سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، در این نشست دنی عنان سفیر کشور دانمارک، لارس نوردروم سفیر کشور نروژ، کیو نوروانتو سفیر کشور فنلاند، ورنیکا نرلند مدیر فرهنگی کشور سوئد و مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست لارس نوردروم سفیر کشور نروژ با این توضیح که سفارت‌های کشورهای شمالی اروپا نمایشگاه "رد پای شمال، روزهای شمالی در تهران" را 21 تا 25 ژوئن در خانه هنرمندان برگزار می‌کنند، افزود: منطقه شمالی اروپا شامل دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند، ایسلند و نوحی خودمختار جزایر فرو، گرین‌لند و الاند است. با مساحتی حدود سه‌ونیم میلیون کیلومتر مربع، کشورهای شمالی، هفتمین منطقه بزرگ دنیا را شکل می‌دهند. این کشورها در کنار هم، یازدهمین اقتصاد دنیا هستتند.

سفیر کشور نروژ با بیان این که کشورهای شمالی به ویژگی‌هایی چون پذیرابودن، اعتماد، نوآوری، پایداری و ارزش‌هایی مانند برابری همه انسان‌ها شناخته می‌شوند، گفت: آنچه ما را کنار هم گردآورده است شباهت‌هایمان در روش زندگی، تاریخ، زبان، جغرافیا و ساختارهای اجتماعی است.

او با بیان این که کشور نروژ با مجموعه عکس‌هایی از مسیرهای خوش‌منظره و دو انیمیشن کوتاه کودکان در خانه هنرمندان حضور می‌یابد، افزود: نمایشگاه عکس "رد پای شمال" شامل 57 عکس از مناظر زیباست که 18 مسیر نروژ را به مخاطبان نشان می‌دهد. این عکس‌ها، تنوع حیرت‌انگیز طبیعت نروژ شامل کوه‌ها و قله‌های پوشیده از برف، دره‌های عمیق، نور شمالی(شفق قطبی) و خورشید نیمه شب را به مخاطب نشان می‌دهد.

لارس نوردروم با این توضیح که طرح "مسیرهای خوش‌منظره نروژ" ابتکار دولت و پارلمان این کشور با هدف فراهم آوردن امکان تجربه آسان طبیعت است، تصریح کرد: همه مسیرهایی که در این مجموعه عکس نمایش داده شده‌اند را می‌توان با اتومبیل یا پیاده پیمود. این مسیرها در طول 25 سال گسترش یافته‌اند، و برای ابتکار و طراحی‌شان جوایز بسیاری گرفته‌اند. در سال 2023، این مسیرها به عنوان یک جاذبه توریستی با 250 تفرجگاه و تماشاگاه در طول مسیر جادهای 2000 کیلومتری خواهند بود.

او با بیان این که دو فیلم "آد یک تخم‌مرغ است" و "متوسط‌ترین ماهی دنیا"  نیز اکران خواهندشد، گفت: فیلم "آد یک تخم‌مرغ است" توسط کریستین اولست کارگردانی شده و براساس یک کتاب کودک با همین نام، به نویسندگی و تصویرگری لیسا آیساتو هنرمند نروژی است که به درک عمیق از روابط و احساسات انسان مشهور است. فیلم با رویت داستان کودکی عصبی به نام آد، که نگران شکسته و تکه تکه شدن صورت تخم‌مرغی شکلش است، به روان‌شناسی کودکان می‌پردازد. فیلم "متوسط‌ترین ماهی دنیا" به کارگردانی کاتینکا تانبرگ نیز داستان شهرت زودگذر را روایت می‌کند و به عنوان یکی از افسانه‌های مدرن کودکان شناخته می‌شود.

در ادامه کیو نوروانتو سفیر کشور فنلاند، توضیح داد: امروزه فنلاند را کشوری با ریشه‌های عمیق در فناوری پیشرفته می‌شناسیم. نوآوری‌های امروز فنلاند، اغلب به فناورهای جدید و کاربردی‌شان و همچنین شیوه‌های نوین اجرایی آن در زمینه‌های سنتی مربوط می‌شود. طراحی به طرز وسیعی منطبق با خدمات، عملکرد و سازگار با رفتار جامعه است.

او با بیان این که نمایشگاه کشور فنلاند با  50 اثر میزبان مخاطبان است، افزود: این آثار بخش‌های صنعتی فنلاند را به نمایش می‌گذارد و شیوه زندگی در فنلاند را نشان می‌دهد. فنلاند با طراحی‌های بدیع در راس نوآوران فناوری پاک قرار دارد. "طبیعت"، "طراحی" و "هنر" سه عنصر این نمایشگاه هستند.

سفیر کشور فنلاند از اکران فیلم مستند "گنج آهن"(فولاد) ساخته دهقان محمدی گفت و توضیح داد: این فیلم توصیف‌گر آثار الیا هیلتونن مجسمه‌ساز فنلاندی است. مجسمه تاریخی نخل طلایی او چهار دهه پیش در سال 1975 در پارک ملت نصب شده است.

سپس دنی عنان سفیر کشور دانمارک با بیان این که بازدیدکنندگان می‌توانند چیدمان هنری طراحی شده توسط آرشیکت‌های معروف جهانی هم‌چون آرنه یاکوبسن و پل هنینگسن را در نمایشگاه مشاهده کنند، گفت: در 25 ژوئن دو فیلم دانمارکی "دختر جادوگر" به کارگردانی کنت کاینس مناسب مقطع سنی نوجوان و فیلم "موفقیت بزرگ" به کارگردانی کسپراسقپ اسکولا که به زندگی بیارکه اینگلس آرشیتکت مشهور دانمارکی اختصاص دارد و میزبان علاقه‌مندان هستند.

در ادامه ورنیکا نرلند مدیر فرهنگی سفارت سوئد با تاکید بر این که تلاش داشتیم فضای مناسبی برای کودکان در نمایشگاه فراهم شود، اظهارداشت: با امکانات در نظر گرفته شده کودکان می‌توانند نقاشی بکشند و کتاب‌های مختص به خود را تورق کنند در حالی که والدین آن‌ها از نمایشگاه لذت می‌برند.

او با این توضیح که آسا لیند با موضوع "ادای احترام به کتاب‌های کودکان" هم‌زمان با نمایشگاه یکشنبه دوم تیر ماه سخنرانی دارد، گفت: این نویسنده سال‌ها برای رادیو داستان می‌نوشت قبل از این که نخستین کتاب خود را در سال 1993 چاپ کند. از آن زمان تاکنون او تعدادی نمایشنامه و 20 کتاب نوشته و آثارش به 21 زبان ترجمه شده‌اند.

مدیر فرهنگی سفارت سوئد اضافه کرد: آکادمی کتاب‌های کودکان سوئد، انجمنی است بدون وابستگی سیاسی و مذهبی، که هدف آن ساختن کودکان به کسب تجربه خواندن و نوشتن غنی و پرمحتواست. 

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان که با تاخیر زیادی در نشست حضور یافت طی سخنانی به اهمیت ارتباط فرهنگی میان کشورها پرداخت و توضیح داد: نیازمند تعامل فرهنگی و هنری با کشورهایی که پیشینه فرهنگی دارند هستیم. در این زمینه خانه هنرمندان فعالیت‌های متنوعی دارد  و هفته فیلم کشورها را برگزار می‌کند. کشورهای نوردیک به جهت خدمات رفاهی، اجتماعی و نظام معتدل سیاسی در دنیا مطرح هستند.

او ابراز علاقه این کشورها برای برپایی نمایشگاه در این مقطع زمانی را حایز اهمیت دانست و گفت: این موضوع نشان از تعامل فرهنگی و مثبت است. کشورهای نوردیک با تفاهم‌نامه مشترک با خانه هنرمندان برای برگزاری این نمایشگاه هزینه پرداخت کرده‌اند که هزینه فرهنگی محسوب می‌شود و جنبه اقتصادی آن مطرح نبوده است.

در پایان نشست، پوستر این رویداد توسط سخنرانان امضا شد.

نمایشگاه  مشترک کشورهای دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد با عنوان "ردپای شمال" 31 خرداد تا 4 تیر ماه در خانه هنرمندان میزبان مخاطبان است.