سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یکی از موضوعاتی که هم در بستر جشنواره‌ای و هم نمایشگاهی مورد غفلت سیاست‌گذاران و متولیان عرصه پهناور مد و لباس در ایران واقع‌شده است، مقوله عکاسی مد است.

در تعریف عکاسی فشن آمده است: به تصویر کشیدن طراحی انواع لباس، نوع پارچه، زیورآلات و دیگر کالاهای وابسته با استفاده از عکاسی و ابزارهای آن، با ایجاد زیبایی بصری در این ژانر از عکاسی قرار می‌گیرد. درواقع دو هنر با هم ادغام‌شده تا سبک و استایل زندگی و همچنین شناساندن و ترغیب مردم به کالایی خاص را به عهده گیرند. از این‌رو گاهاً زیر شاخه‌ای از عکاسی تبلیغاتی نیز محسوب می‌شود.

در این مطلب باهدف تأکید بر ضرورت پرداخت هر چه بیشتر به این تخصص نامحدود، برخی نکات دراین‌باره بازنشر می‌شود:

در این شاخه از عکاسی تمام سعی عکاس در به نمایش گذاشتن مد و طراحی آن به دقیق‌ترین نحو است. به‌عبارت‌دیگر عکاس سعی به نشان دادن نوع تفکر طراح نیز دارد. مدل نیز به‌نوبه خود همین وظیفه را دارد.

در ژانر عکاسی مد و لباس عکاس باید تا حدی با انواع پارچه و جنس آن آشنایی داشته باشد؛ زیرا نورپردازی که در نشان دادن بافت و نوع جنس پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد اهمیت بسزایی دارد.

بهتر است قبل از جلسه عکاسی، نوع عکاسی و نورپردازی برنامه‌ریزی‌شده باشد. بدین ترتیب عکاس با خروجی و نتیجه نهایی کار کاملاً آشنا است.

مدل‌های حرفه‌ای در زمینه ژست گرفتن آموزش‌های حرفه‌ای می‌بینند؛ بنابراین عکاس با ژست دادن به مدل زیاد سروکار ندارد.

بهترین حالت برای نشان دادن نوع طراحی لباس استفاده از حالت S است.

از محل عکاسی نیز نباید غافل شد. به‌طورکلی محلی که برای عکاسی انتخاب می‌شود تا نوع بک‌گراند آن اهمیت به سزایی در نمایش نوع مد دارد.

عکاسی مد یا فشن می‌تواند داخل استودیو یا در فضای باز انجام شود. همچنین می‌توان با استفاده از نورپردازی و ایجاد خلاقیت در آن کمک به سزایی در ثبت عکس‌ها در این ژانر داشت.