به گزارش هنرآنلاین، جمعه چهاردهم تیرماه علی نصیریان بازیگر و چهره ماندگار که بیش از هفت دهه مردم چهره او را از قاب تلویزیون و پرده نقره‌ای سینما دیده‌اند و با او خاطره دارند، برای بازدید از دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر معاصر ایران به عمارت عین‌الدوله آمد. 

او بهمن ماه 1313 در تهران متولد شد و ضمن تحصیل در مقطع متوسطه بود که به کلاس‌های هنری رفت و هنرپیشگی و موسیقی آموخت. او نقش‌های متفاوتی  را ایفا کرده و با هر نقش، گروهی از مخاطبان را با خود همراه کرده است، "سربداران"، "کفش‌های میرزا نوروز"، "هزاردستان"، "میوه ممنوعه"، "شهرزاد" و"برادر جان" ازجمله فیلم‌ها و مجموعه تلویزیونی است که نصیریان در آن ایفای نقش کرده است. از او در سال 1380 به‌عنوان چهره ماندگار تجلیل شد.

نصیریان پس از بازید از غرفه‌های مختلف سمپوزیوم مجسمه‌سازی درباره اهمیت برگزاری این رویداد گفت: به نظرم برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی اتفاق بسیار خوبی است و فرصتی را فراهم می‌کند تا در فضای بسیار دوستانه و هنری مجسمه‌سازان اثر هنری خلق کنند.

او افزود: باید از هر رویدادی که در جهت ارج نهادن به فرهنگ، هنر و اندیشه در کشور برگزارمی‌شود، تقدیر کرد. به نظرم فعالیت‌های سازمان زیباسازی و شهرداری تهران در این زمینه قابل تامل و اثربخش بوده است و باید این روند تداوم پیدا کند.

به گفته او، یکی از رویدادهایی که به منظور ارج نهادن به مفاخر ملی برگزار شده، سمپوزیوم مجسمه مفاخر معاصراست. هر چند می‌دانم برای رقم خوردن چنین رویدادهایی، برگزارکنندگان با چه دشواری‌هایی روبرو هستند. متاسفانه در ایران آن‌گونه که باید به مفاخر معاصر ارج نمی‌نهند و باید به هنرمندان، نویسندگان و شاعران در زمان حیاتشان توجه کنیم و آن‌ها را نادیده نگیریم و سازمان زیباسازی شهر تهران با برپایی سمپوزیوم مجسمه‌سازی به نوعی از هنرمندان تجلیل کرده است.

به گفته این هنرمند پیشکسوت، مردم نسبت به هنرمندان عرصه‌های مختلف حساسیت خاصی دارند و باید در انتخاب شخصیت‌هایی که قرار است پرتره‌شان ساخته شود، سخت‌گیری بیشتری صورت گیرد. باید پرتره هنرمندانی ساخته شود که در عرصه خود شاخص هستند.

او افزود: وقتی قرار است پرتره هنرمند شناخته شده‌ای ساخته شود، کار را باید به مجسمه‌سازان برجسته و صاحب سبک بسپارند تا نتیجه کار خوب باشد.

او همچنین درباره این موضوع که چرا در فیلم‌ها و سریال‌ها، کمتر شاهد مجسمه هستیم گفت: من یک بازیگرم؛ وقتی نقشی به من پیشنهاد می‌شود، اگر با نقش بتوانم ارتباط برقرار کنم آن را می‌پذیرم. اما نظری از ما درباره سایر عوامل فیلم پرسیده نمی‌شود. باید این نکته را بگویم که من بیشتر در مجموعه‌های تلویزیونی و تاریخی بازی کرده‌ام و در این دوره‌های تاریخی، مجسمه کمتر مورد توجه قرار می‌گرفته و در زندگی مردم حضور داشته است.

نصیریان پس مواجه با پرتره‌اش که توسط "مهناز نوروزی شهری" در حال ساخت است،گفت: از دیدن این مجسمه هیجان‌زده شده‌ام و خیلی حس خوبی نسبت به این پرتره دارم. این سومین مجسمه‌ای است که از من ساخته شده است.

در روند ساخت یکی از مجسمه‌ها، عکاس چند ساعتی به خانه من آمد، عکاسی کرد و مجسمه‌ساز نیز تلاش کرد که مجسمه من را در ابعاد واقعی بسازد.

او در ادامه بیش از نیم ساعت در محل ساخت مجسمه‌اش نشست تا مجسمه‌ساز جوانی که مشغول ساخت پرتره او بود، بتواند از چهره‌اش طراحی کند و در تمام این مدت مهناز نوروزی، هنگام طراحی از چهره نصیریان، از شدت هیجان اشک در چشمانش حلقه‌زده بود.

نصیریان درباره جانمایی مجسمه‌اش گفت: برای من فرقی نمی‌کند مجسمه‌ام کجا نصب شود، اما چنین مجسمه‌هایی باید در مکان‌هایی که هم هنرمندان و هم مردم حضور دارند، از جمله تئاتر شهر یا پارک خانه هنرمندان نصب شوند.