سرویس تجسمی هنرآنلاین: رضا گوران نویسنده، کارگردان تئاتر و طراح صحنه و امیرحسین دوانی طراح صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون، در نخستین تجربه هنرهای تجسمی خود نمایشگاه چیدمان "روند معمول" را در خانه یرما برگزار کردند. دوانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به تجربیات مشترکی که با رضا گوران در زمینه تئاتر و فیلم کوتاه داشته است، گفت: تصمیم داشتیم کاری غیر از تئاتر و سینما را تجربه کنیم و با فکر کردن به دغدغه‌های خود؛ تصمیم گرفتیم آن‌ها را که در حوزه روزمرگی می‌گنجند، ارائه دهیم.

او با بیان اینکه در این نمایشگاه 4 چیدمان وجود دارد که روزمرگی به شکل‌های مختلف در آن‌ها به نمایش درمی‌آید، افزود: در هر اثر هنری آنچه ابتدا اهمیت دارد معنا و مفهوم آن و چیزی است که می‌خواهیم به مخاطب انتقال دهیم. پس از آن هر مدیوم و شکل هنر یک ابزار برای انتقال مفهوم به مخاطب است. چیدمان‌های این مجموعه تا حدودی تعاملی هستند و حتی یکی از آنها بدون دخالت تماشاگر اصلا شکل نمی‌گیرد.

دوانی افزود: در ورودی محل تعدادی دست یخ‌زده قرار دارد که در حال ذوب شدن هستند و قطرات آب بر سر مخاطب می‌چکد. در مرحله بعد دو جفت دست وجود دارد که مخاطب می‌تواند با آنها تماس و ارتباط برقرار کند. این کار نقدی به ارتباطاتی است که بسیاری از اوقات برقرار نمی‌شوند. در بخش بعدی چیدمانی قرار دارد که نقد آن به موضوع آتش‌سوزی کلیسای نتردام و بازار تبریز است و باز هم مخاطب دخالت اندکی در آن دارد. در بخش آخر نیز مخاطب مقابل آینه‌ای قرار می‌گیرد که روی آن نوشته شده است: "این گوشت فاسد است". این اثر نقدی به پرسوناژی دارد که در محل حاضر است اما هیچ عکس‌العملی به جامعه اطراف خود ندارد.

او درباره تاثیرگذاری تئاتر بر این آثار گفت: قطعا سابقه کاری پیشین ما دو نفر بر این کار مشهود است. رضا گوران علاوه بر کارگردانی، طراحی صحنه هم می‌کند و به شدت آدم تصویری است. ما دو نفر به دلیل آشنایی با فضا، تصویر، نور، صدا و... می‌توانیم اتمسفر موردنظر را به خوبی ایجاد کنیم. همچنین طراحی صدا توسط آنکیدو دارش، فضا را خیلی خوب برای مخاطب می‌سازد.

دوانی با اشاره به زمان کوتاه اجرای این رویداد گفت: به‌عنوان تجربه نخست در هنرهای تجسمی احساس کردیم فقط می‌خواهیم دغدغه خود را ارائه دهیم و همین زمان برای ما کافی‌ست. از سوی دیگر در هر روز می‌توانیم 2 جفت دست یخی بسازیم و با توجه به اینکه در هر روز نمایش به 14 دست نیاز داریم، تولید یک هفته خود را در یک روز مصرف می‌کنیم. به همین دلیل نمی‌توانستیم مدت نمایش آثار را طولانی‌تر کنیم.

چیدمان "روند معمول" امروز پنجشنبه 6 تیرماه 1398 ساعت 20 برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید تا ساعت 23 جمعه 7 تیرماه 1398 به خانه یرما در خیابان کریم‌خان زند، خیابان استاد نجات الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک 15 مراجعه کنند.