به گزارش هنرآنلاین، فیلم "ابر و آفتاب" عصر یکشنبه دوم تیر با حضور محمود کلاری کارگردان، مرتضی شایسته تهیه کننده، سیف الله صمدیان عکاس، سارا امیر خسروی بازیگر و کوروش جاهد کارشناس مجری سینما پس از اکران عمومی در فرهنگسرای ارسباران نقد و بررسی شد.
مرتضی شایسته فیلم "ابر و آفتاب" را با داستان خاص ساخته دهه هفتاد، اولین فیلم بلند محمود کلاری عنوان کرد و نسبت به حضور سارا امیرخسروی بازیگر فیلم در نشست ابراز خرسندی کرد و نقش آفرینی پدر همایون پایور در نقش پیرمرد کاراکتر اصلی فیلم را مایه مباهات دانست.
شایسته یادآور شد: وقتی فیلم نامه را خواندم خوشحال شدم فردای آن روز برای دریافت پروانه فیلم رفتم و تا ظهر کار ها را انجام دادم بعد از تماس با محمدرضا شریفی نیا او اعلام کرد چندساعت دیگر با گروه به سمت شمال راه میافتیم .
شایسته با اشاره به این که فیلم "ابر و آفتاب" بزرگترین جایزه نقدی سینمای ایران را سال 1998 میلادی از جشنواره بین المللی ماردل پلاتا از آن خود کرد در ادامه افزود: وقتی چند بار فیلم را میبینم تکههایی از زندگی، عشق و محبت، سادگی را حس میکنم و محمود کلاری در همه فیلم احساس میشود.
سیف الله صمدیان اظهار داشت: اگربه تیتراژ فیلمها نگاه کنید حداقل بیست یا سی فیلم از فیلم سازان خوب با کمک محمودکلاری دیده شدند. وقتی او از من خواست برای ساخت این فیلم کنارش باشم و عکاسی را هم برعهده بگیرم خوشحال شدم. وی از سختیهای کار، نبود امکانات، بازی زیبا و واقعی پایور ، جذابیت پشت صحنه فیلم را با حال وهوای شرقی و خاطرات سفر کارگردان برای اکران فیلم و دریافت جایزه برای حاضرین توضیح داد.
کوروش جاهد با اشاره به همزمانی پانصد و دهمین نشست باشگاه فیلم با زادروز عباس کیارستمی یادآورشد: دهه هفتاد که قرار بود این فیلم توسط کلاری فیلم بردار برجسته کشور ساخته شود برای همه جذاب بود. این فیلم بیشتر خاطره انگیز است و بیشتر باید با نگاه نوستالژی به آن پرداخت.
سارا امیرخسروی بازی در این فیلم را تجربه دلچسبی دانست و در ادامه افزود: درکلاسهای بازیگری آموزش دیدم اما تجربهای که در این فیلم کسب کردم در دنیای آن زمان که خیلی ساده و شفاف بود برایم جذاب بود و نگرش، ذهنیت و مسیر مرا با عوامل مثبت تغییر داد.
محمود کلاری خاطرنشان کرد: این فیلم جنس سینمای آن روزگار بود و بنیان گذار این گونه فیلمها هم مرحوم عباس کیارستمی بود که یادش گرامی باد. اساسا آن زمان تهیه کننده خصوصی سراغ این فیلم نمیرفت. کار شایسته تهیه کننده فیلم استثنایی بود و اعتمادی که به داشت برایم مهم بود.
فیلمبردار فیلمهای "دلشدگان" و "مادر" گفت: این فیلم حقیقتا برایم یک حرکت ذهنی به حساب میآمد. فرم فیلم براساس یک رویداد واقعی و داستان این فیلم براساس وقایعی است که برای مرحوم نقشینه به هنگام ساخت فیلم "ای ایران" ناصر تقوایی رخ داد. در این فیلم با رویارویی زندگی و مرگ و جریان عشقی مواجه هستیم که این عشق میتواند به مرگ برسد، بدون این که روی عشق تاثیر بگذارد. وی فرشته در فیلم را ملک الموت خواند در حالی که همان فرشته در خارج از فیلم نقش نگهدار و مراقب پیرمرد را دارد و بنابراین در پایان فیلم، زمانی که گروه، در نهایت بر اثر طوفان، موفق به فیلمبرداری نمای آخر نمیشوند بال فرشته کنده میشود و در واقع ماموریتش به پایان میرسد.
کلاری در ادامه نشست عنوان کرد: اگر مسیرسینما به همین شکل بود جهان جای بهتری میشد با دیدن فیلمهای کیارستمی غبطه میخوردم چه طور شد روزگار سینما به اینجا رسید. شبی که فیلم ما برنده شد کیارستمی رییس هیئت داوران بود ما در هتل ماردل پلاتا در طبقات هجده و بیست بودیم که ساعت 12شب کیارستمی تلفنی مرا خواست و خبر برنده شدن فیلم را در اکثر بخشها کارگردانی، بازیگری نقش اول مرد، فیلم نامه نویسی به من اعلام کرد.
کلاری در مورد جنبههای عاطفی فیلم چنین گفت: راستش فیلم دنبال ساختار نماد نبود میخواستم فیلمی ساده از یک اتفاق را به تصویر بکشم. شاید یک مفهوم کلی در فیلم برایم وجود داشت آنهم چالش سینما و زندگی بود در سینما یک بخش از زندگی را میگیریم و بازسازی میکنیم. فیلم خوب شما را به جهان خودش میبرد تا جایی که آن را باور کنیم. مفهوم زندگی در این فیلم عشق است که میتواند همه چیز را از صحنه بردارد.
شایسته در پاسخ به این که چرا این نوع فیلمها در سینما ساخته نمیشود گفت: به لحاظ افتصادی، هزینههای دومیلیارد تا هشت میلیارد برای ساخت هرفیلم این مسیر را کم رنگ ساخته است اما اگر کلاری فیلم بسازد تهیه کنندگی آن را قبول میکنم. کلاری فیلمهای "مادر"، "ردپای گرگ"، "بوی کافور عطریاس"، "فیلم سرخ" را ساخته هرچند که به عنوان فیلمبردار در جشنوارههای داخلی وخارجی برجسته است و بارها از وی تقدیر شده است، کلاری در سینمای ایران نمونه است .
سارا امیرخسروی اشاره داشت: کاراکترم با بازی در این فیلم عوض شد و تغییرات خوشایندی را در زندگی تجربه کردم . آقای کلاری جدای از ویژگیهای منحصر به فرد در کار و حرفهاش دارای جوهر انسانی است که مُهر و امضای او به شماره میرود.