به گزارش هنرآنلاین، کنسرت نمایش "خسرو و شیرین" با اجرای ارکستر سازهای ایرانی میرآترا به آهنگسازی داود آزاد و میر امیر میری و کارگردانی ویدا لقمانی در تالار وحدت اجرا می‌شود.

نشست خبری این کنسرت نمایش روز چهارشنبه با حضور میر امیر میری آهنگساز و رهبر ارکستر، ویدا لقمانی کارگردان و دراماتورژ، الهام میرباقری طراح لباس، سیروس اسنقی، جواد اینانلو و گلشید بحرایی بازیگران در سالن اجتماعات خانه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرامیر میری رهبر ارکستر میرآترا و آهنگساز درباره قطعات اجرایی این کنسرت گفت: در این کنسرت نزدیک به سی  قطعه توسط ارتسار میرآترا اجرا می‌شود که دو قطعه به آهنگسازی آقای داود آزاد و بقیه قطعات از ساخته‌های خودم است. در قسمت‌های نمایشی این اثر فقط موسیقی متن توسط ارکستر اجرا می‌شود و در بخش با کلام هم خواننده‌های ما آقایان محمد کرد و علی شیرازی هستند که فضای اجرای بخش با کلام هنگامی است که بازیگران سکوت دارند و یا هنگامی است که گروه حرکت ما متشکل از بازیگران نقش پری اجرای برنامه دارند.

میر امیر میری در ادامه سخنانش درباره عنوان کنسرت نمایش گفت: ما هم برای عنوان این اجرایمان دچار سردرگمی بودیم. اپرا یا کنسرت نمایش. به‌هرحال کنسرت نمایش را انتخاب کردیم.در این اثربخش نمایشی و کنسرت کاملاً جداست. خوانندگانمان را با میزانسن در کنار بازیگران داریم. خوانندگان ما در این اجرا به‌نوعی نقش باربد و نکیسا را بازی می‌کنند.

او گفت: ما برای بخش کنسرت و برای بخش نمایش مجوزهای جداگانه‌ای گرفته‌ایم. گرفتن هرکدام از این مجوزها شبیه به گذراندن سی‌وپنج خان است. گروه حدود 130 نفر است. به‌غیراز بحث مجوز، شرایط مالیِ کار کردن در سالن‌ها بسیار دشوار است.

ویدا لقمانی کارگردان کنسرت نمایش در ادامه گفت: حدود دو سال برای این کار روی اشعار نظامی گنجوی و روایت مصطفی عدل تحقیق و فعالیت کردم. این کار کاملاً بر اساس متن روایت آقای عدل است که موسیقی آن را همراهی می‌کند. ما دو سال روی این کار طراحی کرده‌ایم و می‌خواهیم اجراهای بیشتری داشته باشیم. فعلاً اجرایمان برای شیراز نهایی شده است و به‌زودی برای اجرا به شیراز هم می‌رویم.

این کارگردان گفت: هنر چندبعدی است. عشق خسرو و عشق فرهاد متفاوت است. درنهایت شیرین انتخاب می‌کند که کدام عشق را داشته باشد. انتخاب فرهاد یا خسرو در این اثر کاملاً در انتخاب مخاطب است.

لقمانی افزود: آقای اینانلو در این اجرا نقش شاپور را بازی می‌کند. شاپور یکی از مهره‌های اصلی نمایشنامه است. اگر این مهره را از آن ماجرا بیرون بکشیم کلیت این درام ازهم‌پاشیده می‌شود. روند داستان را شاپور به جلو می‌برد. من دوست داشتم در این داستان شاپور را نشان دهم و بگویم که چقدر نقشش پررنگ است. نمی‌دانم چرا در روایت‌های مختلف نقش شاپور نادیده گرفته‌شده یا بسیار کم‌رنگ نشان داده‌شده است.

وی  ادامه داد: عشق با فرهاد کاری می‌کند که دست به خودکشی می‌زند، یکی هم مانند خسرو برای رسیدن به عشقش تلاش می‌کند و کسی هم مانند شاپور رفتار متفاوت‌تری دارد.

الهام میرباقری طراح لباس نیز درباره همکاری خود با مجموعه کنسرت نمایش «خسرو شیرین» گفت: برای این داستان که در زمان خسروپرویز و دوره ساسانی اتفاق افتاده، مطالعاتی روی دوره ساسانی داشتم. موزه‌های مختلف و  نقش برجسته‌های مختلف برسی کردم و طرح‌هایی زده شد که بر اساس امکانات لباس‌ها شکل گرفت. برای شخصیت شیرین هم که یک شاهزاده ارمنی است هم بر اساس تاریخ ارمنستان لباس او طراحی و دوخته شد.

در ادامه نیز سیروس اسبقی بازیگر نقش فرهاد گفت: خسرو و شیرین مهم‌ترین پایه‌اش موسیقی است. بیش از 60 نفر نوازنده روی صحنه حاضر هستند که برخی جاها بر کار نمایش هم غالب است. این مثلث عشقی تاریخی چالشی ایجاد کرده که جذابیت کار هم همین است و امیدوارم اجرای باشکوهی پیش رو باشد.

جواد اینانلو بازیگر نیز در سخنان کوتاهی گفت: همکاری باخانم لقمانی و آقای میری لذت‌بخش است چون پشت هر کار فکر بسیاری وجود دارد. دو سال برای این کار زحمت‌کشیده شده است. همیشه نقشی را که بازی کرده‌ام دوست داشتم با چالش باشد.

گلشید بحرایی بازیگر نیز در سخنانی گفت: این اولین تجربه من در حوزه کنسرت نمایش است. تاکنون تمام‌کارهای من رئال و سوررئال بود اما این کار بسیار آرام  و کلاسیک است و تجربه بسیار خوبی برای من است.

کنسرت نمایش "خسرو و شیرین" با اجرای ارکستر میرآترا 28 و 29 تیر در تالار وحدت به صحنه می‌رود. این اجرا ساعت 21:30 آغاز و بلیت‌فروشی بر روی سایت ایران کنسرت انجام می‌شود.