سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی و چیدمان ملاحت محب‌خواه با نام "مجموعه آبدیدگان + چیدمان یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود" در گالری شیرین برپاست. محب‌خواه در گفتوگو با هنرآنلاین با بیان اینکه دو مجموعه از آثار خود را در گالری شیرین به نمایش گذاشته است گفت: مجموعه اول با نام آب‌دیدگان شامل ۱۵ نقاشی رنگ روغن روی بوم و ۱۹ قطعه نقاشی روی چوب است که شکل‌های هندسی دارند. در سال‌های گذشته روی موضوع دریانگاره و آدم‌های در حال شنا یا غرق شدن کار می‌کنم و این مجموعه نیز در ادامه کارهای قبلی است با این حال، تفاوت‌های زیادی در آنها وجود دارد.

محب‌خواه ادامه داد: در این آثار سعی کردم برخورد نقاشانه‌تری داشته باشم و به فرم بیشتر اهمیت دهم. تصمیم گرفتم روابط شخصی خود را موضوع کارم قرار دهم و به همین دلیل چهره دوستان، خانواده و افرادی که می‌شناختم را نقاشی کردم. این افراد را در زمینه آب و دریا قرار دادم که برای من نماد وضعیتی است که در آن قرار داریم و واکنشی که ما آدم‌ها به آن موقعیت داریم را نشان می‌دهم. از آدم‌های مختلف و وضعیت‌های گوناگون دریا عکاسی کردم و بعد این تصاویر در ذهنم کلاژ شده و این نقاشی‌ها را شکل می‌دادند.

این هنرمند افزود: دریا برای من استعاره از شرایطی است که در آن هستیم، دائما تغییر می‌کند و غیرقابل پیش‌بینی است. احساس می‌کردم سوژه دریا می‌تواند به شکل‌های متنوعی پرداخت شود و مفاهیم مختلفی را بیان کند. دریا دارای عمق‌های مختلف است و هرکدام شرایطی خاصی را برای انسان ایجاد می‌کند. زمانی که فرد در عمق کم آن قرار دارد احساس شادمانی و نشاط می‌کند، اما وقتی به عمق زیاد آن وارد شود حالت غرق شدن پیدا می‌کند. همین اتفاق در زندگی ما نیز رخ می‌دهد و ما هیچ ثباتی نداریم.

او با بیان اینکه قصد داشته در این نقاشی‌ها بیان حسی خود را بیشتر کند، گفت: جرم رنگی بیشتر و محدود کردن تعداد رنگ‌ها باعث شده است بیشتر بیان طراحانه داشته باشم. چون سوژه برایم خیلی حسی بود، در جریان کار مدام سعی کردم عناصر تصویری را محدود کنم و احساسی عمل کنم. در نتیجه نقاشی‌های این مجموعه نسبت به کارهای قبلی‌ام خیلی اکسپرسیو شده است. این مجموعه در مدت چهار سال شکل گرفته و بارها روی تابلوها کار کردم و تغییرات زیادی انجام شد تا به نتیجه نهایی رسیدند.

محب‌خواه درباره کارهایی که روی چوب انجام داده است گفت: سه نقاشی بزرگ داشتم که چهره‌های آنها را دوست داشتم اما از زمینه دریا ناراضی بودم. بنابراین پرتره‌ها را بریدم و با آنها بازی‌های مختلفی کردم و فرم‌های گوناگون را آزمودم. پس از آن‌که این مجموعه برای نمایش شکل گرفت با توجه به ارتباطاتی که پرتره‌ها با سایر آثار داشت تصمیم گرفتم آنها را بر روی چوب‌هایی که به همان فرم بریده شده‌اند، بچسبانم و به نمایش بگذارم.

او درباره اثر چیدمان خود گفت: چیدمان "یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود" متشکل از ۹۱ قطعه سفال است که روی آن‌ها با اکریلیک سیاه و سفید طراحی شده است. این سفال‌ها متعلق به سقف خانه‌های شمالی است و آنها را از خانه‌های قدیمی در حال تخریب برداشته و روی آنها کار کردم.

محب‌خواه ادامه داد: این آثار حالتی مرثیه‌گونه دارد و همزمان با نقاشی‌هایم در چهار سال اخیر شکل گرفته است. با توجه به اینکه من ساکن رشت هستم، خانه‌های قدیمی تاریخی را می‌بینم که مدام در حال تخریب شدن هستند و به جای آنها آپارتمان ساخته می‌شود. هر زمان که از تخریب شدن خانه‌ای مطلع می‌شدم به آنجا رفته و از فضا عکاسی می‌کردم. سپس با برداشتن سفال‌های سقف خانه‌ها، عکس‌هایی که از خانه گرفته بودم را روی سفال‌ها نقاشی می‌کردم. به مرور وقتی این قطعات سفال را کنار هم چیدم احساس کردم که یک شهر شکل گرفته است، بنابراین عناصری مانند درخت و پرنده را نیز به آنها اضافه کردم و یادبود شهری را ساختم که کم‌کم در حال از بین رفتن است و معماری بومی آن نابود می‌شود.

نمایشگاه نقاشی و چیدمان ملاحت محب‌خواه تا 2 مرداد در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.