سرویس سینمایی هنرآنلاین: مستند "قاضی و مرگ" ساخته حسن خادمی در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و موفق شد جایزه آیفیک را از آن خود کند. این فیلم روز سه‌شنبه چهار تیرماه ساعت 18:30 در خانه هنرمندان به روی پرده می‌رود.

"قاضی و مرگ" به زندگی قاضی عزیزمحمدی یکی از معروف‌ترین و پرکارترین قاضی‌های جنایی ایران می‌پردازد و در چهار سال زندگی کاری و خصوصی او را زیرنظر دارد.

حسن خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این فیلم مستند بیان کرد: من سال‌ها پژوهشگر اجتماعی بودم و در حوزه آسیب‌های اجتماعی و جامعه‌شناسی انحرافات در دادگاه‌ها رفت‌وآمدهای زیادی داشتم و آدم‌های زیادی را دیدم. آقای عزیزمحمدی از جهاتی خیلی خاص هستند. او واقعاً توانمند و پرکار است و از صبح تا آخر شب کار می‌کند. بقیه قضات هم روی او نظر خاصی داشتند و اگر او حکمی را صادر می‌کرد، بقیه روی آن تأمل می‌کردند. ضمن این که او 45 سال است که در این حرفه مشغول به فعالیت است و همه این مسائل در کنار هم او را متفاوت می‌کند. ارتباط گرفتن با او هم راحت بود و به‌راحتی از پیشنهاد ما استقبال کرد.

وی ادامه داد: فیلم "قاضی و مرگ" از آقای عزیزمحمدی یک چهره و قهرمان نساخته بلکه به‌عنوان یک واقعیت و پدیده اجتماعی به زندگی او پرداخته است. این فیلم یک واقعیتی را از او نشان داد و آن حمل باری است که اتفاقاً رقم بالای حکم اعدام‌ها بر دوش او گذاشته است. قصد فیلم "قاضی و مرگ"، حمایت و دفاع از قاضی عزیزمحمدی نیست، فکر می‌کنم چون این فیلم مجوزهای قانونی ساخت و اکران را گرفته، خیلی‌ها تصور می‌کنند که فیلمی سفارشی برای تبرئه او از صدور این چهار هزار حکم اعدام باشد، ولی اصلاً این‌طور نیست.

این مستندساز عنوان کرد: من به‌عنوان کارگردان باید فضای فیلم را طوری مدیریت می‌کردم که ذهن مخاطب درگیر شود و در شرایط موضوع فیلم که همان قتل و مرگ است قرار بگیرد تا بتواند کاراکترهای فیلم را درک کند؛ بنابراین تصاویر دلخراش فیلم را به‌عمد انتخاب کردم و حتی جاهایی خواستم مخاطب را آزار بدهم. همه این کارها در راستای تأثیرگذاری فیلم اتفاق افتاد.

خادمی درباره زمانی که صرف این پروژه برای تحقیق کرده است گفت: چهار و چه‌بسا پنج سال. قبل از آن هم در همین حوزه کار کرده بودم. اصولاً معتقدم که آدم هر جایی که تلاش کند یک روزی ثمره‌اش را می‌بیند. من ثمره سال‌ها تلاشم در حوزه آسیب‌های اجتماعی را با پیدا کردن یک سوژه خوب برای فیلم "قاضی و مرگ" گرفتم. تجربه‌هایی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی داشتم باعث شد لایه‌های بیشتری را از سوژه فیلمم کشف کنم و فیلم دقیق‌تری را بسازم.