به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، جلسه هم‌اندیشی بررسی برپایی ششمین کنفرانس بین‌المللی ثبت‌های زنجیره‌ای در مسیر جاده ابریشم با رویکرد ویژه گردشگری در استان همدان با حضور حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، امیر روشن بخش معاون ارتباطات و مشارکت‌ها و سرپرست گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو، بهمن نامور مطلق مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، سمانه زمانی مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو، الهه عطایی معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو ، آرش امینی مدیرکل امور بین‌الملل و حوزه ریاست کمیسیون ملی یونسکو ، عباس صوفی شهردار همدان، محمود عراقی معاون استاندار همدان و کامران گردان رئیس شورای شهر همدان برگزار شد.

امیر روشن بخش معاون ارتباطات و مشارکت‌ها و سرپرست گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو در ابتدای این مراسم با بیان اینکه کنفرانس راه ابریشم از اول تا 9 مهر امسال برگزار می‌شود، یادآور شد: برگزاری کارگاه گفت‌وگوی بین مذاهب و گفت‌وگوی بین فرهنگی در کشورهای مسیر جاده ابریشم، دومین کنفرانس بین‌المللی معنویت در مسیر جاده ابریشم، کنفرانس سالانه رابط‌های ملی جاده ابریشم از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در قالب کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم برگزار خواهد شد.

معاون ارتباطات و مشارکت‌ها و سرپرست گروه ارتباطات کمیسیون ملی یونسکو، تأکید کرد: در این کنفرانس همچنین شاهد برپایی جشنواره صلح نوشته‌های جاده ابریشم، مجمع شهرداران شهرهای محور جاده ابریشم خواهیم بود.

روشن بخش همچنین از برپایی اجلاس جهانی اصلاح الگوی مدیریت تقاضا و مصرف آب در کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم خبر داد و تأکید کرد که برپایی هرچه بهتر این رویداد با توجه به حضور 60 میهمان بین‌المللی با توجه به هدف‌گذاری بر توسعه گردشگری شهر همدان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این جلسه تأکید کرد: در بحث جاده ابریشم رقابت شدیدی بین کشورهای مختلف وجود دارد و در سال‌های اخیر کشور چین در این زمینه موفق بوده و چند سال است این کشور بسیاری از پروژه‌هایش را با برند جاده ابریشم مطرح می‌کند؛ حتی بسیاری از مؤسسات فیلم‌سازی برای گرفتن اعتبار از دولت از این برند استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر نیز از جاده ابریشم برای توسعه شهرها و ایجاد گردشگری و رونق استفاده می‌کنند به همین دلیل در یونسکو بخشی ویژه بنام جاده ابریشم ایجاد شده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به میزبانی برخی کشورها از جمله چین، اسپانیا، عمان و ازبکستان از کنفرانس ملی راه ابریشم و دشواری در گرفتن میزبانی این رویداد توضیح داد: مراحل متعددی طی شد تا در نهایت میزبانی اجلاس بین‌المللی راه ابریشم به ایران رسید. 

ایوبی ادامه داد: در داخل کشور همت برای گرفتن این میزبانی‌ها وجود ندارد و معتقدم ایران می‌تواند با توجه به امکانات شهرهای مختلف در زمینه جاده ابریشم حرف‌های مهمی بزند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مهم بین‌المللی در کنار اجلاس راه ابریشم از جمله دومین اجلاس کنفرانس بین‌المللی مسیر معنویت و گفت‌وگوی ادیان در جاده ابریشم یادآور شد: اولین جشنواره صلح نوشته‌های جاده ابریشم با حضور کشورهای صاحب خوشنویسی از جمله ایران، چین، کره جنوبی و ژاپن برگزار خواهد شد و این کشورها جشنواره خوشنویسی خود را برگزار خواهند کرد.

 دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: این پروژه مهم و بین‌المللی است و افراد برجسته و شخصیت‌های علمی در آن حاضر خواهند شد و دفتر منطقه‌ای بخش جاده ابریشم و همه ما برای برپایی این کنفرانس در کنار استان همدان هستیم.

عباس صوفی شهردار همدان نیز در این جلسه اظهار داشت: همدان در سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و میزبان نشست فعالان گردشگران جهان بود که این اتفاق بی‌نظیری است.

وی ادامه داد: قرار شد این فرایند فرهنگی متوقف نشود و پیشنهاد برپایی اجلاس بین‌المللی جاده ابریشم با استقبال مسئولان استان روبرو شد.

شهردار همدان عنوان کرد: با توجه به رویکرد خوب یونسکو و عزم مسئولان استانی می‌توان با برپایی کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم اتفاق خوبی را رقم زد. همچنین مجمع شهرداران آسیا پیشنهاد کردند در همدان جلسه‌ای داشته باشند.

گردان رئیس شورای شهر همدان نیز گفت: ما اعتقاد دادیم با توجه به اهداف گردشگری می‌توانیم با حضور گردشگران، همدان را به جهانیان بشناسانیم و این شهر را به عنوان یکی از مراکز شاخص گردشگری معرفی کنیم و این رویداد در توسعه گردشگری مؤثر است.

وی اظهار امیدواری کرد که همدان در برپایی کنفرانس بین‌المللی راه ابریشم موفق باشد و این رویداد کارکردهای مؤثری برای گردشگری در استان داشته باشد.

محمود عراقی معاون استاندار همدان نیز یادآور شد: از ابتدای دولت یازدهم محور توسعه گردشگری را در استان همدان در دستور کار قرار دادیم و همدان نه کشاورزی و نه صنعتی بلکه استانی با ظرفیت‌های گردشگری است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره همدان مبنی بر حفظ قدمت و ساختار این استان در گذر زمان عنوان کرد: این استان با شهرهای اطراف فاصله اندکی دارد و با خطوط ریلی راه‌آهن نیز با دیگر استان‌ها در ارتباط است.

معاون استاندار همدان با بیان اینکه همدان در جنب و جوش گردشگری است توضیح داد: یکی از کارهای مؤثر در این بخش، ثبت‌های کشوری و جهانی آثار باستانی و تاریخی استان همدان است؛ ثبت جهانی لاریجون کار آسانی نبود و این اتفاق یکی از اقدامات مهم بود و ما مستحق ثبت جهانی یک اثر در سال هستیم.

عراقی تأکید کرد: همدان نشست‌های ملی و بین‌المللی را در دستور کار قرار داده و سال گذشته سفرای کشورهای آسیایی و اروپایی را دعوت و نشست‌های داخلی و خارجی خوبی برگزار کردیم؛ نشست مجمع گردشگری آسیا یکی از این نشست‌ها بود و همدان نقش کشوری در این زمینه ایفا کرد. و اثرات این نشست‌ها در حضور گردشگران خارجی قابل رؤیت است.

وی یادآور شد: در جذب توریست داخلی از تهران و خوزستان و دیگر استان‌ها نیز می‌توانیم موفق باشیم و همدان از غرب کشور گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

معاون استاندار همدان تأکید کرد: با توجه به تجربه گردشگری در سال ۲۰۱۸ می‌توانیم پذیرای کنفرانس بین‌المللی جاده ابریشم باشیم و آماده برگزاری کامل این رویداد هستیم.

بهمن نامور مطلق مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروه برپایی اجلاس بین‌المللی راه ابریشم یادآور شد: احساس می‌شود همدان از بضاعت‌های خودآگاه شده و از آن‌ها خوب استفاده می‌کند؛  گر همدان محورهای اصلی مربوط به شهرهای خلاق از جمله گردشگری و میراث را دارند و اگر رویداد را به نهاد تبدیل کنند می‌توانند موفق شوند. بسیاری در محدوده جاده ابریشم نیستند اما برای ورود به آن جنگ می‌کنند تا از فرصت‌ها برای ارتقای زندگی افراد استفاده کنند.