سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" اثر تنسی ویلیامز با ترجمه بابک تبرایی، دراماتورژی پریزاد سیف و کارگردانی کامبیز بنان از 10 تیرماه ساعت 21:30 در سالن شماره دو خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این نمایش پریزاد سیف و کامبیز بنان هستند.

کامبیز بنان در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" گفت: از دو، سه سال پیش قصد داشتم تا نمایشنامه  "پیراهنی جامانده در باد" نوشته سید مهرداد ضیایی که طراح اولیه آن خودم هستم و قبلاً آن را نمایشنامه‌خوانی کرده‌ام و به این اثر تعلق خاطر بسیاری دارم را به صحنه آورم. از آن زمان ذهنم درگیر آن اثر بود و تابستان سال گذشته در پی ارسال پیامکی از سوی مجموعه تئاترشهر مبنی بر اینکه درخواست اجرای‌مان را به این مجموعه ارائه کنیم، آن نمایشنامه را به تئاترشهر دادم، اما از آن زمان با وجود پیگیری‌های بسیار تاکنون هیچ پاسخی به ما ندادند که می‌توانیم آن نمایش را اجرا کنیم یا خیر. پس از این، بر آن شدم تا اثری را در یک تماشاخانه خصوصی روی صحنه آورم اما از آنجا که این نمایشنامه مدنظرم، بسیار پر پرسوناژ بود و توجیه اقتصادی نداشت که آن را در تالار نمایشی خصوصی روی صحنه آورم، تصمیم به اجرای نمایشنامه دیگری گرفتم.   

او همچنین در ادامه افزود: براین اساس به دنبال اثری کم پرسوناژ بودم که نمایشنامه "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" از سوی خانم پریزاد سیف به من پیشنهاد شد. ابتدا آن را در قالب پروژه عصری با نمایش در خانه نمایش مهرگان نمایشنامه‌خوانی کردیم و پس از آن تصمیم به اجرای صحنه‌ای این اثر گرفتم.

این بازیگر و کارگردان درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه از تنسی ویلیامز عنوان کرد: این نمایشنامه را ابتدا به دلیل کاراکتر نویسنده آن‌ که آثار در خور توجهی در زمینه فیلم و نمایشنامه دارد و بسیاری از ما با آن‌ها خاطره داریم، انتخاب کردم. در وهله دوم آثار این نویسنده به دلیل دارا بودن درونمایه‌هایی مرا به شدت به خود جذب می‌کند چراکه شخصیت‌های آثار ویلیامز در همه ادوار مشترک هستند. روابط، کاراکترها و وجه روانشناسانه آثار این نویسنده لایه‌های درونی و بیرونی دارد که دست کارگردان و بازیگر را باز می‌گذارد.

بنان درباره موضوع و مضمون نمایش خاطرنشان کرد: این اثر نمایشی درباره ارتباط زن و مردی است که مانند دیگران هرکدام درگیر جهان خودخواسته ذهنی خودشان هستند. زن و مرد اسرار عجیب و غریبی دارند که آن‌ها را اسیر چارچوب این جهان خودخواسته کرده است. در بیرون این زن و مرد، کشمکش عجیبی دیده می‌شود که هرکدام می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند...

او همچنین در ادامه اضافه کرد: در حالی‌که این اثر در دهه‌های 50 میلادی نوشته شده است؛ اما نمونه بارز این موضوع در آدم‌های امروز هم دیده می‌شود. براین اساس روابط، اتفاقات و هویت‌ این دو نفر من را در اجرا به سمت تکنیک‎های سایکودرام سوق داد.

کامبیز بنان درباره استفاده از تکنیک‌های سایکودرام در این اثر نمایشی یادآور شد: خانم سیما محقق سایکودراماتیست هستند که در اجرای نمایشنامه‌خوانی این اثر، برحسب اتفاق به تماشای آن نشستند، پیشنهاد دادند که در صورتی‌که قصد داشتیم این نمایش را در قالب این تکنیک به صحنه آوریم به ما کمک کنند که خوشبختانه حضورشان بسیار مثمرثمر بود.

او با بیان اینکه روایت نمایش بسیار ساده و رئال است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟" اظهار کرد: اساساً معتقد به تئاتر قصه‌گو هستم و با کارهای عجیب و غریب بر روی صحنه به شدت مخالفم. در این نمایش نیز در نظر نداشتم تا تکنیک‌ها و فضاهای عجیبی را وارد نمایش کنم و قصدم این بود تا مخاطب شاهد یک موقعیت نمایشی از ابتدا تا انتها باشد و آن را دریافت کند. تلاش‌‌ام بر این بود تا با دکور و المان‌های صحنه تماشاگر را درگیر مفهوم و انتزاع کنم.

کارگردان نمایش "جمعه‌کشی" درباره طراحی صحنه این اثر نمایشی گفت: با توجه به محدودیت‌های سالن‌‌های خصوصی و کوچکی، گروه‌ها امکان آن را ندارند تا آنچه را که در ذهن دارند اجرا کنند چراکه به دلیل چند اجرا بودن این تماشاخانه‌ها، دکور نمایش‌ها باید خلاصه و مینی‌مال باشد. در این نمایش نیز تاجایی که امکان داشت سعی کردیم با المان‌ها فضایی را ایجاد کنیم تا تماشاگر را به فکر واداریم. طراحی صحنه نمایش مینی‌مال و مفهومی و با استفاده از آکسسوار است.

او درباره موسیقی این اثر نمایشی گفت: در نمایشنامه‌خوانی این اثر، اردوان کاویانی‌فرد موسیقی زنده می‌نواخت اما از آنجا که در اجرای این جنس از نمایش موسیقی زنده کاربردی ندارد، در آن از دو قطعه انتخابی استفاده شده است.

کامبیز بنان در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم در فضای تئاترجریانی راه بیفتاد تا همه از هم حمایت کنیم. متاسفانه برخی هنر نمایش را هنری رایگان می‌دانند. در صورتی‌که به منظور تماشای نمایشی از دوستان و آشنایان دعوت نشود دلخور می‌شوند در حالی‌که تئاتر برای ما شغل است و از آن درآمد داریم. مگر می‌شود به رستوران و یا کافه دوستی برویم و هزینه میزمان را پرداخت نکنیم؟ اما همین دوستان و آشنایان انتظار دارند که مجانی به تماشای تئاتر بنشینند که امیدوارم این نگاه عوض شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: سایکودراماتیست: سیما محقق، مدیر اجرایی: سعید محبی، گروه کارگردانی: بهنوش ثابت‌قدم، مریم محبی، حسین بنان و ایلیا بنان، عکس، اجرای پوستر، بروشور و تیزر: پرهام شکیبایی و با حمایت: برند قهوه سیاح به مدیریت مانی اسدیان.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.