کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار و سه تار در گفتگو با خبرنگار اقتصادوهنر هنرآنلاین با بررسی هزینه سالن های کشور برای اجرای کنسرت موسیقی، اظهار کرد: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا انواعی از موسیقی مانند، پاپ و راک که نیاز چندانی به تمرکز و تفکر ندارند، همواره با استقبال زیادی از سوی علاقه مندان به موسیقی روبه رو می شوند. کنسرت هایی که در این ژانرها برگزار می شود همواره گردش های مالی بسیاری را در بر دارد و به حمایت چندانی از سوی نهاد های مختلف نیاز ندارد.از سوی دیگر موسیقی های جدی که همواره تفکر و تمرکز در آنها نقش اساسی را برعهده دارد، همواره از سوی نهاد های مختلف مورد حمایت قرار می گیرند تا فرهنگ عمومی مردم در سطح بالایی قرار گیرد.

ساکت درباره مهمترین نهادی که می تواند هنرمندان عرصه موسیقی کلاسیک را حمایت کند، گفت: شهرداری ها مهمترین و قدرتمندترین نهادی هستند که در همه جای دنیا کنسرت های موسیقی در ژانر کلاسیک را حمایت می کنند، به گونه ای که گاهی شهرداری ها تمام هزینه ها و دستمزدهای هنرمندان و ارکستر را تقبل می کنند و بهترین سالن های موسیقی را نیز در اختیار آنها قرار می دهند تا مردم به صورت رایگان به سالن آمده و موسیقی کلاسیک گوش دهند و از این راه فرهنگ جامعه در سطح بالایی حفظ شود.

این نوازنده تار و سه تار تصریح کرد: در ایران اما این گونه نیست و شهرداری ها برای اجاره دادن سالن به کسانی که می خواهند موسیقی کلاسیک ایرانی اجرا کنند، هزینه های هنگفتی را دریافت می کنند. در حالی که سالن ها نیز کیفیت صدایی چندان مناسبی ندارند و بیشتر این سالن ها برای اجرای موسیقی ساخته نشده اند. سالن های تئاتر، اُپرا و سالن هایی که برای همایش و سخنرانی ساخته می شوند با سالن کنسرت موسیقی متفاوتند. در واقع سالن موسیقی باید ویژگی های صدایی آکوستیک داشته باشد. برای مثال سالن وزارت کشور با این که کرایه هر شب آن رقم بالایی است اما کیفیت صدایی مطلوبی ندارد. مناسبترین سالن تهران از نظر صدادهی سالن رودکی است که متاسفانه ظرفیت اندک تماشاگران از مشکلات این سالن است.

وی با اشاره به این که تالار وحدت مناسبترین سالن برای اجرای کنسرت موسیقی است، اظهار کرد: در حال حاضر مناسب ترین سالن برای برگزاری کنسرت در تهران، با توجه به اجاره بهای سالن، کیفیت صدادهی سالن و ظرفیت پذیرش تماشاگران همان تالار وحدت است که هم هزینه مناسبی دارد و هم نسبت به دیگر سالن های تهران کیفیت صدادهی بهتری دارد. البته نباید فراموش کرد که این تالار نیز برای اجرای اپرا ساخته شده و سالنی مختص موسیقی نیست. به هر حال مسئولان ما باید به دنبال ساخت سالن‌های مختص موسیقی باشند تا این سالن ها هم از نظر صدادهی آکوستیک لازم برای اجرای موسیقی را داشته باشند و هم برای اجرای موسیقی های جدی هزینه کمتری را دریافت کنند.

انتهای پیام / 42