سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی و چیدمان مهدی مشایخی با نام "آجر، سیمان و چند مصالح دیگر" در گالری ثالث برپاست. مشایخی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه این مجموعه را از سال 95 شروع کرده است، گفت: ایده اولیه من فضای شهری بود و خانه‌ها و اماکن قدیمی مرکز شهر که رو به تخریب هستند توجه مرا به خود جلب می‌کرد.

مشایخی ادامه داد: این پروژه با عکاسی آغاز شد. در مناطقی مانند لاله‌زار و منوچهری می‌گشتم و از ساختمان‌ها عکس می‌گرفتم. بعد متوجه شدم که این عکس‌ها خودشان مانند نقاشی سرشار از بافت و رنگ هستند. سپس تصمیم گرفتم این تصاویر را نقاشی کنم تا یک بازنمایی و ترکیب دوباره از آنها داشته باشم. در نقاشی‌های خود به تصاویر اصلی وفادار بودم زیرا هرچه می‌خواستم در آنها وجود داشت، اما در جزییاتی مانند نوشته‌های روی دیوار یا شماره پلاک‌ها تغییراتی دادم.

مهدی مشایخی

او درباره چیدمان موجود در نمایشگاه گفت: در ادامه روند کارم از ساختمان‌ها و دیوارها به اجزای تشکیل دهنده آنها یعنی آجر رسیدم. آجر و بافت آن قابلیت‌های فراوانی دارند و پس از آنکه کتاب‌هایی درباره آجر خواندم، توجهم بیشتر به آن جلب شد. آجر یک مکعب ساده است که 4 عنصر طبیعی در آن وجود دارد. در طول تاریخ اتفاقات زیادی برای آن افتاده و ضرب‌المثل‌های متعددی درباره آن وجود دارد. این نکات مرا به آجر علاقه‌مند کرد و شاید کار روی آن را ادامه دهم.

مشایخی افزود: آجر در ساختمان، همچون نت در موسیقی یا همچون کلمه در شعر است. آجر جزئی از معماری ما و از قدیمی‌ترین مصالح بومی است. ماده‌ای به غایت ساده با قابلیت‌های بی‌انتها، کوچک‌ترین واحد از اجزای معماری که با آن بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سازه‌های تاریخی مثل پل‌ها، آب‌انبارها، برج‌ها و طاق‌های محیطی همچون طاق کسری و گنبدهای مرتفعی همچون کاخ ساسانی سروستان و گنبد سلطانیه و ایوان‌های مجلل و مقابر به یادماندنی همچون مقبره سامانی سر برافراخته است.

مهدی مشایخی

او با اشاره به نگارگری روی آجرها گفت: هنوز در بعضی از ساختمان‌های سطح شهر می‌توانیم نگارگری‌ها و کاشی‌کاری‌ها را مشاهده کنیم. ضمن اینکه من به نگارگری علاقه زیادی دارم و در آثارم از آن استفاده می‌کنم. ترکیب آجر و نگارگری اشاره به دو عنصری دارد که هر دوی آنها درحال از بین رفتن هستند و امروزه کمتر در نمای ساختمان‌ها به کار می‌روند. در چیدمان آجرهایی که در گالری قرار داده‌ام روی تعدادی از آنها بخش‌هایی از نگارگری و طرح‌های اسلیمی قدیمی را نقاشی کردم.

نمایشگاه نقاشی و چیدمان مهدی مشایخی با نام "آجر، سیمان و چند مصالح دیگر" تا 29 خرداد در گالری ثالث برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ قرار دارد.