سرویس استان های هنرآنلاین: صابر سهرابی در این آیین گفت: امروز به یمن میلاد با برکت حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) این افتخار را داریم، تا هم از بزرگ شاعر آیینی فارس استاد احد ده بزرگی و هم از برگزیدگان هفدهمین جشنواره ملی شعر کلاسیک رضوی تجلیل کنیم.

سهرابی ادامه داد: خوشحالیم که توانسته‌ایم پس از ٢٥ سال میزبانی استان کرمان از جشنواره شعر رضوی، برای نخستین بار میزبانی این جشنواره را به فارس بیاوریم و امید است تا از سال آینده بتوانیم دبیرخانه دائمی این جشنواره را در شیراز راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: در جشنواره امسال ١٠٦٤ اثر از ٥٦٢ شاعر سراسر ایران شرکت داشتند که از ١٥برگزیده کشوری و ٢٨ برگزیده استانی تجلیل می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اضافه کرد: امسال به پیشنهاد دبیر علمی جشنواره، دکتر غلامرضا کافی، با تمرکززدایی که صورت گرفت، جشنواره به چهارسوی فارس رفت و شهر گراش، میزبان ٧ شهر جنوبی، آباده میزبان ٧ شهر شمالی، کازرون میزبان ٧ شهر غربی و فسا میزبان ٧ شهر شرقی فارس شدند و از شاعران برگزیده هر منطقه تجلیل شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با تلاش دبیرخانه جشنواره، امروز از کتاب آثار رسیده به جشنواره رونمایی و به رسم هدیه، این کتاب به برگزیدگان اهدا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به استقبال خوب شاعران کشور از این جشنواره، گفت: از یک هزار و ۶۴ اثر رسیده به جشنواره استان‌های اصفهان، قم و فارس بیشترین آثار را به خود اختصاص دادند.

وی با تأکید بر اینکه ۵۶۲ شاعر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره رسید، افزود: با ابتکار دبیر علمی جشنواره چهار پیش جشنواره در چهار سوی استان فارس برگزار شد که با تجلیل از شاعران منتخب همراه بود.

سهرابی همچنین از انتشار کتاب آثار جشنواره شعر رضوی خبر داد و گفت: امروز از ۱۵ نفر شاعر کشور و ۲۸ شاعر استان فارس تجلیل شد.

نکوداشت احد ده بزرگی پدر شعر آیینی فارس

همچنین برنامه "تشریف آفتاب"، نکوداشت شاعر آیینی استاد احد ده بزرگی از سری برنامه‌های نخستین جشنواره ملی شعر رضوی بود که همزمان با اعلام نتایج برگزیدگان ملی این جشنواره در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برپا شد.

احد ده بزرگی، شاعر پیشکسوت آیینی فارس که در مراسم فرجامین جشنواره شعر کلاسیک رضوی از وی تجلیل شد، گفت: بنده کوچک تر از آن هستم که تقدیری از من بشود این تقدیرها را به پای امام رضا بگذارید.

احد ده بزرگی ادامه داد: در بچگی عشق خاصی به علی اصغر داشتم و در سن ٦ سالگی برایش شعر "گهواره خالی قنداقه خونین" را سرودم که برای زندگی بنده برکت بوده است.

وی در تذکری به شاعران آیینی خاطرنشان کرد: همه شاعران آیینی باید بدانند که تا وقتی خودشان وصل و با ذکر وارد نشود شعرشان کاربرد ندارد.

"تشریف آفتاب"، نکوداشت شاعر آیینی استاد احد ده بزرگی بود که از سری برنامه های نخستین جشنواره ملی شعر رضوی برگزار گردید و این آیین روز چهارشنبه ١٩ تیرماه جاری ساعت ١٧:٣٠ در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

برگزیدگان جشنواره ملی شعر رضوی

فروغ تنکاب از فارس؛ احمد مغربی از فارس؛ علی صادقی از فارس؛ علی سلیمانی از همدان؛ اسماعیل سکاک از قزوین؛ محسن کاویانی از قم؛ الهه بیات فخاری از خراسان رضوی؛ غلامعلی مهدی خانی مجرد از فارس؛ دانیال بهادرانی از فارس؛ احسان بیات از مرکزی؛ علی رضا رجب علی زاده کاشانی از اصفهان؛ محمد زارعی از مرکزی؛ محمدحسین ملکیان از اصفهان؛ میلاد حبیبی از اصفهان و افشین اعلی از تهران برگزیدگان این جشنواره اعلام شدند.

 

الهه بهرامی