سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مگس" با اقتباسی از نمایشنامه "خانواده تت" نوشته اشتفان ارکنی ترجمه کمال ظاهری و با دراماتورژی ایوب آقاخانی و توحید معصومی و کارگردانی توحید معصومی از فردا 23 تیرماه ساعت 18:30 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود. بازیگران این اثر نمایشی ایوب آقاخانی، سامان دارابی، مرضیه صدرایی و الهه زحمتی هستند.

توحید معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: نمایشنامه "خانواده تت" نوشته اشتفان ارکنی با ترجمه کمال ظاهری‌ را حدود ده سال پیش همزمان با چاپ مجدد در نشر چشمه خوانده بودم. موقعیت جذاب قصه و طنز سیاهی را که متن داشت‌ بسیار دوست داشتم. در آن زمان موقعیت اجرای متن فراهم نشد تا اینکه شرایط اجرا در تئاترشهر پیش آمد و پس از طی پروسه‌ای چند ماهه از میان متن‌های پیشنهادی، این نمایشنامه تصویب شد و مراحل پیش تولید، تمرین و سرانجام اجرا آغاز شد.

او درباره انتخاب و بازنویسی این اثر نمایشی به منظور اجرا خاطرنشان کرد: نمایشنامه "خانواده تت" که اکنون با عنوان "مگس" بازنویسی شده و اجرا خواهد شد بسیار طولانی است. معتقدم با توجه به سبک زندگی فعلی مردم و شرایط اجتماعی و کیفیت روحی و روانی مخاطب امروز، هر اندازه زمان نمایش‌ها کم باشه همانقدر استقبال مخاطب و تاثیرگذاری مخاطب بیشتر خواهد بود. از این رو ابتدا خودم روی متن اصلی تغییراتی دادم و از یک نمایشنامه با ده- دوازده کاراکتر اصلی که در چند پرده و در مکان‌های مختلف اتفاق می‌افتاد به نمایشی با شش کاراکتر (۴ کاراکتر اصلی و ۲ کاراکتر فرعی) و یک مکان ثابت رسیدم.

او همچنین افزود: سپس طی صحبت‌هایی که با آقای ایوب آقاخانی به عنوان یک ‌نمایشنامه‌نویس حرفه‌ای داشتم قرار شد تا او نیز روی متن دراماتورژی لازم را انجام دهد که در این فرآیند دو کاراکتر فرعی نیز حذف شد و بالاخره "خانواده تت" تبدیل شد به نمایشنامه‌ای که اکنون تحت عنوان "مگس" اجرا می‌شود.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون نمایش "مگس" عنوان کرد: این نمایش یک نگاه گروتسک به مقوله‌ جنگ و قدرت دارد. قدرت به مفهوم اراده‌ای که سبب سرکوب یک اندیشه و تهدید آزادی فردی یا اجتماعی افراد جامعه توسط یک فرد یا یک اندیشه‌ می‌شود. این قدرت حاصل وقوع یک جنگ است. حالا این جنگ ‌ممکن است فیزیکی و در قالب انقلاب باشد یا ممکن است در قالب تفکر و جنگ احزاب و رقابت سیاسی. البته فضای نمایش به دور از این مباحث در قالب یک قصه ساده طنز و در عین حال جذاب شکل می‌گیرد که در لایه‌های زیرین‌اش تبعات جنگ را هم به نقد می‌کشد.

او ضمن اشاره به اینکه از ۲۰ خرداد تمرین نمایش‌ را شروع کردیم و با تمرین‌های فشرده و لطف و همیاری بازیگران و عوامل فنی تلاش کردیم که نمایش به اجرا برسد، درباره طراحی صحنه این اثر تصریح کرد: با طراح صحنه کار سینا ییلاق‌بیگی پس از همفکری بسیار به این نتیجه رسیدیم که با یک فضای مینی‌مال و ساده فضای نمایش را بسازیم. البته برای تاثیرگذاری بیشتر و تنوع بصری روی طراحی نور توسط رضا خضرایی نیز حساب باز کردیم که خوشبختانه آنچه که حاصل آمد راضی‌کننده بود.

معصومی درباره موسیقی نمایش نیز گفت: موسیقی اثر، انتخابی و برگرفته از موسیقی اروپای شرقی در دهه چهل میلادی است که توسط علی مست‌علی انتخاب و طراحی شده و برای برخی صحنه‌ها نیز طراحی صدا و اصوات داریم.

او در پایان اظهار کرد: از تماشاگران فهیم تئاتر دعوت می‌کنم که کار ما را ببینند و نقد کنند. تئاتر با تماشاگر است که کامل می‌شود و بدون آن به بالندگی نخواهد رسید.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: ماجرا در مجارستان همزمان با روزهای جنگ دوم جهانی روی می‌دهد، ژولا تنها پسر خانواده تت در جنگ است، فرمانده ژولا چند روزی مهمان خانواده تت می‌شود و باید پدر ، مادر و نامزد ژولا میزبان شایسته‌ای برای فرمانده باشند تا اینکه...

دیگر عوامل نمایش "مگس" عبارتند از: تهیه کننده: امیرحسین شفیعی و مهدی اکبری‌زاده، بازنویسی: ایوب آقاخانی و توحید معصومی، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح صدا و انتخاب موسیقی:علی مست‌علی، مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ‌ریز: میلاد حاجی‌زاده، منشی صحنه: مرجان برات، مدیر صحنه: محمدحسن درباغی‌فر، گروه تولید: حسین بنیاد، علیرضا فتاحی و کیانوش ایازی، ستیار طراح صدا: مهرنوش بیگ‌زاده، طراح گرافیک: خورشید آزادی، موشن گرافی: اِروین معصومی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: امیر قالیچی و عکاس و ساخت تیزر: مصطفی قاهری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.