سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "دروغ" نوشته فلوریان زلر با ترجمه پگاه مرادی و کارگردانی آریان رضایی از 31 خردادماه ساعت 19:30 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است و بازیگران این نمایش افشین هاشمی، لادن مستوفی، ارسطو خوش‌رزم و مژگان خالقی هستند.

آریان رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انتخاب نمایشنامه "دروغ" و اجرای آن در شرایطی که این روزها شاهد اجرای آثار بسیاری از فلوریان زلر نمایشنامه‌نویس فرانسوی هستیم، گفت: سال گذشته قصد داشتم این نمایشنامه را روی صحنه آورم اما شرایط اجرای آن میسر نشد و امسال که برآن شدم این اثر نمایشی را اجرا کنم، خودم هم متعجب شدم از این موضوع که اکنون آثار دیگری از این نویسنده به صحنه آمده است و کارگردان‌ها توجه ویژه‌ای به زلر نشان می‌دهند.

او در ادامه اضافه کرد: پیش از نمایشنامه "دروغ" قصد داشتم نمایشنامه "اگه بمیری" با ترجمه تینوش نظم‌جو که بسیار به آن علاقمند بودم را به روی صحنه آورم که آن اثر، توسط خانم سمانه زندی‌نژاد اجرا شد و پس از آن "دروغ" را خواندم و تصمیم به اجرای آن گرفتم. با این حال به نظرم توجه به آثار یک نویسنده هم نقش مثبتی دارد هم منفی و نمی‌توان گفت خوب است یا بد. بلکه این موضوع باید آسیب‌شناسی شده تا ابعاد مثبت و منفی آن مشخص شود.

این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه همه کارهایی که تاکنون روی صحنه آورده‌ام در فضای اجتماعی است، خاطرنشان کرد: من از طرفداران موضوعات اجتماعی و مسئله محور هستم و نمایش "دروغ" نیز اینگونه است. این اثر نمایشی یک کار اجتماعی است که به رابطه آدم‌ها می‌پردازد و چالش اصلی آن دروغ است و این سوال را مطرح می‌کند که چه چیزی حقیقت است و چه چیزی دروغ و دروغ چه نقشی در روابط اجتماعی دارد.

رضایی که آثار پیشینش را در فضای مونوشورایی اجرا کرده است، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "دروغ" عنوان کرد: در ابتدا در نظر داشتم این اثر را با همان فرم تعاملی اجرا کنم اما زمانی‌که به صورت جدی تصمیم به اجرا گرفتم، دیدم که نمایشنامه ساختاری دارد که بهترین شیوه برای اجرای آن وفاداری به متن است. بنابراین سعی کردم با وفاداری به ساختار نمایشنامه آن را اجرا کنم.

او در ادامه افزود: به کمک منوچهر شجاع طراح صحنه نمایش و افشین هاشمی دراماتورژ اثر بر آن شدیم که طبق محتوای نمایش که میان دروغ و حقیقت پیش می‌رود، اتمسفر و طراحی صحنه هم در همین فضا باشد. در طراحی صحنه نمایش هم فضای خانه دیده می‌شود و هم این فضا دیده نمی‌شود. در حقیقت تماشاگر در چالش فضایی واقعی و غیر واقعی می‌ماند. در کارگردانی نیز این مفهوم را پررنگ‌تر کردیم با این حال بارزترین ویژگی این اثر وفاداری به ساختار نمایشنامه است.

کارگردان نمایش "خداحافظ" با بیان اینکه تمرینات نمایش "دروغ" حدود دو ماه به طول انجامید، درباره موسیقی آن گفت: موسیقی‌های نمایش انتخابی است که توسط آوا اعرابی انجام شده است اما موسیقی در این نمایش عنصر پررنگی نیست.

آریان رضایی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: واقعیت این است که نمایش "دروغ" با اینکه موضوعیت شبیه با کارهای پیشین من دارد اما در فرم و ساختار تفاوت‌های زیادی با آن‌ها دارد. در این نمایش نیز رابطه و چالش‌های میان زن و مرد به تصویر کشیده می‌شود. من ارتباط را همیشه مانند جنگ می‌دانم؛ جنگی که باعث تعالی و رشد زن و مرد می‌شود. در صورتی‌که آدم‌ها در تعامل، یکدیگر را درک نکنند از پس چالش‌ها بر نخواهند آمد و و رابطه‌شان به بن‌بست خواهد رسید.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مجری طرح: امیرحسین شفیعی، مترجم: پگاه مرادی، دراماتورژ: افشین هاشمی، طراح صحنه و نور: منوچهر شجاع، طراح لباس: ندا نصر، مدیر عکس و فیلم: بابک برزویه، طراح گرافیک: سینا افشار، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: امیر قالیچی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: حسین بنیاد، مدیر صحنه:علیرضا عموزاد، دستیار صحنه: نازگل مهرانی، دستیار لباس: سمیرا علامه، منشی صحنه: ناعمه علمی نژاد و طراح تیزر: محمد جواد ایزدی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.