سرویس سینمایی هنرآنلاین: شبنم قلی‌خانی بازیگر، کارگردان و عضو هیئت انتخاب بخش "محله" هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر درباره آثار رسیده به بخش مسابقه محله این دوره جشنواره به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در این بخش 59 اثر شرکت کرده بودند که تعداد کمی از آن‌ها با موضوع جشنواره مرتبط بود. کیفیت کارها نیز به نظر بسیار آماتوری بود. البته درست است که بخش محله، بخشی است که ممکن است بسیاری از فیلمسازان آماتور در آن شرکت کنند و حتی امکان فیلمبرداری با تلفن همراه داشتند، اما جدا از مضمون و محتوای مرتبط، برای شرکت در جشنواره باید سطح کیفی آن اثر در حد قابل قبولی باشد.

وی افزود: همچنین قرار است در این بخش فیلمی با موضوع حادثه سیل تحت عنوان بخش "بی‌قرار توام" انتخاب شود. فیلم‌های این بخش هم کمی محدود بود و شاید راحت‌تر بتوان انتخاب کرد. ولی فکر می‌کنم بهتر باشد از سال‌های آینده برای کسانی که می‌خواهند به جشنواره فیلم بفرستند محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. مثلاً بهتر است بخش فیلمبرداری با موبایل حذف شود، چرا که در فیلمبرداری با موبایل ناخودآگاه کیفیت فیلم‌ها پایین می‌آید، صدابرداری ندارد و هر کسی هم فکر می‌کند می‌تواند فیلم بسازد.

قلی‌خانی با بیان اینکه فیلمسازی نیاز به دانش دارد، عنوان کرد: اگر افراد به صورت تجربی و بدون هیچ دانشی بخواهند به جشنواره فیلم بفرستند و فقط مضمون و معضلات شهری را مدنظر داشته باشند، باعث می‌شود که فیلمسازی کاری پیش‌پا‌افتاده‌ بخصوص در نظر جوانان جلوه کند. خودم سال‌هاست که تدریس می‌کنم و فکر می‌کنم وقتی هنرجویان برای کاری تعلیم ببینند، بیشتر برای آن سعی و تلاش می‌کنند ولی برای کاری که به صورت تجربی انجام می‌دهند و راهش باز باشد، کمتر سعی و تلاش می‌کنند. به نظرم اشکالی ندارد که در شروع جشنواره سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌هایی اعمال شود که هر کسی تصور نکند می‌تواند فیلم بسازد. در این صورت هر فیلمی هم وارد جشنواره نخواهد شد و سطح جشنواره نیز بالاتر خواهد رفت.

بازیگر فیلم سینمایی "مریم مقدس" درباره موضوع فیلم‌هایی که در بخش "محله" شرکت کرده‌اند گفت: بخش محله می‌تواند به موضوعاتی از قبیل معضلات شهری بپردازد یا مشکلاتی را که بقیه درباره آن اطلاع ندارند مطرح و از طریق فیلم معرفی کند، اما به نظرم در این 59 اثری که در این بخش به جشنواره رسیده بود چندان این اتفاق نیفتاد و تعداد فیلم‌های مرتبط بسیار کم بود.

این مدرس ادامه داد: موارد زیادی می‌تواند موضوع ساخت یک فیلم شهری شود. به عنوان مثال خود من یک بار برای درخواست سطل زباله بزرگ فلزی که در محله بود و دزدیده شده بود با 137 تماس گرفتم، سریعاً برای من پیامکی آمد که در حال پیگیری هستیم و جالب اینجا بود که صبح روز بعد سطلی را جایگزین کرده بودند. این موضوع برای من جالب بود. همین می‌تواند موضوع یک فیلم در بخش محله باشد. یا بسیاری از وسایل بازی بوستآن‌هایی که در هر محله وجود دارد دچار مشکل است، این مشکلات را چگونه باید پیگیری کرد؟ هر کدام از این مسائل خود یک موضوع برای داستان یک فیلم کوتاه است. به هر حال موضوعات زیادی برای فیلمسازی در محله وجود دارد که در آثار رسیده چندان به آن توجه نشده بود و مسائل مطرح شده شامل موضوعات کلی مانند آلودگی هوا و محیط زیست بود. این‌ها مسائلی است که پیش از این بارها درباره آن فیلم ساخته شده و آن فرد هم نگاه جدیدی به این قضیه نداشت.

بازیگر سریال "اولین شب آرامش" درباره معیارهای انتخاب اثر در این بخش گفت: زمان فیلم‌هایی که ارسال شده بود به طور میانگین دو دقیقه بود و من سعی کردم مواردی که در آیین‌نامه این بخش آمده و مسائلی همچون معضلات شهری، حفظ محیط زیست و بناهای شهری را در انتخاب آثار در نظر داشته باشم. به فیلم‌هایی توجه کردم که ساختار بهتری داشته باشند و خلاقیت فیلمساز در آن کمی بیشتر نشان داده شود.

وی با اشاره به تأثیر حضور فیلمسازان برجسته در کنار فیلمسازان آماتور در جشنواره عنوان کرد: دیده‌ایم که کارگردان‌های معروف دنیا درباره یک شهر در حد یک یا دو دقیقه فیلم می‌سازند که آن شهر را یا معرفی می‌کنند یا به معضلات آن شهر می‌پردازند. در این جشنواره نیز اگر در کنار فیلمسازان آماتور، فیلمسازان بنام و حرفه‌ای فیلم کوتاه بسازند (البته نه به صورت رقابتی، بلکه در حدی که فیلمسازان آماتور ببینند یک فیلمساز حرفه‌ای چگونه به همان موضوعات نگاه می‌کند و فیلم می‌سازد) می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. فیلمسازان حرفه‌ای به هنرجویان دیدی می‌دهند که بتوانند بهتر فیلم بسازند.

قلی‌خانی تأکید کرد: شاید فیلمسازان آماتور نتوانند به فیلم‌های جدید کوتاه دنیا دسترسی داشته باشند که راجع به مشکلات شهری باشد ولی در جشنواره فیلم شهر می‌تواند کارگاهی برگزار شود که کارگردانان برجسته کشور با فیلم‌های دو دقیقه‌ای درباره شهر حضور یابند. هنرجویان و فیلمسازان آماتور از این کارگاه به عنوان بخش جنبی جشنواره می‌توانند استفاده کنند و تفاوت دیدگاه آن‌ها را با خودشان ببینند و بیشتر یاد بگیرند.

بازیگر فیلم سینمایی "عطش" با اشاره به جاذبه‌های توریستی تهران و تبدیل آن به فیلم شهری یادآور شد: تهران جاذبه‌های توریستی و فرهنگی زیادی دارد که می‌تواند موضوع خوبی برای ساخت فیلم کوتاه شود. جاذبه‌های زیبایی مانند خانه‌های قدیمی که برخی از آن‌ها تبدیل به کافی شاپ شده‌اند و اماکن تاریخی که برای توریست‌ها برجسته می‌شود. استفاده از اماکن قدیمی شهر کار بسیار قشنگی است که باعث می‌شود از شهرمان فاصله نگیریم و اماکن و بناهای تاریخی آن را هم دوست داشته باشیم.

قلی‌خانی اضافه کرد: وقتی درباره اماکن تاریخی و قدیمی فیلم می‌سازیم در واقع آن را معرفی می‌کنیم و به شناخت بیشتر آن کمک می‌کنیم. کافیست این فیلم‌ها در چند جشنواره بین‌المللی نمایش داده شود، در این صورت ناخودآگاه برای همه جالب می‌شود که تهران چگونه شهری است. چون در خارج از ایران همه اصفهان و شیراز و نهایتاً یزد را می‌شناسند و کسی راجع به شهرهای دیگر حرفی نمی‌زند. بنابراین خود تهران هم جاذبه‌هایی دارد که بسیار خوب است در فیلم‌ها به آن پرداخته شود.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر 26 تا 31 تیر توسط موسسه تصویر شهر و به دبیری هاشم میرزاخانی در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.