سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "حضار قیام کنند" نوشته مهتاب پویامنش به کارگردانی امیرحسین مدنی سادات از 30 خردادماه و ساعت 21 در تماشاخانه استاد جمشید مشایخی روی صحنه است و پگاه نقوی، پویا فیاضی، ابوالفضل خسروجردی، محمد طاهری، محسن مسعودی و مهتاب پویامنش در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

امیرحسین مدنی سادات که با اجرای نمایش "حضار قیام کنند" نخستین تجربه کارگردانی حرفه‌ای را پشت سر می‌گذارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: این نمایشنامه نوشته مهتاب پویامنش از نمایشنامه‌نویسان جوان و فعال است. چند نمایشنامه نوشته او را خواندم و پس از مذاکراتی درباره طرح و فضای مدنظر نمایشنامه "حضار قیام کنند" شکل گرفت.

او در ادامه عنوان کرد: نمایش "حضار قیام کنند" فضایی فانتزی دارد که مسائل را به صورت ریشه‌ای بررسی می‌کند. در ظاهر، یک دادگاه با دادستان، قاضی، منشی دادستان و وکیل به تصویر کشیده شده است که متهمی در این دادگاه انتخاب می‌شود تا به جنایتی که رخ داده است، بپردازند. اما با توجه به دریافت و درک مخاطب جنایت تا پایان نمایش هم مشخص نمی‌شود. دادگاه از بررسی جرم و جنایت کمی به حاشیه رانده می‌شود که این حاشیه اصل نمایش است.

مدنی سادات ضمن اشاره به اینکه تمرینات این نمایش از اواخر آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده است، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: نمایش "حضار قیام کنند" دیالوگ‌محور است و اتفاقات داستان در لابه‌لای دیالوگ‌ها است. فضای نمایش با توجه به نمایشنامه و شیوه اجرایی از رئال فاصله می‌گیرد و کاراکترهای نمایش دارای پیشینه نیستند و بیشتر جایگاه‌شان حائز اهمیت است. این اثر شباهت‌های بسیاری با آثار برشت دارد و به رابطه دو کاراکتر و جایگاه اجتماعی آن‌ها می‌پردازد.

او با بیان اینکه در این نمایش روابط و جایگاه میان کاراکترها نسبت به گذشته آن‌ها دارای اهمیت است، یادآور شد: این ویژگی نمایش از آثار برشت گرفته شده است. ضمن اینکه در این اثر مخاطب خطاب قرار داده می‌شود و در این نمایش مشارکت خواهد داشت.

این کارگردان درباره طراحی صحنه نمایش گفت: طراحی صحنه مکملی از ایده اجرایی است که در طراحی پوستر و تیرز و ارتباط کاراکترها دیده می‌شود. در طراحی صحنه و لباس از رنگ مشکی، سفید و قرمز استفاده شده که این رنگ‌ها با یک هماهنگی با ساختاری سفت و سخت که افراد را درون خود نگه می‌دارد، به تصویر کشیده می‌شود. برای ایجاد وضعیت دراماتیک نیز از سیم‌های تلفن پیچیده به هم استفاده شده است. موسیقی نمایش انتخابی است و میکس شده است.

مدنی سادات با بیان اینکه در این نمایش زمان و مکان مشخصی وجود ندارد، در این باره توضیح داد: در متن اصلی زمان و مکان مشخص است اما در ایده اجرایی تنها کدهایی در این باره داده شده است و اشاره مستقیم نشده و مخاطب با توجه به اداراک خود زمان و مکان را دریافت خواهد کرد که از کجا و چه زمانی صحبت می‌شود.

او در پایان صحبت‌های گفت: نمایش "حضار قیام کنند" لایه‌های مختلفی برای افراد متفاوت با سطح ادراک مختلف دارد. تماشاگر عام برداشت‌های خود را از روایت خواهد داشت اما برای ارتباط با نشانه‌های گروتسکی که در نمایش است، شاید لازم باشد با دقت‌تر به این اثر پرداخته شود.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: پگاه نقوی، موسیقی: ابوالفضل خسروجردی، طراح لباس: امیرحسین مدنی سادات، طراح دکور: امیرحسین مدنی سادات، طراح گریم: ابوالفضل خسروجردی، طراح پوستر: محسن عامل، طراح نور: امیرحسین مدنی سادات، روابط عمومی: حدیثه مقدم و عکاس: مینا قانع.

علاقمندان به منظور تماشای نمایش "حضار قیام کنند" می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیکت مراجعه کنند.