سرویس مد و لباس هنرآنلاین: معصومه افشار طراح لباس، مدرس دانشگاه و مؤلف کتاب "اندیشه‌ات را به تن کن" درباره شرایط حاکم بر عرصه مد و لباس کشور به‌ویژه در بخش آموزش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در سال جاری بخشی از تدریسم در دانشکده مدآرت دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد و خوشبختانه در این مجموعه شاهد آن هستیم که بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه طراحی فشن از سراسر ایران برای ادامه تحصیل به این مجموعه پا می‌گذارند.

افشار با اشاره به تداوم فاصله میان بخش آکادمیک و صنعتی حوزه مد و لباس اذعان داشت: یکی از نکات قابل‌تأمل در این بخش، نبود درک درست بخش دانشگاهی از نیاز بازار و حوزه تولید است که علی‌رغم اشراف کامل هنرمندان و مسئولان بر لزوم ایجاد پیوند میان این دو بخش، فاصله موجود همچنان به قوت خود باقی است.

این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: یکی از آسیب‌های جدی دیگر در حوزه آموزش طراحی مد، طراحی اندام و فیگور به شکل فانتزی است، چرا که می‌بینیم در بسیاری از آموزشگاه‌ها، نگاه فانتزی به این موضوع وجود دارد و هنرجویان در عمل نمی‌توانند طراحی مناسبی برای افراد داشته باشند.

افشار افزود: لازم است طراحان لباس از الگوهای رئال به فانتزی برسند و از سبک رئالیسم به سبک شخصی خود دست یابند، همان‌طور که پیکاسو پدر سبک کوبیسم هم پس از خلق آثار رئال، این سبک شخصی را به جهان هنرهای تجسمی معرفی کرد.

او اذعان داشت: بر اساس این شیوه از آموزش، یکی از دانشجویانم پایان‌نامه خود را با این موضوع که بخش دانشگاهی و آموزشی تا چه اندازه توانسته است نیاز بخش صنعت را مرتفع سازد ارائه کرد. بر اساس تحقیقات او، شیوه غلط آموزش، نبود سیلابس‌های درسی مؤثر و عدم شناخت هنرجویان از نیاز بازار موجب شده است که علی‌رغم پیشرفت‌های بسیار در بخش طراحی، عرصه صنعت همچنان ارتباط قابل‌توجهی با این بخش ندارد و پیوندی میان دانشگاه و صنعت شکل نگرفته است.

این مدرس دانشگاه در ادامه به کتابی در حال تألیف اشاره کرد و گفت: همواره موضوع پوشش و استایل آقایان از دغدغه‌های من بوده است و بارها در این رابطه کارگاه‌های آموزشی را برپا کرده‌ام و از همین رو به نظر می‌رسد تألیف یک کتاب تخصصی در این زمینه می‌تواند به بسیاری از آقایان در انتخاب لباس و سبک پوشش کمک کند.

افشار ادامه داد: البته بعید می‌دانم که موفق به چاپ این کتاب شوم چراکه هزینه‌های چاپ و انتشار کتاب در قیاس با دو سه سال اخیر هشت برابر شده و با پایان یافتن نگارش این اثر، نسخه دیجیتالی آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهم.