به گزارش هنرآنلاین، همزمان با دومین سالگرد درگذشت بانوی نقاش، منیژه میرعمادی، ۳۲ اثر از مجموعه آثار وی با عنوان "فیروزه‌ای در کویر" در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد.

گیلدا بریمانی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه اظهار داشت: بانو منیژه میرعمادی در زمینه نقاشی و فعالیت در انتشارات نشر هنر ایران نقش مهمی ایفا کرده است، همچنین میرعمادی در شناساندن هنرمندان رسالتی مصور و تابناک در پهنه هنر ایران داشته است. این نقاش جاودانه آثار وسیعی از هنرمندان را جمع آوری کرد و به‌صورت کتاب منتشر کرد، فعالیت‌های ماندگار ایشان بهانه‌ای شد تا تصمیم بگیریم برای سپاس از خدمات زنده یاد بانو میرعمادی و شناساندن ایشان به نسل جوان و دوستداران فرهنگ و هنر نمایشگاهی از آثار ایشان برگزار شود.

بریمانی خاطر نشان کرد: 32 اثر از دوران جوانی میرعمادی تاکنون انتخاب شده که آثار ابتدایی او چاپ، آثار پاستل و گواش روی مقوا، رنگ روغن روی بوم به نام صحرا در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است. همچنین در این نمایشگاه قدیمی‌ترین اثر مربوط به میرعمادی به سال 1340 و تازه‌ترین اثر او به سال 72 حضور دارند. در این نمایشگاه مجموعه کتب و فصلنامه طاووس نیز به فروش می‌رسند که عواید این فروش به سیل‌زدگان اهدا خواهد شد. 

در ادامه مینا نادری عضو هیات مدیره انجمن نقاشان نیز گفت: هیات مدیره انجمن نقاشان از اسفند ماه سال گذشته به دنبال برگزاری این نمایشگاه بود تا مروری بر آثار این هنرمند برجسته داشته باشیم که طی هماهنگی‌هایی که با خانواده ایشان به عمل آمد و با همکاری کارگروه نمایشگاه، سرانجام این نمایشگاه فاخر برگزار شد.

وی افزود: تمرکز منیژه میرعمادی بیشتر بر روی حوزه نشر بود و به دلیل علاقه‌مندی به هنر، در معرفی هنرمندان بسیار نقش مهمی داشت. میرعمادی همچنین باب گفتگو در زبان آثار هنری در ایران و خارج را نیز باز کرد.

محمدرضا فیروزه‌ای نیز با اشاره به نمایشگاه نقاشی منیژه میرعمادی گقت: وقتی نمایشگاه را دیدم بسیار متاثر شدم از اینکه چرا نباید هنرمند تا زمانی که در قید حیات است معرفی و مورد توجه قرار گیرد، ما در جامعه خود هنرمندان بسیار خوبی داریم که متاسفانه شناخته نشده‌اند و به لحاظ مالی توانایی برپایی گالری ندارند که امیدوارم در این زمینه  تمهیداتی اندیشیده شود تا همه هنرمندان حرفه‌ای بتوانند آثار خود را به نمایش بگذارند.

فیروزه‌ای خاطر نشان کرد: انجمن نقاشان تصمیم گرفت به پاس قدردانی این هنرمند بزرگ که در راستای اعتلای هنر این سرزمین تلاش‌های بسیاری کرده، نمایشگاهی از آثار این هنرمند برجسته برگزار کند که خوشبختانه این امر امروز در خانه هنرمندان ایران تحقق پیدا کرد.

مراسم اختتامیه نمایشگاه آثار منیژه میرعمادی و بزرگداشت او ۳۱ خرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

علی باقری

فیوویژن در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد

نمایشگاه پوسترهای سینمایی علی باقری با عنوان "فیوویژن" جمعه ۲۴ خرداد در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. علی باقری در افتتاح این نمایشگاه گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان هر فیلم پوستر آن است، زیرا به‌عنوان ویترین و معرف فیلم، نوعی بازگشت از جهان و فضایی است که قرار است مخاطب با آن در فیلم روبرو شود. در طراحی پوستر فیلم سعی می‌کنم جانمایه اثر را که متشکل از پلان‌ها و سکانس‌های متوالی است در یک قاب به بیننده منتقل کنم.

باقری افزود: هر پوستر به نمایش درآمده، سفارش‌دهنده هم دارد و هم‌چنین بیشتر کارها، برگزیده جشنواره‌های مختلف بوده‌اند که یکی از پوسترها با عنوان "رویاهای دم صبح" در بیش از ۲۰۰ جشنواره بین‌المللی حضور داشته است.

این هنرمند با اشاره به اینکه پوستر سینما اولین برخورد مخاطب با یک فیلم است گفت: پوستر باید نشان دهد که فیلم چیست و مثل یک شناسنامه عمل می‌کند، در واقع در یک پلان هم تصویر و هم اطلاعات نوشتاری وجود دارد.

باقری ادامه داد: پوستر فیلم علاوه بر اینکه باید در خدمت هدف مشخص سفارش‌دهنده باشد باید به عنوان اثری مستقل نیز مورد توجه قرار گیرد. 

در این راستا فرامرز روشنایی، بازیگر و روزنامه‌نگار ضمن حضور در مراسم افتتاحیه، گفت: در نمایشگاه علی باقری پوسترهای سینمایی مورد توجه بوده است که جای خوشحالی دارد چون باعث می‌شود سطح سلیقه هنری افراد بالا برود.

وی ادامه داد: باید از افرادی که پخش ‌کننده و تهیه ‌کننده فیلم در عرصه پوستر نمایشگاه هستند دعوت شود تا سمینارهایی با موضوع  تحلیل و بررسی آثار هنرمندان طراح پوستر سینمایی برگزارکنند.

در نمایشگاه طراحی پوسترهای سینمایی علی باقری ۲۷ اثر به نمایش درآمده است. نمایشگاه پوسترهای سینمایی علی باقری با عنوان "فیوویژن" تا ۴ تیر در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.