اصغر کفشچیان مقدم در گفتگو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری هنر ایران گفت: در بخش غیر رقابتی بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با یک اثر نقاشی حضور یافتم که عنوان خاصی ندارد و در حیطه انسان و معنویت است.

این هنرمند گفت: به نظرم مسئولین برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در بیستمین نمایشگاه قرآن کریم باید برای برگزاری چنین نمایشگاه‌های ارزشی قبل و بعد از برگزاری آن با هنرمندان تعامل بیشتری داشته باشند و مفاهیمی را انتخاب کنند که ارتقا دهنده سطح کمی و کیفی نمایشگاه باشد.

وی ادامه داد: بخش تجسمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که امسال نیز در مصلی تهران برگزار شد می توانست از جنبه کیفی و هنری بهتری برخوردار باشد و مکانی با چیدمان مناسب‎تر به این امر اختصاص یابد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر شرایط مناسب برای اینکه بخش تجسمی با شرایط بهتری در کنار نمایشگاه برگزار شود، وجود ندارد می توان این بخش را یا حذف کرد و یا از این نمایشگاه جدا کرد تا هم قویتر برگزار شود و هم همه توان هنرمندان عرصه تجسمی به نمایش درآید.

کفشچیان مقدم اظهار کرد: باید یک اعتماد دوسویه در این حوزه بوجود آید و این موضوع که هنرمندان می توانند در تمام زمینه‌ها کمک کنند را پذیرا باشیم. به نظر می‌رسد باید همفکری و تعامل وجود داشته باشد تا بخش‌ها به یک ترکیب بندی مناسب برسد و جشنواره‌ای تعریف شده تر برگزار شود که بیننده به نوعی از این سردرگمی که در آن قرار می گیرد دور شود. مخاطب باید با دیدن آثار کیفیت اصلی موضوع را جذب کند که این امر نیز با از بین رفتن سردرگمی و هدف درست میسر می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بخش تجسمی در این چند سال اخیر به لحاظ کیفی گسترده تر شده است اما به لحاظ کمی می توان گفت نمایشگاه شاهد یک افت و سردرگمی است.

این هنرمند نقاش با اشاره به اکسپوهای برگزار شده و در حال برگزاری از جمله اکسپو قرآنی اظهار کرد: همیشه در بخش برگزاری اکسپو باید سفارشی باشد تا خریدی هم وجود داشته باشد، برگزاری اکسپو شرایط خاص خودش را دارد و این با ایجاد انگیزه در بخش فرهنگی، اقتصادی و حمایت از هنرمندان میسر است.

کفشچیان مقدم درباره موضوعات دینی و مذهبی نیز تصریح کرد: هنر با فضای معنوی ارتباط مستقیم دارد و بستگی دارد که هنرمند در این فضای معنوی چطور رشد کرده و با آن روبه رو شده است تا این ارتباط در آثار وی نیز تراوش یابد. موضوعات موضوعات دینی و مذهبی یک مسئله خارجی است که باید هنرمند در آثارش آن را نشان دهد. خوشنویسان این مفهوم را با نگارش نشان می‌دهند و به دلیل نگارشی بودن مخاطبان فارسی زبان درک راحت تری نسبت به آن دارند و بیشتر از آن که به سراغ ساختار زیبا شناختی اثر بروند به سراغ بعد مفهومی و نگارشی آن می روند اما سایر حوزه ها این گونه نیست و عوامل ارتباطی با مخاطب کم می شود از همین رو باید از بعد تحلیلی و توصیفی و یا عنوان و موضوع اثر این حس را به مخاطب القا کرد تا او بتواند به کنه مسئله پی برده و آن را درک کند.

وی در پایان گفت: هم خوشنویسی و هم دیگر حوزه های هنری دارای ساختار سوری هستند که اگر مخاطب سواد بصری داشته باشد می تواند آن را درک کند چرا که المانها را یافته و آنها را درک می‌کند اما اگر از موضوع خارج شود حتی خوشنویسی هم مخاطب را دور می کند و آن حس آن طور که باید انتقال داده نشده و در نتیجه ارتباطی هم با مخاطب برقرار نمی شود.

انتهای پیام/32/31