سرویس تجسمی هنرآنلاین: پروژه ملی "تولدی دوباره" با مشارکت هنرمندانی از کشورهای مختلف در شهر all Aquila ونیز در حال اجراست. کارمل مالکی ورنوسفادرانی که از ایران در این طرح مشارکت دارد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ورود خود به این پروژه گفت: اوایل سال ۲۰۱۸ درخواستی از کشور ایتالیا، مبنی بر همکاری در یک پروژه به نام "تولدی دوباره" به ایمیل من ارسال شد. آقای جوزپه لیبراتی آثار من را در پروفایلم دیده بود از من خواست در یک مسابقه جهانی شرکت کنم.

مالکی افزود: این پروژه درباره شهری بود که سال‌ها پیش بر اثر زلزله ویران شده و ۳۰۰ نفر در آن کشته شده بودند. این شهر با زحمت ساکنان آن دوباره ساخته شده و حال قصد دارند بنای یادبودی در آن نصب کنند. برای این کار از هنرمندان جهان درخواست شد در مسابقه شرکت کنند تا پس از داوری ۵ طرح نهایی انتخاب شود. قصد برگزارکنندگان مسابقه این بود که یک تبادل هنری میان کشورها اتفاق ‌افتد و هر هنرمند با توجه به محل زندگی خود و داستانی که برای این شهر رخ داده است طرحی را ارائه دهد.

او درباره طرحی که در این مسابقه شرکت داده است گفت: بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیدم که از نمادهای ایران استفاده کنم و طرحی نو بسازم. از آنجا که این پروژه "تولد دوباره" نام داشت و نام شهر نیز به معنی عقاب بود، من به یاد گل نیلوفر ایرانی افتادم چرا که این گل در ایران باستان مظهر جاودانگی و پیدایش مینوئی است. نماد دیگری که در ذهن من نقش بست، شیر ایران بود که نشانه عظمت، قدرت، عدالت و از سوی دیگر بی‌رحمی، جنگ و مرگ است. مفهوم رویش و کشاورزی نیز من را به یاد گاو ایرانی انداخت که در هنر ایران در سرستون‌ها و درگاه‌ها دیده می‌شود. دو نقش گاو و شیر را در حالتی که پشت به هم دارند و مرگ را دفع می‌کنند، همراه با یک چرخ گردان در میان آنها تلفیق کردم تا به معنای حیات و چرخه طبیعت نزدیک شود. برای این طرح اتودهای بسیار زیادی زدم تا از ترکیب و تلفیق آنها یک طرح جامع پدید آید و در آخر رنگ فیروزه‌ای را به عنوان نماد کشور ایران انتخاب کردم تا زمینه این نقوش برجسته باشد.

مالکی افزود: پس از داوری آثار، من در میان پنج هنرمند برگزیده قرار گرفتم با این‌حال زمانی که برای رونمایی و معرفی طرح‌ها قرار بود به ایتالیا سفر کنم، به دلیل اشتباهی که از طرف کنسولگری ایتالیا صورت گرفت نتوانستم ویزا دریافت کنم و این سفر را از دست دادم. این اتفاق باعث ناراحتی برگزارکنندگان این رویداد شد و به شکل رسمی از من عذرخواهی کردند. سپس با پیگیری‌هایی که انجام شد پس از گذشت چند ماه توانستم به ایتالیا رفته و طرح را روی سرامیک پیاده کنم. این کار در واقع یک ماکت از بنایی است که قرار است در شهر ساخته شود و پرچم پنج کشوری که در آن مشارکت دارند، از جمله ایران بر بالای آن بنا نصب خواهد شد.

او با بیان اینکه ساخت این بنا سه سال زمان می‌برد، درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: چندی پیش نمایشگاهی از آثار زنان هنرمند در ایتالیا برگزار شد که دو اثر از من نیز در آن شرکت داشت. این آثار هم‌اکنون در ونیز به نمایش درآمده است و قرار است در رومانی و فنلاند هم نمایش داده شوند. شهردار all Aquila ونیز ایتالیا طی ملاقاتی که با من داشت به پاس این همکاری‌ها وعده داد اگر من با سفال طرحی بسازم که نماد ایرانی باشد، آن را در یکی از میدان‌های شهر قرار می‌دهند و آن میدان را به نام کشور ایران می‌نامند. این افتخاری است که توانستم برای کشورم به ارمغان بیاورم و نام ایران و هنر ایران را در کشوری دیگر زنده کنم.