سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری مسابقه "نوستاره" که نخستین مسابقه کشف استعداد کودکان و نوجوانان است صبح یکشنبه با حضور محسن احتشامی مجری طرح و کارگردان این برنامه، صادقی تهیه کننده، الهه رضایی رئیس هیئت داوران، بهنام صفاریان داور، نیلوفر امینی‌فر و مهیار مجیب مجریان این برنامه در حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن احتشامی مجری طرح و کارگردان مسابقه "نوستاره" گفت: ما سال 93 اولین برنامه تلنت شو را تحت عنوان "ویترین" طراحی کردیم و ساختیم و چون نمونه ایرانی نداشتیم کار بسیار سخت و مشکلی بود، البته تلنت‌ها در کشورهای مختلف ساخته شده‌اند ولی در ایران به این شکل نداشتیم و تک موضوعی بودند. از این جهت کار ما سخت بود چرا که تا مجوزها گرفته شود و بتوانیم آن برنامه را به ثمر برسانیم، باید مراحل سختی را پشت سر می‌گذاشتیم. ما این برنامه را با تمام سختی‌هایش ساختیم و در شبکه نمایش خانگی منتشرشد، دلیل آن هم این بود که در آن زمان تلویزیون می‌ترسید از این اتفاق اما بعد از آن برنامه‌های مختلفی ساخته شد.

وی ادامه داد: به نظرم معنای واقعی کشف استعداد مختص به کودک و نوجوان است، چرا که بزرگسالان دیگراستعدادی ندارند که کشف شوند و حرفه‌ای هستند و برنامه محلی برای دیده شدن آنهاست؛ بنابراین تصمیم گرفتیم اولین مسابقه کشف استعداد در تلویزیون را راه اندازی کنیم.

احتشامی همچنین درباره هزینه تولید این پروژه نیز بیان کرد: تولید این دست مسابقات هزینه هنگفتی دارد در این پروژه نیز مجموعه خلیج فارس در کنار ما قرار گرفت که کار حمایت را نیز بر عهده دارند و بدون هیچ انتفاع مالی این کار را انجام می‌دهند. لوکیشن اصلی این مسابقه نیز در همان مجموعه خلیج فارس در جزیره کیش خواهد بود‌.

 این کارگردان درباره داوری و موضوعیت آن نیز اظهار کرد: در حوزه داوری از کارشناسان این حوزه بهره گرفتیم که خانم الهه رضایی مجری پیشکسوت عرصه کودک و نوجوان به عنوان رئیس هیئت داوران، بهنام صفاریان در حوزه موسیقی و یاسر خاسب نیز داوران ما هستند. در کنار آنها دو مجری داریم چرا که کودکان نباید به لحاظ روحی آسیب ببینند و به همین دلیل تمام تلاش ما این است که هیچ بچه‌ای در حین اجرا دچار استرس نشود نیلوفر امینی‌فر و مهیار مجیب در واقع یاوران کودکان هستند.

رضایی نیز درباره ملاک داوری بیان کرد: باید دید بچه‌ها چه کاری انجام می‌دهند. برای ما نحوه ارتباط گیری آنها مهم است و اینکه بیشتر از سنی که دارند بتوانند کار کنند، در نهایت نیز این که در آن حوزه تخصصی خودشان می‌توانند پیشرفت داشته باشند یا خیر.

مجری طرح این برنامه افزود: از روز سه شنبه سوم تیر ماه ضبط اولین قسمت این مسابقه آغاز می‌شود و تا هفته اول شهریور هر هفته دو روز ضبط خواهیم داشت و بلافاصله پس از آن نیز پخش مجموعه از شبکه نمایش خانگی و بسترهای اینترنتی آغاز خواهد شد. از این جهت شبکه نمایش خانگی را در نظر گرفتیم چرا که قوانین صداوسیما موانعی را ایجاد می‌کند که باید بخشی عمده از شرکت کنندگان حذف شوند و ما دوست داریم همه بچه‌ها در این مسابقه حضور داشته باشند.

احتشامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا در حالی که نخستین تجربه این گروه با شکست در بخش فروش مواجه شد اقدام به ساخت مجدد آن کرده‌اند، گفت: ما از برنامه "ویترین" منفعت مالی نبردیم، چرا که شرکت پخش ما ضعیف عمل کرد اما منفعت ما در ایجاد حرکتی بود که آن را آغاز کردیم و بعد از آن راه برای سایر برنامه سازان باز شد از جمله برنامه "عصر جدید". "ویترین" یک تجربه بسیار خوب برای ما بود که باعث شد تا با یک پشتوانه قوی به سراغ این مجموعه برویم.

وی همچنین درباره بحث آموزش در حین ضبط برنامه به شرکت کنندگان نیز عنوان کرد: در نمونه‌های خارجی نیز این اتفاق نمی‌افتد. اموزش بحث دیگری است، ما فراخوان دادیم و این افراد گلچین شدند و ممکن است در برنامه ما هم پس از مرحله مقدماتی بحث آموزش ایجاد شود اما فعلا برنامه‌ای برای آن نداریم.

احتشامی در خصوص حضور سلبریتی‌ها نیز اظهار کرد: ما در هر قسمت یک داور مهمان داریم که بر مبنای فاز اصلی اجراها انتخاب خواهند شد. در مورد سلبریتی‌ها نیز بعنوان کسی که تخصصی سال‌هاست در حوزه اجرا کار و تدریس می‌کنم مخالف حضور سلبریتی‌ها در مقام مجری در برنامه‌ها هستم، چرا که اجرا یک کار تخصصی است. متاسفانه آسیبی که امروز در تلویزیون ما شکل گرفته این است که مجریان در حال کنار گذاشته شدن هستند و بازیگران و ورزشکاران به این سمت آمده‌اند.

در ادامه بهنام صفاریان داور در این باره گفت: طبق دستور اعلام شده با حضور سلبریتی‌ها در جایگاه مجری مخالفت شدید شده است و تب داغی که شکل گرفته بود و در برنامه‌ها از حضور سلبریتی‌ها در مقام مجری بهره گرفته می‌شد دیگر وجود ندارد.

الهه رضایی نیز طی سخنانی بیان کرد: هر کسی باید اطلاعات لازم را داشته باشد و اگر برنامه درست تولید شود قطعا مخاطب خودش را خواهد داشت. اگر برنامه‌ای مانند "برنده باش" یا هر برنامه دیگری به واسطه مجری بازیگر دیده شود ارزش دیده شدن ندارد چرا که حرفی برای گفتن ندارد و صرفا با حضور آن سلبریتی قصد جذب مخاطب دارد.

 احتشامی همچنین گفت: زمانی که برنامه "نیمرخ" ساخته شد یک انقلاب در تلویزیون شکل گرفت که مجری سرشناسی هم نداشت. ما ذائقه مخاطب را می‌سازیم و می‌توانیم اتفاق جدیدی را رقم بزنیم. البته قرار نیست درها بسته شوند و کسی فعالیت نکند. اشکالی ندارد اگر تبحر وجود دارد در این زمینه فعالیت داشته باشند اما تخصص اهمیت بیشتری نسبت به شهرت دارد.

وی همچنین اظهار کرد: ما خیلی جدی قصد داریم از بچه‌ها حمایت کنیم. یکسری افراد دغدغه مند در این حوزه مشغول فعالیت هستند و از بچه‌ها به شکل جدی حمایت صورت خواهد گرفت.