سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین جشنواره موسیقی امیرجاهد با همکاری اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، شهرداری منطقه 14، خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و موسسه نوای شیدایی از عصر دوشنبه 27 خردادماه به مدت پنج روز در ایوان شمس برگزار می‌شود.

نخستین دوره این رویداد موسیقایی به‌صورت داخلی برگزار شد، اما امسال به‌صورت سراسری و در سه بخش تک‌نوازی، دونوازی و گروه‌نوازی برگزار می‌شود. جشنواره موسیقی امیرجاهد به سازهای مختلف ایرانی اختصاص دارد و افراد در هر سطح و سنی از پنج سال به بالا می‌توانند در جشنواره حضور یابند. دومین جشنواره موسیقی امیرجاهد با اعلام فراخوان در آذرماه سال 1397 آغاز به کار کرد. هنرمندان راه‌یافته به بخش نهایی در روزهای 27 و 28 خردادماه و سوم و چهارم تیرماه رقابت می‌کنند. مراسم اختتامیه و اعلام برگزیدگان جشنواره پنجشنبه ششم تیر در سالن ایوان شمس برگزار می‌شود.

به بهانه آغاز این رویداد موسیقی، نظرات حمیدرضا عاطفی دبیر هنری جشنواره موسیقی امیرجاهد، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره و بهناز ذاکری نوازنده و مدرس سنتور و داور این دوره جشنواره را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

photo_2019-06-16_14-17-57

 

تدابیر زیادی برای جشنواره در نظر گرفته شده است

حمیدرضا عاطفی دبیر هنری جشنواره موسیقی امیرجاهد درباره ایده این رویداد به هنرآنلاین گفت: همان‌طور که اطلاع دارید خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد در منطقه 14 شهرداری تهران در خیابان پیروزی و منطقه چهارصد دستگاه واقع شده و پیشینه جالبی دارد، این خانه‌موزه در دوره‌ای در اختیار نهادی بود که هیچ‌گونه سنخیتی با استاد امیرجاهد شاعر، ترانه‌سرا و تصنیف‌ساز و دکتر معین ادیب برجسته نداشت. در نتیجه بعد از مدتی مسئولانی که دل در گرو علاقه به ادبیات داشتند، با توجه به سوابق این دو استاد به فکر انجام فعالیت‌هایی در این زمینه شدند تا نام این دو بزرگوار بیشتر به گوش اهالی منطقه و مردم تهران برسد.

او ادامه داد: مسئولان برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری را در نظر گرفتند که یکی از آن‌ها جشنواره موسیقی امیرجاهد بود که طبعاً با سوابق استاد جاهد همخوانی داشت و امسال دومین دوره برگزاری آن است.

عاطفی اضافه کرد: قطعاً هر جشنواره‌ای اگر هر دوره نسبت به دوره قبل ارتقا نداشته باشد فاقد برنامه‌ریزی لازم و سیاست‌گذاری درست است. این جشنواره باوجود نگاه روبه‌جلو قطعاً باید رو به رشد هم باشد، به همین خاطر در این دوره هم در بخش کیفی و هم در بخش کمی، دچار تغییرات زیاد شده است.

دبیر هنری جشنواره موسیقی امیرجاهد ادامه داد: در دوره اول این رویداد فقط تهران را شامل می‌شد، اما امسال به‌صورت سراسری برگزار خواهد شد. علاوه بر این در دوره پیش تنها دو شب اجرا داشتیم، اما امسال جشنواره در پنج روز از ساعت 15 الی 12 برگزار می‌شود. همچنین در بخش داوری شاهد تغییرات و افزایش تعداد داوران هستیم. در دوره اول همه گروه‌های شرکت‌کننده مستقیم وارد صحنه شده و مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند، اما در این دوره یک بخش بازببینی در نظر گرفته شد. چیزی نزدیک به هزار گروه و هنرمند از سراسر کشور آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند و آثارشان مورد بازبینی قرار گرفت.

عاطفی تأکید کرد: تدابیر زیادی برای این دوره در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به برنامه‌ریزی دقیق و دسته‌بندی هنرمندان و ترکیب اجرا و روزهای آن اشاره کرد، به طوری که شرکت‌کنندگان قادر هستند با کمترین اتلاف وقت به اجرای آثار خود بپردازند. هنرمندان زیادی از سراسر ایران برای حضور در جشنواره به تهران آمده‌اند. در نتیجه تلاش می‌کنیم زمان تلف‌شده زیادی نداشته باشیم.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت همچنین گفت: یکی از چالش‌های اصلی کلیه جشنواره‌ها در سراسر دنیا بخش داوری است. اصولاً اساتید پیشکسوت با داوری برای هنرجوها مخالف هستند، اما از آنجا که هیچ راه گریزی وجود ندارد، ما تعدادی از اساتید پیشکسوت را انتخاب کرده‌ایم و از آن‌ها تقاضا کرده‌ایم آیتم‌های مختلف را بر اساس تکنیک‌ها و توانایی افراد ارزیابی کنند. طبیعتاً جدا از این مسائل بخشی هم به سلیقه و ذائقه داوران برمی‌گردد. من اعتقاد دارم هر کس که پذیرفته شده یا مقامی کسب می‌کند، اگر ترکیب داورها تغییر کند احتمالش هست که آن فرد مقام نیاورد و فرد دیگری انتخاب شود. این موضوع همیشه بوده است. در نتیجه همیشه عده‌ای معترض خواهند بود. به هر حال، هر کس مدیر جشنواره باشد، راهی جز انتخاب یک سری داور ندارد، اما ما برای مقابله با این چالش سعی کردیم به تخصص داوران در بخش‌های مختلف توجه کنیم تا بهترین خروجی را داشته باشیم.

سعی کرده‌ایم خلأها در حوزه موسیقی را با جشنواره موسیقی امیرجاهد پر کنیم

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی امیرجاهد درباره دومین دوره این رویداد موسیقایی به مهر گفت: جشنواره‌های موسیقی در کشورمان با نگاه و اهداف متفاوت برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد، جشنواره‌ای بسیار حرفه‌ای که با داوری عالی توانسته است انگیزه مضاعفی به جوانان هنرمند بدهد. از سوی دیگر به جشنواره موسیقی فجر هم می‌توان اشاره کرد که نگاه مشخصی داشته و اهداف خود را دنبال می‌کند.

او ادامه داد: اما بخش‌هایی از موسیقی هست که نگاه جدی به آن وجود ندارد. در اینجا خلأهایی وجود داشت که سعی کرده‌ایم با همراهی تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی ایرانی بخشی از این خلأ را با جشنواره موسیقی امیرجاهد پر کنیم. ما برای اینکه بتوانیم استعدادهایی را در حوزه‌های مختلف گروه نوازی و تک‌نوازی کشف کنیم، نیازمند برگزاری رویدادهایی هستیم که به اعتقاد من جشنواره موسیقی امیرجاهد بستری مناسب برای دیده شدن است.

نوربخش با اشاره به برخی جزییات این رویداد موسیقایی که برای دومین سال پیاپی برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی دومین دوره جشنواره از سال گذشته با همکاری خانه موسیقی، شهرداری منطقه 14 تهران و خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد آغاز و پس از مرحله اول داوری، فعالیت‌های مرحله دوم ارزیابی آثار آغاز شد. این جشنواره در رده هنرجویی است و در رشته‌های مختلف تک‌نوازی و گروه نوازی برگزار می‌شود. بسیار خوب است این عزیزان در جشنواره رقابت کنند و توان آن‌ها سنجیده شود و خودشان را هم در کنار دیگر هنرجویان ارزیابی کنند. ضمن اینکه من بر این باورم چنین رویدادی می‌تواند انگیزه و اشتیاقی برای آن‌ها برای ادامه راه ایجاد کند.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: این جشنواره برای نخستین بار است که در سطح سراسری برگزار می‌شود و امیدواریم که استمرار داشته باشد. ما در حوزه داوری این جشنواره هم از حضور هنرمندان باسابقه، دارای صلاحیت و پیشکسوت استفاده کردیم. در عین حال خانه موسیقی هم در کنار این جشنواره قرار دارد و از آن پشتیبانی می‌کند.

جشنواره موسیقی امیرجاهد می‌تواند برای جوانان مفید باشد

بهناز ذاکری نوازنده و مدرس سنتور که در دومین جشنواره موسیقی امیرجاهد به‌عنوان عضو هیئت داوران حضور دارد به هنرآنلاین، گفت: همواره در جشنواره‌های مختلف به‌عنوان هیئت داوران حضور داشته‌ام و فکر می‌کنم وجود چنین جشنواره‌هایی بخصوص برای رشد استعدادهای جوان بسیار مثبت است.

ذاکری گفت: موسیقی هنر والایی است و کسانی در این حیطه قدم می‌گذارند هم برای روحیه‌شان مؤثر است و هم اینکه برای پیدا کردن اهدافشان راهگشا است. موسیقی ایرانی فضای خاصی دارد و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند جنبه‌های مثبت روحی بسیاری پیدا می‌کنند.

این مدرس و نوازنده سنتور افزود: باید برای جوانان راهنمای درستی وجود داشته باشد که در مسیر درست حرکت و موسیقی فاخر را دنبال کنند. این رویداد با توجه به اهدافی که دنبال می‌کند می‌تواند در این راه برای جوانان مفید باشد.

ذاکری در پایان گفت: امیدوارم پس از برگزاری جشنواره و انجام داوری‌ها، استعدادهایی که معرفی می‌شوند به این موفقیت اکتفا نکنند و سعی کنند همواره بیاموزند تا فعالیت‌های موسیقی آن‌ها در جهت درست و فاخر ادامه یابد.

photo_2019-06-16_11-11-03