به گزارش هنرآنلاین، مسعود زنده روح کرمانی گفت: در رفتار مدنی درست ضرورت دارد که اعضای یک تشکل و انجمن مشارکت فعال و پویا داشته باشند، مطالبه گری و سوال کنند و هیات مدیره نیز باید این تعامل را تقویت کند.  مشارکت فعالانه اعضای انجمن در مجمع عمومی برای انتخابات هیات مدیره ضرورت  است و مشارکت بیشتر به انتخاب درست‌تر منجر می‌شود. انجمن عکاسان ایران به جوانان خوش‌فکر و دارای ایده نیاز دارد.

مدیر کمیته اعضا انجمن عکاسان ایران در ادامه گفت: انجمن عکاسان ایران در حال حاضر یک هزار و 835 عضو دارد که حدود نیمی از اعضا فعال هستند که حق عضویت را منظم پرداخت می‌کنند، در برنامه‌ها مشارکت و با انجمن ارتباط دارند. بیشتر اعضای انجمن یعنی حدود 57 درصد عکاسان شهرستان‌ها هستند. اینکه بیشتر اعضای انجمن شهرستانی هستند و امکان حضور در مجمع عمومی برای آنان دشوار است مسئله‌ای را ایجاد می‌کند بنابراین با وزارت کشور مذاکره کردیم که مجمع عمومی و انتخابات هیات مدیره برای اعضای شهرستانی انجمن اینترنتی برگزار شود تا بتوانند مشارکت کنند و برای حضور در مجمع عمومی مجبور نباشند به تهران سفر کنند.

زنده روح کرمانی گفت: آیین‌نامه‌ای برای عضویت انجمن عکاسان ایران تدوین کرده‌ایم که پس از نهایی شدن و تصویب در هیات مدیره اجرایی می‌شود و در این آیین‌نامه ضوابط عضویت و موارد سلب عضویت مشخص شده است. همچنین طرح رتبه‌بندی و طبقه‌بندی اعضای انجمن را در دستور کار داریم که اعضای انجمن بر اساس سوابق، فعالیت‌ها و .. که اطلاعات و اسناد آن در سامانه‌ای که طراحی می‌شود، ثبت خواهد شد، رتبه‌بندی شوند. همچنین عکاسان عضو انجمن بر اساس ژانرهایی که فعالیت می‌کنند دسته‌بندی می‌شوند. انجمن عکاسان ایران تا سال گذشته در پذیرش عضویت متقاضیان فقط عکاسان را در نظر داشت اما از سال گذشته افرادی که در زمینه عکاسی فعالیت دارند و تاثیرگذارند مانند پژوهشگران، مدرسان، مولفان، منتقدان و .. نیز مورد توجه قرار گرفتند و در واقع چرخه عکاسی مورد توجه است.

مدیر کمیته اعضا انجمن عکاسان ایران درباره شیوه پذیرش اعضای انجمن در حال حاضر گفت: در کمیته اعضا، حقوقی و رفاهی انجمن شورایی پنج نفره برای عضویت وجود دارد که سه نفر ثابت از اعضای این کمیته‌ها هستند و دو نفر به تناسب عکاسان متقاضی در ترکیب شورا قرار می‌گیرند و بر اساس ضوابط اساسنامه متقاضیان بر اساس عکس‌ها، مدارک و اسنادی که فرستاده‌اند برای عضویت انتخاب می‌شوند. از چند سال پیش که متقاضیان برای عضویت از طریق سایت ثبت‌نام می‌کنند، هر سال دو بار در خرداد و دی ماه عضوگیری انجام می‌شود و سایت یک ماه برای ثبت‌نام باز است. در هر سال حدود 700 تا 800 متقاضی عضویت در انجمن داریم که به طور میانگین در هر سال 60 تا 70 نفر پذیرفته می‌شوند. عکاسانی که عضو انجمن می‌شوند باید به اهداف 12 گانه انجمن را مورد توجه قرار دهند و به منشور اخلاقی انجمن وفادار باشند. منشور اخلاقی انجمن بر اساس ایده‌ای از سعید فلاح فر و با همکاری سعید دستوری، محمدمهدی رحیمیان و سعید فلاح فر تدوین شد و بعد به تصویب هیات مدیره رسید. در پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای که برای عضویت تدوین شده است مواردی که برای عضویت مورد نظر است و مواردی که موجب سلب عضویت از انجمن می‌شود، مشخص شده است. مثلا اینکه یک عضو چگونه به خاطر عدم پرداخت حق عضویت و یا تخلف و خطایی در جشنواره یا نمایشگاهی ممکن است از عضویت انجمن سلب شود، مشخص شده است. برای عضویت عکاسان در انجمن بر اساس ضوابط، آثار آنان و مدارک و اسنادی که از نمایشگاه‌ها، تالیفات و ... در سایت ثبت می‌شود، بررسی می‌شود و در حال حاضر اطلاعات بسیاری از عکاسان در سایت انجمن ثبت است. انجمن عکاسان ایران برای عضویت  به ایده و اندیشه عکاسانه که در عکس بروز می‌کند توجه دارد و هر کسی که عکس می‌گیرد امکان عضویت در انجمن را ندارد. در دنیای امروز چه در ایران و چه در جامعه جهانی کسانی که عکس می‌گیرند بسیار زیاد است اما ایده و تفکر در عکاسی اهمیت دارد. بنابراین برای عضویت آثار عکاسان بررسی می‌شود و در کنار آن خود عکاس از نظر فعالیت‌ها، رزومه عکاسی و ایده و اندیشه نیز ملاک است.

زنده روح کرمانی درباره فعالیت‌های انجمن از زمان تاسیس تاکنون گفت: برای بررسی فعالیت انجمن عکاسان ایران لازم است شرایط کشور در نظر گرفته شود. نخستین هیات مدیره انجمن سال 1388 شکل گرفت که دوربین و عکاسی در جامعه ما مسئله بود، بنابراین انجمن باید در زمینه زیرساخت‌ها کار می‌کرد. انجمن بیش از یک سال در یک فضای خصوصی مستقر بود و بعد که به عضویت شورای عالی خانه هنرمندان درآمد در خانه مستقر شد و یک میز در آنجا داشت. از سال 1393 که خانه هنرمندان شماره 2 به انجمن‌ها داده شد، امکان فعالیت بیشتر، تعامل و هم‌اندیشی فراهم شد. انجمن عکاسان ایران هفت دوره همایش 10 روز با عکاسان را به شکل مطلوب برگزار کرد که ایرادهایی هم داشت. در این هفت دوره بیش از 250 نشست و برنامه برگزار شد و بیش از دو هزار عکس نمایش داده شد و انجمن در برگزاری 10 روز با عکاسان فقط به عکاسان و عکاسی فکر نکرد بلکه برای جامعه فکر شد. همچنین انجمن با عضویت در شورای عالی خانه هنرمندان ایران و کمیته‌های این خانه و شورای تجسمی نقش مشورتی و فکری در رویدادها و برنامه‌های هنری دارد. از سوی دیگر برای زیرساخت‌های حوزه عکاسی تلاش کرده است و تعامل و تفاهم‌هایی با نهادهای هنری و سایر نهادها مانند صندوق اعتباری هنر، دانشگاه‌ها، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ناجی هنر و .. داشته است. انجمن تلاش کرده که در یک بخش برای اعضا کارهای صنفی انجام دهد و در بخشی برای جامعه عکاسی فضاهایی را فراهم کند. البته کارهایی نیز باید انجام می‌شد که تاکنون فرصت و امکان آنها فراهم نشده است. ایرادی که به انجمن وارد است اینکه درباره بسیاری از فعالیت‌هایی که در طول سال انجام می‌دهد اطلاع‌رسانی نکرده است و بیشتر با 10 روز با عکاسان معرفی شده در حالی که فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود و ضرورت دارد که بخش اطلاع‌رسانی انجمن نیز تقویت شود.