سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) با حضور بهزاد رشیدی دبیر جشنواره و رئیس جهاد دانشگاهی هنر، اکبر عالمی رئیس هیئت داوران و ناصر باکیده دبیر دوره دوم این جشنواره، دوشنبه 27 خردادماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رشیدی در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی بیان کرد: این جشنواره با سعی و تلاش همکاران من در جهاد دانشگاهی به دوره پنجم رسیده است و به‌عنوان رویداد هنری که موضوع آن صنعت است برگزار می‌شود.

 وی ادامه داد: در دبیرخانه جشنواره درصدد هستیم ارتباط و هم‌افزایی بین هنرمندان و صاحبان صنایع برقرار کنیم. دستاوردهای فناورانه از دیگر اهداف ماست، ضمن اینکه با تولیدات مستند صنعتی و نمایش آن این فعالیت‌ها را به جامعه معرفی کرده و به غرور ملی بپردازیم. مهم‌ترین هدف ما در این دوره کمک به رفع مهجوری صنعت در کشور است. صنعت و فناوری کمک و موتور حرکتی در کشور هستند که عامل اقتدار سیاسی نیز می‌توانند باشند اما این عامل به‌اندازه‌ای که باید در جامعه معرفی نشده است.

رشیدی گفت: هر جا اسمی از برندهای صنعتی خارجی هست، بی‌اختیار نام کشور تولیدکننده نیز به ذهن متبادر می‌شود و هر برند یادآور نام یک کشور است که بخشی از هویت آن‌ها را نیز شکل می‌دهد، اما در جامعه ما این مفاخر و این برندها خیلی معرفی نشده‌اند، ضمن اینکه در شرایط تحریم فعالیت این برندهای صنعتی و چگونگی ادامه این راه اهمیت دارد. ما گروه‌ها صنعتی همانند مپنا یا پارک علم و فناوری و بسیاری دیگر از فعالان این حوزه را داریم که هنوز چندان به مخاطبان معرفی نشده‌اند. ما معتقدیم جشنواره فیلم مستند و عمدتاً هنر می‌تواند به بهترین شکل این برندها را معرفی کرده و به کمک هنر می‌توانیم تولید و اشتغال را نیز مطرح کنیم.

جشنواره فیلم و عکس فردا

وی افزود: مدیران صنعتی حرف‌های ناگفته بسیاری دارند که هنر می‌تواند به آن کمک کند. ما می‌توانیم بین هنر و صنعت ارتباط برقرار کرده و آن را به نمایش بگذاریم تا به ارتقای فرهنگ صنعتی نیز تأثیر گذاشته و اهمیت تولید و ارتقا جایگاه کار و تلاش را بالا ببرد. به دنبال این هم‌افزایی هستیم تا در نهایت فرهنگ صنعتی ارتقا یابد.

دبیر جشنواره همچنین اظهار کرد: از این دوره که در مهرماه برگزار می‌شود، استقبال خوبی صورت گرفته است. هنرمندان و مدیران فرهنگی جشنواره را رصد می‌کنند و برخی از موضوعات را از ما مطالبه می‌کنند. در این دوره بر اساس تجربیات گذشته متوجه شدیم تعاریف مشخصی وجود ندارد و درصدد تبیین محورها هستیم. آیین‌نامه جشنواره امسال تغییر یافت و تداخل‌ها از میان برداشته شد. سعی کردیم مخاطبان جشنواره را لیست کنیم که شامل وزارتخانه‌های متولی، سازمان سینمایی و مراکز زیرمجموعه آن، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی می‌شود. همچنین توافقاتی با سازمان سینمایی در بحث همکاری و حمایت و مشارکت در تولیدات با انجمن‌های فیلم و عکس داشتیم، از جمله توافقی که با کانون کارگردانان فیلم مستند داشتیم. امیدوارم شاهد دوره متفاوت‌تری باشیم.

وی ادامه داد: جشنواره در هشت بخش برگزار می‌شود که شامل بخش مستند، فیلم‌های پویانمایی، فیلم‌های تبلیغاتی، عکس صنعتی، عکس تبلیغاتی، بخش ویژه و مسابقه دانشجویی است. همچنین پخش فیلم‌های خارجی که در جشنواره‌های مشابه حضور یافته‌اند را نیز خواهیم داشت. همچنین در روز اختتامیه نیز از سه سازمان صنعتی که در حوزه فیلم و عکس فعالیت خوبی داشته باشند تقدیر خواهیم کرد.

رشیدی در خاتمه گفت: از ناصر باکیده دبیر دومین دوره جشنواره و مسعود نجفی دبیر دوره سوم و چهارم جشنواره کمال تشکر و قدردانی را دارم چرا که گام‌های ابتدایی جشنواره را این دوستان برداشتند.

اکبر عالمی رئیس هیئت داوران جشنواره نیز در ادامه این نشست طی سخنانی کوتاه بیان کرد: اساس همه عکس‌های مستند پژوهش و نوآوری است. هنرمند از راه دل اثرگذار هستند نه تبلیغات مستقیم.

ناصر باکیده نیز کوتاه گفت: برگزاری جشنواره‌های موضوعی کار بسیار سختی است و جای خوشحالی و خدا قوت به دوستان دارد که حرکتی مستمر، آهسته اما پیوسته دارند.

در ادامه این مراسم از زحمات باکیده و نجفی دو دبیر قدیمی جشنواره تجلیل و پوستر این دوره جشنواره نیز رونمایی شد.