سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی علی فاضلی با نام "میدان قدیسین" در گالری طراحان آزاد، نمایشگاه آثار شاهین نوروزی با نام "فضای سبز" در گالری اعتماد، نمایشگاه نقاشی مرضیه جعفری با نام "نخجیرگاه" در گالری فرمانفرما و نمایشگاه آثار مرجان قربانی با نام "آن‌ها" در فضای هنری هم‌رس سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

رسیدن به مرحله کمال

نمایشگاه نقاشی علی فاضلی با نام "میدان قدیسین" در گالری طراحان آزاد برپاست. در این مجموعه نگاه فاضلی به بخشی از تاریخ ایران است و در آثار خود افرادی را به تصویر کشیده که از خودگذشتگی و رشادت آنها در حافظه مردم این کشور باقی مانده است. قهرمانان آثار فاضلی رزمندگان یا فرماندهان جنگ هستند که در دوران هشت سال دفاع مقدس و یا سال‌های پس از آن به شهادت رسیده‌اند.

با این حال هیچ‌کدام از این افراد در صحنه جنگ و در حال نبرد دیده نمی‌شوند. گاه آنها را در لباس نظامی مقابل دوربین می‌بینیم که عکسی به یادگار گرفته‌اند یا پیش از اعزام به جبهه در حال خداحافظی با خانواده خود هستند. اما بعضی از این افراد به شکلی غیرمستقیم دیده می‌شوند و در واقع خاطره آنها به تصویر کشیده شده است. قاب عکس‌هایی که در دست زنان عزادار قرار دارند تصاویر مردانی را نمایش می‌دهند که عزیزانِ خانواده بودند.

نمایشگاه نقاشی علی فاضلی در گالری طراحان آزاد

شهادت به معنای کشته شدن در راه خدا است و در مفاهیم دینی، مرتبه کمال انسان است. از این منظر است که انسان وجهی قدسی پیدا می‌کند. فاضلی این قدسیت را با اضافه کردن هاله نور یا بالی مانند فرشته به این شخصیت‌ها، نمایش داده است. از سوی دیگر همه آنها داخل فرمی مانند گنبد قرار دارند که خود وجهی قدسی و معنوی دارد.

هنرمند برای تصویر کردن این فیگورها از تکنیک طراحی استفاده کرده است. رنگ سیاهی که به سادگی بر روی کاغذ سفید قرار گرفته است ارتباط زیادی با موضوع آثار دارد. شرایط جنگ و کمبودهای زندگی با سادگی و در دسترس بودن ابزار مرتبط است و در عین حال سایه‌روشن‌هایی که بر کاغذ قرار گرفته است تصویری خاطره‌گون را ایجاد می‌کند که شاید در حال محو شدن است.

نمایشگاه نقاشی علی فاضلی تا 25 تیر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان. گل‌ها، میدان سلماس، شماره 5 برقرار است.

 

انسان و جدایی از طبیعت

نمایشگاه آثار شاهین نوروزی با نام "فضای سبز" در گالری اعتماد برپاست. نوروزی در این مجموعه چند دسته از آثار خود را به نمایش گذاشته است که با متریال و فرم متفاوت، به موضوع واحدی پرداخته‌اند. دسته‌ای از آثار این مجموعه نقاشی‌هایی هستند که فضایی شلوغ با نقوش متراکم و فشرده دارند.

مناظری سرسبز با انبوه درختان و گل‌ها و گیاهان، محیطی یکدست سبز را به وجود می‌آورند که جنگلی استوایی را تداعی می‌کند، اما المان‌هایی که در این تصاویر به کار رفته است آنها را از واقعیت دور می‌کند. گاه در میان شاخ و برگ‌های سبز، تصویر بزرگی از چشم انسان دیده می‌شود که انگار خود را مخفی کرده است تا از خطری در امان بماند.

اما عجیب‌تر از آن، وجود اشیایی از زندگی مدرن در میان جنگل است که به هیچ عنوان امکان الحاق به یکدیگر را ندارند. پریز برقی که در میان برگ‌ها دیده می‌شود، ناگهان مخاطب را متعجب می‌کند که این پریز چگونه در این فضا نصب‌شده و کارکرد آن چیست. این شیء در عین اینکه می‌تواند نماد حضور بی‌رویه و آسیب‌زننده انسان و ساخته‌های او در محیط طبیعی باشد، نمادی از بی‌حاصلی و عدم کارآیی نیز هست.

نمایشگاه آثار شاهین نوروزی در گالری اعتماد

بخش دیگری از آثار این مجموعه حجم‌هایی هستند که از کلاژ مواد مختلف ساخته شده‌اند. این بار مواد مصنوعی مانند پلاستیک در کنار هم قرار گرفته و حجمی بدون فرم مشخص را ایجاد کرده‌اند، اما تصویر بخش‌هایی از صورت انسان مانند چشم و دهان که در میان پلاستیک‌ها قرار گرفته باعث می‌شود مجموعه این کلاژ، مانند چهره انسان به نظر برسد. بدین ترتیب وجود انسان با مواد ساخته خود او تسخیر شده و آنچه به وجود آمده است جانوری بی‌هویت و ناشناخته ست.

نمایشگاه آثار شاهین نوروزی تا 15 مرداد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

مصائب تاریخی

نمایشگاه نقاشی مرضیه جعفری با نام "نخجیرگاه" در گالری فرمانفرما برپاست. جعفری در این آثار به نمایش دو زمان متفاوت پرداخته و آدم‌هایی از زمان‌های قدیم ایران را در کنار افراد امروزی قرار داده است. در زمینه بیشتر تابلوها آدم‌هایی دیده می‌شوند که نوع پوشش آنها نشان‌دهنده دوره‌های تاریخی مختلف است. از شاهان هخامنشی و ساسانی تا درباریان قاجاری و نظامیان و مردم عادی را می‌توان در یک تابلو دید که به شکلی منظم بر پس‌زمینه تصویر جا خوش کرده‌اند. اما در پلان جلویی آنچه دیده می‌شود آدمی متعلق به همین روزگار است. زن مسنی با پوشش چادر مشکی که مانند ناظم مدرسه، انگشت را جلوی بینی گرفته و دیگران را به سکوت دعوت می‌کند، یا زنی اسلحه به دست که در پشت سر او چند زن و کودک دیده می‌شوند و بیننده را به یاد مبارزان کوبانی می‌اندازد.

زن دیگری که در میان تصاویر خوش آب و رنگ مردمان قدیمی، در حال آماده‌سازی طناب‌دار خود است، از مشکلاتی خبر می‌دهد که ریشه‌ای کهن دارند و شاید منشأ آنها به همان دوران و رفتارهایی که از آن زمان تاکنون باقی‌مانده است بازگردد.

نمایشگاه نقاشی مرضیه جعفری در گالری فرمانفرما

جعفری در بخش دیگری از آثار خود اشارات بیشتری به تاریخ ایران و تصاویر کهن دارد و به طور مستقیم به موضوع شکارگاه و تصاویر باقی مانده از آن پرداخته است. مراسم شکار که جایگاهی مهم در دربارها داشته است، سوژه‌ای برای نگارگران ایرانی بوده و تصاویر متعددی از آن ثبت شده است. حال جعفری با الهام از همان موضوع و تصاویر به خلق آثاری دست زده است که معنایی متفاوت از ارج گذاشتن مهارت‌های شکار دارد. او ظلم و ستمی را نشان می‌دهد که در اشکال و زمان‌های مختلف به ویرانی و نابودی منتهی می‌شود و تاریخی دیرینه دارد.

 نمایشگاه نقاشی مرضیه جعفری تا 28 تیر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.

 

نگاهی به درون

نمایشگاه آثار مرجان قربانی با نام "آن‌ها" در فضای هنری هم‌رس برپاست. سوژه طراحی‌های قربانی انسان است اما آنچه به نمایش درآمده نه تصویری مطابق واقعیت، که تصویری برگرفته از ذهن و تصورات هنرمند است. اگرچه فرم کلی طرح‌ها مخاطب را به یاد پرتره و نیم‌تنه انسان می‌اندازد، اما در هیچ‌کدام از تصاویر با یک صورت واقعی مواجه نیستیم. این آدم‌های بدون چشم و دهان و بینی، تنها با مجموعه‌ای از خطوط و سایه‌های خاکستری ساخته‌شده‌اند و هیچ قصدی برای پرتره‌سازی وجود نداشته است.

در واقع هنرمند به جای نمایش چهره‌ها و ابعاد بیرونی انسان، تصمیم داشته به درونیات او پرداخته و احساساتش را نمایش دهد. خطوط درهم پیچیده که مانند کلافی در هم گره خورده‌اند، سطوح خاکستری که منظم و موازی با یکدیگر فضای چهره را پر کرده‌اند، یا بافت‌هایی که مانند تاول صورت را پوشانده‌اند، هر کدام به نوعی منتقل کننده احساسات گوناگون انسانی هستند که به زبان تصویر درآمده‌اند.

نمایشگاه آثار مرجان قربانی در گالری هم‌رس

گاه این ساختارها چنان گسترش پیدا کرده که حتی از فرم سر انسان هم خارج شده و به حجمی در هم پیچیده از خطوط تبدیل شده است که سردرگمی انسان را نشان می‌دهد. قربانی در این آثار با ابزاری ساده و صمیمی که امکان انتقال احساس بر روی کاغذ را فراهم می‌کند، درونیات وجود انسان را نمایش داده است.

نمایشگاه آثار مرجان قربانی تا 28 تیر در فضای هنری هم‌رس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ بنزین باغ فردوس، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه 2 برپاست.