سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مهدی دندی با نام "ریاکارانه"در گالری اعتماد نگارستان برپاست. دندی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه تکنیک این آثار چاپ روی گچ و رنگ و روغن روی عکس است، گفت: کار روی این مجموعه را از سه سال پیش آغاز کردم و ایده اولیه آن خراب کردن یک تصویر و بعد تلاش برای درست کردن آن بود. در واقع آنچه برای من اهمیت داشت اتفاقی بود که برای آن تصویر می‌افتد و متن تصویر و شکل آن در مرحله دوم اهمیت قرار داشت.

دندی افزود: با این حال همه تصاویر این مجموعه از طبیعت و مناظر انتخاب شده‌اند و بیشتر به این جهت از آنها استفاده کردم که می‌توان این مناظر را به عنوان یک مکان تاریخی تلقی کرد. این اماکن می‌توانند راوی تمام داستان‌های تاریخی و اتفاقاتی باشند که برای بشر افتاده است. من تصاویر را خراب کرده و پس از درست کردن، سعی کردم آنها را تزیین کرده و زیباتر کنم. اما این یک تلاش عبث است و به همین دلیل نام مجموعه را ریاکارانه گذاشتم. رفتاری که نشان‌دهنده اعمال انسان امروز در سیاست و زندگی است.

او ادامه داد: من یک خرابه را با طلا می‌پوشانم اما این طلا مصنوعی است و به این ترتیب به مخاطب می‌گویم تو فقط طلا و زرق و برق آن را ببین نه مشکلات و خرابی‌های زیر تصویر را. لایه اول تصویر را جعل می‌کنم و رفتاری معادل دو رویی را نمایش می‌دهم.

دندی افزود: خراب کردن، درست کردن و تزئین کردن به صورت مداوم برایم تکرار می‌شود و این کنایه از یک رفتار است. این خراب کردن و درست کردن با موضوعات و محتوای مختلف می‌تواند انجام شود و این رفتار در کارهای مختلف من در طول سال‌های گذشته وجود داشته است.

او با اشاره به چیدمانی که در میان گالری قرار دارد و یک سطح بزرگ دو رو را ایستاده در میان خاک نشان می‌دهد گفت: به‌هیچ‌وجه دغدغه زیست‌محیطی ندارم. آن خاک شاید اشاره‌ای به راوی بودن طبیعتی است که خودش همیشه شاهد اتفاقات گوناگون است. چارچوبی که درون آن قرار دارد اشاره به همان دورویی و ریاکاری است. یک روی این چارچوب به رنگ طلایی است و با استقامت در خاک ایستاده است، اما پشت آن با رنگ قرمز پوشیده شده که می‌تواند نماد لکه‌های خون باشد. رنگ قرمز همیشه خشونتی همراه با شاعرانگی دارد و این موضوع اهمیت زیادی برای من داشت.

دندی ادامه داد: به دنبال این نیستم که با آثارم روایت‌گری کنم زیرا این کار باعث انتقال یک روایت سطحی می‌شود. بلکه دوست دارم کاری را درست کنم که خود گویای خودش باشد.

این هنرمند افزود: من برای این نمایشگاه استیتمنت ننوشتم، بلکه برای استیتمنتی که نوشته بودم یک نمایش گذاشتم. زیرا استیتمنت را به عنوان اثر مستقل پذیرفته‌ام و می‌خواستم آن را به صورت تصویری در این نمایشگاه نشان دهم.

نمایشگاه آثار مهدی دندی تا 25 تیر در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقه‌مندان است.