سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، سامان مومنی هنرمند خوشنویس، به هنرآنلاین گفت: قریب به سه دهه پس از ابداع خط کرشمه توسط استاد احمد آریامنش، سعی کردم تا گفته او را پیرامون نگارش نسخه جدید این خط که همراه با آخرین تغییر و تحولات آن نسبت به گذشته است، را به انجام برسانم تا بستری مناسب و قابل فهم برای علاقه‌مندان آن فراهم شود. حاصل این ممارست به چاپ کتاب "کرشمه شیرین" انجامید.

این هنرمند، اتفاق نویی که در این کتاب رقم زده گنجاندن کرشمه‌ای از جنس خط و آموزش در کنار کرشمه‌ای از جنس عاشقانه‌ای پارسی و کهن است و در این باره توضیح داد: به گونه‌ای که در امر آموزش این خط مخاطب با روایت داستان خسرو و شیرین نظامی گنجوی در قالب نثری امروزی همراه می‌شود که حرف (الف) آغازگر این قصه است و حرف (ی) پایان وصل خسرو و شیرین.

مومنی با بیان این‌که خط کرشمه الهام گرفته شده از خط میخی و حرکت باد در بیشه است، اظهارداشت: این خط زاویه قلم‌گذاری متفاوتی نسبت به سایر خطوط دارد و این امر باعث می‌شود تا فرد علاقه‌مند به خط کرشمه بدون پیش نیاز از خطوط دیگر از ابتدا و بدون هیچ مشکلی شروع به فراگیری این خط کند.

او اظهار امیدواری کرد با تالیف کتاب "کرشمه شیرین" که تحت نظر احمد آریامنش و راهنمایی‌های او به سرانجام رسیده، نیاز علاقه‌مندانی که امکان دسترسی به کلاس‌های آموزشی را ندارند پاسخ‌ بدهد.  

مومنی با این توضیح که هم‌زمان با رونمایی کتاب، نمایشگاه "شورهای شیرین" جمعه 7 تیرماه ساعت 16 تا 20 در گالری "چهار" افتتاح خواهد شد، ادامه داد: در این نمایشگاه، 16 اثر نقاشی خط خود را که ماحصل تجربه‌های سال‌های اخیر است به نمایش می‌گذارم.

او با این توضیح که هر مخاطبی می‌تواند برداشت شخصی خود را از تابلوها داشته باشد، افزود: در هیچ اثری منحصرا واژه یا جمله‌ای نگاشته نشده است و از حروف به عنوان عناصر تشکیل‌دهنده یک نقاشی استفاده کرده‌ام. برخی از آثار قالبی هندسی دارند و برخی دیگر سیال‌تر و آزادتر هستند؛ ابعاد هر 16 اثر 100 در 100 سانتی‌متر است.

 مراسم رونمایی کتاب با حضور احمد آریامنش و دیگر استادان عرصه خوشنویسی و نقاشی آغاز می‌شود و سخنرانی مختصری پیرامون کتاب و افتتاح نمایشگاه اتفاق خواهد افتاد.

انتشارت یساولی کتاب "کرشمه شیرین" به چاپ رسانده و این اثر قبل از مراسم رونمایی و به صورت اینترنتی پیش فروش خواهد شد و امضا شده به دست صاحبان خود می‌رسد.

گالری "چهار"، در خیابان شریعتی، نرسیده به سیدخندان، کوچه اشراقی واقع شده است.

a (1)