سرویس استان‌های هنرآنلاین: توجه به قلم در سرزمین ما پیشینه‌ای دیرینه دارد. سده‌ها پیش در ایران باستان، تیرگان (سیزدهم تیرماه)یکی از مهم‌ترین جشن‌های ایران باستان بوده که آیین‌های مخصوصی داشته و یکی از آن‌ها پاسداشت قلم بوده است. یکی از دلایلی که برای این جشن ذکر شده، این است که در این روز، هوشنگ، پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخت و آنان را گرامی داشت، مردم جشن گرفتند و آن جشن به یادِ ارجمندیِ قلم، بر جای ماند. دلیل دیگری هم که برای این جشن ثبت شده این است که به نوشتۀ ابوریحان بیرونی، سیزدهم تیرماه، روز ستارۀ تیر یا عطارد است و چون عطارد، کاتب ستارگان است، می‌توان " سیزدهم تیرماه " را " روز نویسنده " نامید.

پس از انقلاب نیز نویسندگان و شاعران سرشناسی چون محمدعلی سپانلو سیزدهم تیرماه را به عنوان روز قلم و نویسنده پیشنهاد دادند، تا این‌ که چهاردهم تیرماه از جانب انجمن قلم به عنوان "روز قلم " نام‌گذاری شد. با این حال، این مناسبت هنوز چندان در میان مردم و حتی اصحاب قلم و اندیشه شناخته ‌شده نیست.

از همین رو برای شناساندن هر چه بهتر این روز به عموم مردم و دوستداران فرهنگ، هنر و ادب، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برنامه‌های متنوعی را به مناسبت هفته قلم پیش بینی کرده است که یکی از این برنامه‌ها گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان در خاک خفته‌ای است که سال‌ها عمر خود را برای اعتلای فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم فدا کرده‌اند.

هنرمندان درگذشته سال‌ها برای پاسداشت میراث گذشته این سرزمین تلاش کردند

به همین مناسبت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به همراه جمعی از اصحاب قلم، هنرمندان و اهالی رسانه، روز گذشته بر مزار هنرمندان حوزه‌های مختلف از جمله نمایش، روزنامه نگار، شاعر و ادیب، کتاب‌فروش، موسیقی و دیگر هنرهای در دارالرحمه شیراز حضور پیدا کردند و گویا بزمی برای هنرمندان خفته در خاک به مناسبت هفته قلم برپا شده بود.

در این مراسم که با غبار روبی و گل‌افشانی قبور هنرمندان همراه بود مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز کرد: امروز به پاس گرامیداشت در خاک خفتگان فرهنگ، هنر و ادب این سرزمین با جمعی از بزرگان هنرمند و اهل قلم به دیدار هنرمندانی آمده‌ایم که سال‌ها در راستای پاسداشت میراث گذشته این سرزمین تلاش کردند.

صابر سهرابی در ادامه اظهار کرد: قطعاً تأثیری که فعالیت این افراد که هر کدام در حوزه متفاوتی مشغول بوده‌اند در حوزه فرهنگ و هنر دارد را می‌توان به وفور در جای جای این استان و کشور مشاهده کرد و هر کدام از این در خاک خفتگان چهره‌های ماندگاری هستند که جسمشان از بین رفته اما آثار آن‌ها برای همه این سرزمین هویدا است.

سهرابی افزود: وقتی مسئولین فرهنگی و بزرگان اهل فرهنگ و ادب بر آرامگاه این بزرگان حضور پیدا می‌کنند هم درس عبرتی است برای ما و هم جوانان  تشویق می‌شوند در این مسیر گام بردارند.

 وی در ادامه عنوان کرد: در این روز و هفته که به نام هفته قلم نام‌گذاری شده است برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌ایم که با همکاری معاونت فرهنگی و هنری شهرداری شیراز اجرا می‌شود تا بتوانیم ذره‌ای از زحمات این بزرگان را پاس بداریم.

 سهرابی همچنین از یک اتفاق خوب در پایان هفته قلم خبر داد و گفت: قرار است در پایان این هفته از یک رویداد فرهنگی هنری مختص استان فارس رونمایی شود که فراخوان آن به حوزه فرهنگ و ادب به ابلاغ خواهد شد.

از چهره‌های ماندگار حوزه فرهنگ، هنر و ادب استان مجموعه‌ای در دست تهیه است

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر استان ابراز داشت سال گذشته در هفته قلم پیشنهاد شد که کتابی از چهره‌های ماندگار حوزه فرهنگ هنر و ادب استان تهیه کنیم که این کتاب با همکاری دوستان هنرمند آماده شد و در روز آخر هفته قلم از ماکت آن رونمایی خواهد شد که پس از آماده شدن نهایی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

سهرابی همچنین افزود: در راستای تاریخ شفاهی که ماندگارترین کار در حوزه فرهنگ هنر و ادب است نیز چند تن از دوستان در حال انجام مقدمات آن هستند و اداره فرهنگ و ارشاد هم دو مورد در حال پیگیری است که پس از پایان کار به اطلاع عموم خواهد رسید.

قطعه هنرمندان برای شهر شیراز ضرورتی است

نوید گویی نیز در حاشیه این آیین در خصوص در نظر گرفتن قطعه‌ای به نام هنرمندان در دارالرحمه شیراز و یا بهشت احمدی عنوان کرد قبلاً قطعه‌ای در نظر گرفته شده بود که بنا به دلایلی آماده و نهایی نشد اما مجمع خیرین فرهنگ ساز و شهرساز از چند وقت پیش اقداماتی انجام داده‌اند و جلساتی نیز با مدیرعامل بهشت احمدی برگزار کردند که نتایج خوبی نیز حاصل شد.

 او افزود: مقرر گردید قطعه‌ای ۱۰ هزار متری توسط خیری برای هنرمندان در نظر گرفته شود و ساخت و دیوارکشی آن را نیز خود خیر برعهده گرفته است و ما هم از طریق شهرداری و شورای شهر پیگیر آن هستیم و امیدواریم تا چند روز آینده نتیجه مناسبی حاصل شود زیرا این امر ضرورتی است برای شهر شیراز که مهد هنر ادب و تمدن است.

 

الهه بهرامی