سرویس تجسمی هنرآنلاین: ناصر هوشمندوزیری، مجسمه‌ساز پیشکسوت روز 6 تیرماه بر اثر سکته قلبی درگذشت. هوشمندوزیری متولد 1325 در همدان بود و کارشناسی ارشد مجسمه‌سازی را از دانشگاه هنر تهران دریافت کرد. او در سال 1373 موفق به دریافت دکترای افتخاری و درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

او نخستین مجسمه‌ساز ایرانی بود که در سال ۱۳۴۵ به وسیله یک مهندس ایتالیایی - ایرانی با فایبرگلاس آشنا شد و مجسمه‌های بسیاری با فایبرگلاس ساخت.

هوشمندوزیری آثار حجمی بسیاری در سطح شهر تهران و دیگر شهرهای کشور دارد و به این ترتیب مجسمه‌های او همیشه در معرض دید مردم بوده است. از شناخته شده ترین آثار او می‌توان به ۵۰ مجسمه در پارک جمشیدیه تهران اشاره کرد. پارک ساعی، پارک باراجین قزوین، قلعه فلک الافلاک، موزه رختشوی‌خانه زنجان و... از دیگر مکان‌هایی هستند که هرکدام چند اثر از او را در خود جای‌داده‌اند.

از دیگر اقدامات قابل‌توجه هوشمندوزیری ساخت غار موزه وزیری است. این موزه در سال ۱۳۸۴ در لواسان شروع به کار کرد و کلیه هزینه‌ها و ایده‌های به کار رفته در آن از جانب این هنرمند بود. این باغ‌موزه در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر برپاست و آثار طراحی شده در آن از داستان‌های شاهنامه فردوسی و فرهنگ اصیل ایرانی برگرفته شده است. مرحوم هوشمندوزیری با استفاده از وسایل دورریختنی و با نمایش آثار و مجسمه‌های خود این موزه را ساخته بود.

از زمان شروع فعالیت موزه، دالان‌هایی در دل کوه حفاری و جهت به نمایش گذاشتن آثار هوشمندوزیری و ارائه به هنر دوستان آماده شده بود که همچنان در حال توسعه و تکمیل بودند.

هنرآنلاین ضایعه درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری ایران تسلیت می‌گوید.