سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم اکران خصوصی فیلم کوتاه "پاندول" به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رحیم طوفان شنبه این هفته با حضور جمعی از چهره‌های هنری، عوامل فیلم و اصحاب رسانه در موزه سینما برگزار شد.

محمدتقی فهیم منتقد سینما که در این مراسم تازه‌ترین ساخته طوفان را نقد و بررسی کرد، در یادداشتی نظر خود را درباره فیلم بیان کرده است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: تقریباً همه فیلم‌های کوتاه را صرفاً برای جشنواره‌ها می‌سازند و بدون دیده شدن داخلی روانه خارج و جشنواره‌های داخلی می‌کنند، اما رحیم طوفان، معمولاً فیلم‌هایش را با هزینه شخصی تولید کرده و ابتدا در داخل امکان نمایشش را فراهم می‌کند تا مخاطبان اثرش را ببینند و سپس برنامه‌ریزی ارسال اثرش به جشنواره‌های خارجی شروع می‌شود.

فهیم در بخش دیگر یادداشت خود نوشته است: "پاندول"، گیرا و شوک‌دار است، یعنی از قالب فیلم کوتاه که خیلی متکی به شوک پایان است پیروی می‌کند، اما در موضوعیت و محتوا حرف اول را می‌زند. اگر در شرایطی بحرانی و بن‌بست گرفتار شویم، انسانیت و اخلاق، بر هر اما و اگر غیرتمندانه و تعصب و غیره اولویت می‌یابد، لذا فیلم "پاندول" به دنبال طرح نجات ما به‌وسیله عنصری تحت عنوان ایثار است.

این منتقد سینما با تعریف از سبک کاری کارگردان در "پاندول" ادامه داد: طوفان علیرغم راه راحت یعنی تیپ‌سازی، مخاطبش را درگیر می‌کند و در ساختمان حتی‌المقدور از حشو و زوائد دوری می‌جوید تا به فرم در فیلم کوتاه وفادار بماند. ضمن اینکه در فضاسازی و به قولی نمادسازی از وجود آسانسور استفاده بجا کرده و تعلیق آفریده است."پاندول" اگرچه شاهکار نیست، اما شگفتی‌آور است و پایانی دارد که مخاطبش را از دیدن پشیمان که نمی‌کند حتی ترغیب به دوباره دیدن نیز می‌کند. ضمن این که بازی علیرام نورایی و مینا وحید نیز در این فیلم پذیرفتنی است.