تئاترمقاومت خبر داد و گفت: فراخوان جشنواره نیز پس از انتصاب دبیر جشنواره هفدهم دراختیار عموم علاقمندان قرار خواهد گرفت.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت سال آینده توسط انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس و با همکاری بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار خواهدشد.