سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مهپاره اکبری طراحی لباس، مدرس دانشگاه، محقق و پژوهشگر لباس‌ اقوام و دارنده کلکسیونی از لباس اقوام ایرانی درباره ضرورت توجه بیشتر به حفظ و حراست از میراث فرهنگی و هنر ایران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در حال حاضر تعداد افرادی که دغدغه حفاظت از لباس اقوام ایرانی را دارند بسیار کم بوده و متأسفانه این بخش از میراث اصیل ایرانی در حال سپرده شدن به دست فراموشی است.

اکبری با ابراز گله‌مندی از عدم توجه دولتمردان به این بخش اذعان داشت: متأسفانه هزینه‌های پژوهش در این بخش بسیار بالا است و بخش دولتی هم بودجه مشخصی برای این امر در نظر نگرفته است.

او افزود: لباس محلی نمادی از هویت مردمان هر خطه از سرزمین‌مان است، هرچند که با ورود تجدد و تغییر سبک زندگی مردم ایران، شهرها و روستاها نیز در امر پوشش دستخوش تغییر شدند و عده کمی هم که به‌ضرورت حفظ این بخش از هویت ملی‌مان واقف هستند، تلاشی برای حمایت از نگاهداری آن نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه بر ضعف آموزش در این بخش تأکید و تصریح کرد: لباس اقوام ایرانی، مجرایی برای گفتمان فرهنگ و تمدن ایران است و من همواره به این نکته در کلاس‌های دانشگاه‌هایی تأکید کرده‌ام؛ اما صد افسوس که دانشجویان درک درستی از اهمیت موضوع نداشته و همچون دیگر اقشار جامعه از بابت فراموش‌شدن لباس اقوام ایرانی نگران نیستند.

اکبری در ادامه، دولت را در زمینه حمایت از هنرمندان برای حفاظت از لباس‌های محلی موظف دانست و گفت: همه می‌دانند که پژوهش در این حوزه نیاز به سرمایه‌های مالی فراوان دارد تا بتوان این مهم را با ارزش‌های معنوی جامعه درآمیخت و دیگربار به آن هویت بخشید.

IMG_3559

او ادامه داد: یکی دیگر از اصول حیاتی در راستای حفظ لباس اقوام ایرانی به جریان سودآوری مالی و اقتصادی آن بازمی‌گردد که متأسفانه تنها در بخش‌هایی از کشور هنوز هم به این بخش توجه داشته و در حقیقت به جایگاه و جذابیت‌های آن برای گردشگران واقف هستند.

این طراح لباس اذعان داشت: یکی از راهکارهای حفظ و حراست از لباس اقوام ایرانی، تحریک نوجوانان و جوانان برای استفاده از این لباس‌ها در اجتماع، جشن‌ها و مجالس مختلف است که می‌تواند اثر بسزایی در این مسیر داشته باشد.

اکبری در خاتمه به جدیدترین پژوهش‌های کاربردی خود در زمینه لباس اقوام اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون مشغول انجام تحقیق درباره لباس مردم تربت‌جام به‌ویژه خانم‌ها هستم که بیشتر آن‌ها دارای پارچه‌هایی با بافت‌های کم‌نظیر است.