سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شیوا خالصی با نام "غیاب" در گالری فرمانفرما برپاست. خالصی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 13 اثر رنگ‌روغن روی بوم و کاغذ در این مجموعه به نمایش در آمده است گفت: ایده اولیه کار در زمینه طبیعت بی‌جان و پارچه از سال ۹۳ برایم به وجود آمد. به شکل اتفاقی پرده سفیدی که در خوابگاه بود و از پشت آن نور شدیدی می‌تابید توجه مرا به خود جلب کرده و از آن عکس گرفتم. پس از آن به این فکر کردم که اگر این تصویر را نقاشی کنم به چه شکلی در می‌آید.

خالصی افزود: بعد از آن فرم پارچه‌ها نظرم را به خود جلب کرد. لباس‌هایی که بر زمین افتاده‌اند، ملافه‌های چروکیده و... فرم‌های خاصی داشتند که توجه‌ام را بسیار جلب می‌کرد. این فرم‌ها هیچ‌وقت تکراری نیستند و حتی اگر بخواهید آنها را بازسازی کنید امکان آن وجود ندارد. دقت فراوان من در این فرم‌ها باعث شد که چند سالی پارچه‌های مختلف را نقاشی کنم. ابتدا فقط برایم فرم پارچه و چروک‌های آن اهمیت داشت اما به مرور مبحث تشخص بخشیدن به پارچه‌ها به وجود آمد.

او ادامه داد: طبیعت بی‌جان برای من چندان هم بی‌جان نیست و تأثیری که حضور انسان بر هر شیء می‌تواند داشته باشد را مورد توجه قرار می‌دهم زیرا اهمیت هر شیء به دلیل انتخابی است که توسط یک انسان انجام شده است. از سوی دیگر پارچه‌ها بعد از برخورد با بدن انسان به فرمی درمی‌آیند و شکلی می‌گیرند. ملافه‌های استفاده شده و لباس‌های پوشیده شده به واسطه حضور انسان بوده که چنین شکل‌هایی را پیدا کرده‌اند.

خالصی افزود: سخت‌ترین بخش این مجموعه برای من هویت‌بخشی به پارچه‌ها بود. در جایی غیر از اثر هنری این موضوع مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از این دید به پارچه‌ها نگاه نمی‌کنیم. برای نمایش این هویت با یک چالش جدی مواجه بودم و تلاش زیادی کردم که نمی‌دانم تا چه حد موفق بوده است. سعی کردم حضور انسان در کارها احساس شود و برای این منظور از عناصری مانند لباس یا بخشی از قاب عکس به عنوان نشانه حضور آدم استفاده کردم.

او با اشاره به اینکه اخیراً طبیعت بی‌جان باز هم مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است گفت: طبیعت بی‌جان ژانر مورد علاقه‌‌ام است و یکی از دلایل آن این است که یک بی‌ادعایی خاصی در هنر دارد. در مسیر تاریخ هنر معمولاً کسانی به نقاشی طبیعت بی‌جان می‌پرداختند که دنبال ادعا و اثبات خود نبودند و این موضوع برایم بسیار جذاب است. از سوی دیگر به نظرم دغدغه‌ها و مسائل اجتماعی هم امکان پیوند خوردن با طبیعت بی‌جان را دارند. به نظرم امروزه ارتباط انسانی ما با یکدیگر بسیار کمتر از ارتباط ما با اشیاء اطراف است. در نتیجه حضور اشیاء و ارتباط و تاثیر آنها بر زندگی ما خیلی بیشتر از قبل شده و وابستگی ما به اشیاء بیشتر است.

نمایشگاه نقاشی شیوا خالصی تا 28 تیر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.