سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، زاهد بارخدا نویسنده، با این توضیح که رمان "او" بعد از 10 ماه با اصلاحاتی مجوز چاپ گرفته است، به هنرآنلاین گفت: در این اثر که توسط انتشارات روزبهان منتشر خواهدشد، زن و مردی همدیگر را ملاقات می‌کنند و مکالمه شکل می‌گیرد. هر دو سعی می‌کنند چیزی را پنهان کنند. زن در تردید برای بیان گذشته و مرد در تلاش برای انکار آن. حین صحبت متوجه می‌شوند پیش‌تر همدیگر را می‌شناخته‌اند. حوادث دانشگاه و یادآوری اتفاقی که ناخواسته مسیر زندگی آن دو را برای همیشه تغییر داده است.

رمان "ط" آخرین اثر بارخدا توسط انتشارات افراز منتشر شده و درباره آن توضیح داد: قصدم این بود بلایی را که فرانسیس بیکن در نقاشی بر سر فیگور انسان می‌آورد بر سر کاراکتر داستان بیاورم. می‌خواستم کلمات، مثل رنگ‌ها، همه‌ سطح تابلوی کلمه‌ای من را بپوشانند، تا فقط روایت‌کننده‌ یک زندگی نباشم، همان‌طور که در رمان هم بدان اشاره کرده‌ام: "بیان‌کننده‌ یک حالت روحی باشم"؛ قید حالت زندگی یک نفر.

او افزود: در این رمان مردی سی‌ساله، حاصل ازدواج زن و مردی است که در بمباران شیمیایی با گاز خردل دچار مسمومیت شده‌اند. بر اثر همین مسمومیت به صورت طبیعی به دنیا نمی‌آید. او در طول سی‌سال زندگی‌ به تدریج ظاهر انسانی‌اش را از دست می‌دهد و بدل به موجودی می‌شود مابین انسان و حیوان. رمان صداهای درونی ذهن اوتیسمی کاراکتر آن است. ذهنی که مدام درگیر بازی با حروف الفبا و اعداد است. سعی کرده‌ام ویرانی روحی و روانی و جسمی او را در ترکیب‌بندی جملات هم نشان بدهم تا جایی که بیماری او به "زبان" رمان هم سرایت کند.

بارخدا همچنین یک مجموعه داستان‌ کوتاه با عنوان "مرگ‌ ارضایی" را آماده‌ چاپ دارد که هنوز دست ناشری نداده است. او این روزها مشغول نوشتن یک داستان بلند است که فضای آن در پادگان اتفاق می‌افتد.