سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سامان فرهنگی با نام "لحظه قبل از ادراک" در گالری آتبین، نمایشگاه نقاشی محمود محمودی در گالری ماه، نمایشگاه مجسمه ایمان آقایی با نام "رویارویی" در گالری شلمان و نمایشگاه نقاشی ابوالفضل رفیعی با نام "ساکنان مویه" در گالری سیحون سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

واقعیت در انتزاع

 نمایشگاه نقاشی سامان فرهنگی با نام "لحظه قبل از ادراک" در گالری آتبین برپاست. سامان فرهنگی در نمایشگاه نقاشی‌های خود، طبیعت را در قالب تصاویر انتزاعی بازتعریف کرده است. در آثار این هنرمند ترکیب رنگ‌ها و سطوح به‌گونه‌ای است که مخاطب در نگاه نخست هیچ تصویر مشخصی را دریافت نمی‌کند و تنها با تصویری انتزاعی مواجه می‌شود، اما نگاهی به آن سوی لایه‌های رنگ باعث می‌شود بیننده وجود المان‌ها و نمادهای واقعی را که از دور هویدا هستند تشخیص دهد.

لایه‌های گوناگون رنگ که با کاردک روی بوم قرار گرفته است، تصاویری چند لایه و پر رمز و راز را به وجود آورده‌اند که مناظر مختلف، جغرافیای متفاوت و ترکیب‌بندی‌های گوناگونی را به وجود می‌آورد. گاه سطح وسیع رنگ‌های قهوه‌ای مانند تپه‌ای دور دست به نظر می‌رسد و گاه لکه‌های رنگی که به‌صورت عمودی روی تابلو قرار گرفته‌اند مانند درختانی در یک جنگل متراکم دیده می‌شوند. سطوح وسیع آبی رنگ گاه آسمانی پاک و گاه رودخانه یا دریا را مجسم می‌کند.

نمایشگاه نقاشی‌های سامان فرهنگی در گالری آتبین

در تعدادی از تابلوها نیز هنرمند تصاویر خود را بیشتر به طبیعت نزدیک کرده است. قلم‌موهایی که با حرکاتی نرم و موازی روی بوم کشیده شده‌اند، چمنزاری سرسبز را تداعی می‌کنند. اما رنگ قرمزی که در میان چمن‌ها دیده می‌شود نشان‌دهنده لهیب آتشی است که در طبیعت افتاده و آن را به سوی نابودی می‌برد.

حتی در تابلوهای انتزاعی‌تر این مجموعه نیز می‌توان آسیب و ویرانی طبیعت را مشاهده کرد. گویی نقاش در هر تابلو به نوعی ویرانی یا پایان طبیعت را هشدار می‌دهند.

 نمایشگاه نقاشی سامان فرهنگی با نام "لحظه قبل از ادراک" تا 18 تیر در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.

 

تنوعی حاصل از تکرار

 نمایشگاه نقاشی محمود محمودی در گالری ماه برپاست. آثار محمودی تصاویری هستند که بر پایه بافت و استفاده از مواد به وجود آمده‌اند. خمیر کاغذ یا شن در ترکیب با رنگ‌های گوناگون، سطوحی برجسته را بر روی بوم به وجود آورده‌اند. در میان این بافت‌ها با کاستن یا افزودن، الگوها و نقوش مختلف به وجود آمده است که به شکل‌های مختلف در تابلوها تکرار شده‌اند.

در واقع شاخصه اصلی این تابلوها عنصر تکرار است. محمودی با تاثیرپذیری از کهن الگوها و بن‌مایه‌های بومی، به تکرار یک موتیف در تابلوها پرداخته است. تکرار نقش‌مایه در آثار هنری سابقه‌ای کهن دارد و در طول تاریخ، در معماری یا لوازم کاربردی نیز چنین رویکردی به چشم می‌آید.

نمایشگاه نقاشی محمود محمودی در گالری ماه

محمودی در این تابلوها به نوعی تکرار دست زده است که در هنر ایرانی سابقه دارد. نقوش یا موتیف‌های ساده و هندسی که در گنبدها، کاشی‌کاری‌ها و حتی گلیم و گبه دیده می‌شوند، ترکیب‌بندی‌های خاصی را به وجود می‌آورند که این بار به سطح تابلو رسیده و تصاویری گاه متقارن و گاه آزاد را به وجود می‌آورند. در هر کادر شاهد تکرار و تکثیر موتیف‌ها هستیم و گاه به نظر می‌رسد که این تکرار تا بی‌نهایت می‌تواند ادامه داشته باشد و از کادر خارج شود.

این هنرمند کرمانشاهی با الگو گرفتن از فرهنگ و جغرافیای زیستی‌ خود، به ساخت فضایی دست زده است که در عین داشتن ریشه‌های کهن، بیانی معاصر دارند.  

 نمایشگاه نقاشی محمود محمودی تا 25 تیر در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

 

تعلیق در فرم

نمایشگاه مجسمه ایمان آقایی با نام "رویارویی" در گالری شلمان برپاست. در این نمایشگاه مجسمه‌هایی را می‌بینیم که اغلب از سقف آویزان هستند. حجم‌های معلق در فضا به ریسمانی نازک آویخته شده‌اند و با امواج هوا حرکتی اندک در آن‌ها دیده می‌شود. این مجسمه‌ها همگی به رنگ سیاه هستند و علاوه بر این مشابهت در فرم و ظاهر نیز مشترکات زیادی دارند.

این حجم‌ها مانند توده‌هایی به نظر می‌رسند که از فشرده شدن پارچه یا پلاستیک ساخته شده و فرم‌هایی غیرهندسی و نامشخص را به وجود آورده‌اند. با این حال مخاطب با نگاهی به حجم‌ها می‌تواند فرم بدن انسان را در آنها شناسایی کند. فضاهای خالی که در میان حجم‌ها ایجاد شده است باعث می‌شود فرم دست و پا در ذهن بیننده تداعی شود و بدن‌هایی دفرمه و تغییر شکل یافته را تصور کند.

نمایشگاه مجسمه‌های ایمان آقایی در گالری شلمان

آدم‌ها در این آثار وضعیتی نااستوار دارند و اگرچه هیچ‌چیز در اطراف آنها نیست اما به نظر می‌رسد تحت فشار هستند. فشاری درونی که باعث انقباض شدید شده و تک‌تک سلول‌ها و مولکول‌ها را فشرده کرده و به تشنج درآورده است. این فشار باعث شده است فرم‌هایی در هم پیچیده و تغییر شکل یافته به وجود آید و مخاطب با گردش به دور مجسمه تلاش کند اجزای آن را تشخیص دهد. همین خالی بودن فضای اطراف نقش مهمی در ایجاد ارتباط میان مخاطب و مجسمه دارد. او می‌تواند حجم مورد نظر را از زوایای گوناگون بررسی کرده و با ظرایف آن آشنا شود.

نمایشگاه مجسمه ایمان آقایی تا 12 تیر در گالری شلمان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27 مراجعه کنند.

 

پایان جهان

نمایشگاه نقاشی ابوالفضل رفیعی با نام "ساکنان مویه" در گالری سیحون برپاست. در تابلوهای این مجموعه شاهد مناظر شهری و ساختمان‌هایی هستیم که تصاویری آخرالزمانی را به وجود آورده‌اند. در این تابلوها شهرهایی خالی و متروک را می‌بینیم که نشانی از انسان در آنها نیست. دورنمای شهرها یا تاسیسات صنعتی که در این تصاویر دیده می‌شود به نظر می‌رسد مدت‌ها است حضور انسان را به خود ندیده و به همین دلیل کارآیی خود را از دست داده‌اند.

مناظر در پرده‌ای از دود یا لایه‌های رنگ پوشیده شده‌اند و فضایی مبهم ایجاد کرده‌اند. خاکستری‌های رنگی که سطح تابلو را پوشانده‌اند بر رازآمیزی محیط دامن زده و مخاطب را با سوالات گوناگون مواجه می‌کند. سرنوشت انسان در این آثار به کجا انجامیده است و چه اتفاقی رخ داده که او همه دست‌ساخته‌های خود را رها کرده است؟

نمایشگاه نقاشی‌های ابوالفضل رفیعی در گالری سیحون

تنها موجود زنده‌ای که در این آثار دیده می‌شود گاوهای خشمگینی هستند که در حال جنگ با یکدیگر یا هجوم بردن به سویی نامشخص هستند. آنها گاه در فضایی بی‌کران دیده می‌شوند و گاه بر روی سکویی بلند که مانند صحنه نمایش به نظر می‌رسد، در حال نبرد هستند. به نظر می‌رسد انسان که روزگاری بر طبیعت تسلط داشته و از آن استفاده کرده است، حال مورد قهر طبیعت قرار گرفته و توسط آن نابود شده است.

نمایشگاه نقاشی ابوالفضل رفیعی با نام "ساکنان مویه" تا 19 تیر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.