سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نوید عطروش با نام "ورطه" در گالری ویستا برپاست. عطروش در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به این که آثار این نمایشگاه با تکنیک چاپ دیجیتال و اکریلیک روی بوم به وجود آمده‌اند، گفت: چند سالی است که درباره پترن و بافت مطالعه می‌کنم و در مجموعه قبلی خود آثاری در این زمینه نمایش دادم که نام آنها را عکس‌بافته گذاشته بودم.

عطروش ادامه داد: شیوه کار من این است که با استفاده از عکس‌های مستندی که می‌گیرم، در پروسه دیجیتال به ایجاد الگوهای مختلف می‌پردازم. اما در مجموعه جدیدم این پترن‌ها با تصاویری از سفرنامه مادام دیولافا که یک شرق‌شناس فرانسوی است ترکیب شده‌اند. در سفرنامه او تصاویر بسیار جالبی از ایران وجود دارد و نگاهش به شرق برای من جالب بود. مجموعه‌ام اقتباسی از سفرنامه اوست و یک نگاه تاریخی در آن وجود دارد.

او با اشاره به این که آثار این مجموعه ترکیبی از نقاشی دیجیتال و نقاشی با اکریلیک هستند افزود: تصاویر آدم‌ها از سفرنامه مادام دیولافا آمده‌اند و عکس‌های مستند و پترن‌ها کارهایی هستند که توسط خودم انجام شده است.

عطروش درباره دلیل توجه خود به پترن گفت: این الگوها در واقع نگاهی به روزمرگی و تکرار یک لحظه از زندگی ما در طول سال‌های مختلف است. در هر پروژه‌ای که عکاسی می‌کنم با توجه به حس و حالی که از فضا می‌گیرم، چیدمانی از عکس‌ها انجام می‌دهم و چند صد ترکیب مختلف به وسیله چرخش‌های متفاوت عکس‌ها ایجاد می‌کنم که در نهایت منجر به تولید پترن‌های متفاوت می‌شوند. این الگوها از دور تصاویری شاد و جذاب به نظر می‌رسند ولی از نزدیک تکرار یک فریم هستند و این موضوع کنایه‌ای به روزمرگی زندگی است.

عطروش ادامه داد: قبلاً در چند نمایشگاه انفرادی و گروهی آثار پترن خود را نمایش داده بودند و این نمایشگاه نخستین مجموعه از کارهای من است که مرحله بعدی پترن‌هاست و عناصر دیگری به آن اضافه شده است.

او درباره نحوه قرارگیری فیگورها در تابلوهای مختلف گفت: زمانی که با فیگورهای مختلف مواجه می‌شدم هر کدام فضایی را برای من تداعی می‌کردند و بر اساس آن فضا تابلوهای خود را به وجود آوردم. با توجه به اینکه رشته تحصیلی من معماری است، نحوه ایستادن و قرارگیری افراد در فضا، فرم‌های مختلفی را برایم تداعی می‌کند و سعی کردم آنها را به تصویر بکشم.

عطروش با اشاره به اینکه یک ویدئو هم در این مجموعه وجود دارد گفت: این اثر نیز با همان کانسپت پترن‌ها و تکرار تصاویر شکل گرفته است که از یک الگوریتم کامپیوتری می‌آید و یکی از همین پترن‌ها را می‌توان تا بی‌نهایت در آن زوم کرده و به تصویرهای جدیدی رسید.

نمایشگاه آثار نوید عطروش با نام "ورطه" تا 7 تیر در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک 11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.