مصطفی رحماندوست، نویسنده کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب هنرآنلاین گفت: هر حرکتی که در حوزه کتاب صورت گیرد به نوعی تبلیغ در این حوزه است و تاثیر زیادی در کتابخوان شدن کودکان دارد.

وی در این‌باره افزود: هر چه از کتاب بیشتر اسم ببریم و بیشتر درباره آن در رسانه‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی حرف بزنیم، کودکان و نوجوانان را بیشتر با این واژه آشنا کرده‌ایم.

وی در این‌باره ادامه داد: هرچه واژه کتاب بیشتر شنیده شود، خود به خود بچه‌ها نیز با آن مانوس‌تر خواهند شد. هر چه این انس بیشتر باشد مسلما گرایش بچه‌ها به کتابخوانی نیز بیشتر می‌شود.

رحماندوست با اشاره به گردهمایی نویسندگان کودک و مخاطبانشان در شهر کتاب مرکزی تهران، که هفته گذشته برگزار شد، اضافه کرد: هرچه در برگزاری برنامه‌هایی که به تعامل کودک و نویسنده کمک می‌کند، بیشتر دقت شود، قطعا نتیجه بهتری هم خواهیم گرفت. در واقع هر چه این حرکت‌ها پخته‌تر باشد، در علاقه‌مندی کودکان به کتابخوانی نیز، موثرتر است.

وی برگزاری برنامه‌هایی از قبیل امضاء نویسندگان فهرست لاک‌پشت پرنده را موجب ارتباط بیبشتر نویسنده و کودک عنوان کرد و دراین‌باره گفت: وقتی بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که بچه‌ها بتوانند در کنار خانواده‌ خود در آن حضور داشته باشند و پدیدآورندگان آثار خود را از نزدیک ملاقات کنند، نسبت به مقوله کتاب، آنان را بیشتر تشویق کرده‌ایم. هرچه این ارتباط با برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق‌تری صورت گیرد، تشویق آنان نیز بیشتر و تاثیرگذارتر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: در برنامه‌ای که هفته گذشته در شهر کتاب برگزار شد، هرچند از بین نویسندگان حوزه کودک گزینشی صورت گرفت و در نتیجه تعدادی از آنان در برنامه حضور داشتند، اما باید به این نکته توجه کرد که حتی حضور تعدادی از نویسندگان در محفلی دوستانه با مخاطب خود، احساس ارزشمندی و تاثیرگذاری را در کودکان به وجود خواهد آورد. از این‌رو به برگزاری این برنامه‌ها باید بیش از پیش توجه کرد.

پایان پیام/25