سرویس تجسمی هنرآنلاین: "عبور" عنوان پروژه هنری است که با اثر نجوم الغانم (Nujoom Alghanem و با کیوریتوری سام باردیول (Sam Bardaouil) و تیل فلارث (Till Fellrath) در آرسناله، پنجاه و هشتمین بی‌ینال ونیز به نمایش گذاشته شده است

امسال دهمین سال حضور امارات متحده‌عربی در این رویداد است. شرکت‌کننده امسال نجوم الغانم شاعر و فیلم‌ساز متولد دبی با فیلم "عبور" (passage) به بی‌ینال آمده است. "عبور" از دو فیلم به همراه یک اینستالیشن تشکیل شده است.

نخستین فیلم، روایت‌گر یک زندگی واقعی است که مشقت‌های زندگی امل (AmaL)، بازیگر سوری که در امارات متحده‌عربی زندگی می‌کند را به تصویر می‌کشد. دومین فیلم روایت داستانی با عنوان "به دنبال فالاک" است، درباره یک زن آواره در یک سفر ناامیدکننده. مهم‌ترین جنبه بصری این دو فیلم‌، بارانی زرد رنگ، ناملموس در تضاد کامل با دریای آبی تیره‌ای است. این فیلم استعاره‌ای در برابر جهان بیرونی است.

نجوم الغانم هنرمند 57 ساله گفته محور کار او بر "آوارگی" است و توضیح داده: "من معتقدم که همه افراد، از آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و یا از اروپا از این شرایط مشابه یا چالش‌های بیرونی به صورت جداگانه و یا دسته جمعی عبور می‌کنیم".

اگرچه نجوم الغانم به هویت عربی خود افتخار می‌کند، اما آگاه است که مردم هویت او را برجسته کرده و به کار این هنرمند جنبه سیاسی خواهند داد. به همین دلیل، تمام گفتمان در آثار هنری الغانم به یک زبان جعلی و ساختگی تبدیل می‌شوند.

نجوم الغانم در این رابطه گفته است: "ما از یک زبان ابداعی در این آثار استفاده کردیم، چرا که نمی‌خواستیم مخاطبان بگویند بله آن‌ها به زبان عربی صحبت می‌کنند و راجع به جهان عرب سخن بگویند؛ در حالی که پیام ما جهانی است".