سرویس معماری هنرآنلاین: در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی انجمن مفاخر معماری ایران و در راستای بررسی تأثیر اقلیم بر معماری، نشست شاهسون‌ها با تأکید بر اردبیل برگزار می‌شود.

با توجه به اینکه اردبیل به عنوان استان سال 1398 انتخاب شده، این سومین نشست تخصصی در این راستا خواهد بود.

عشایر شاهسون نام گروه ایلی از مردم آذربایجان است که در قسمت‌هایی از شمال غربی ایران به خصوص در دشت مغان، ارومیه، اردبیل، نواحی خرقان و خمسه زندگی می‌کنند. اهالی ایل شاهسون به مجموعه‌هایی از چند آلاچیق و کومه‌ای که در یک نقطه برپا شده باشند، اوبه می‌گویند. به مکانی که اوبه در آن قرار دارد یا چادرها برافراشته می‌شود، یورد گفته می‌شود. مشخصه اصلی یورد سنگ چین‌های هلالی شکل (قوسی) است که به موقع استقرار اولین آلاچیق یا کومه در آنجا، برای گذاشتن فارماش (جا رختخوابی پشمی) و سایر اسباب و اثاث چیده شده و چوب‌های چادرها به این فاصله تقریبی یک متر خارج از این سنگ چین هلالی چیده می‌شوند. سبب اصلی چیدن این سنگ‌ها به خاطر مصون نگه داشتن اسباب و اثاث پشمین از تماس با کف زمین جلوگیری از نفوذ نم و رطوبت به داخل آن‌هاست. معمولاً هر فرد عشایر تا آخر عمر به خاطر دارد که در کدام یورد به دنیا آمده است. همچنین هرکدام از این یوردها دارای القاب یا عناوین قراردادی به خصوص هستند که ممکن است برخی از اسامی یادآور یک جریان تاریخی و یا واقعه و پیشامدی نیز باشد. به دلیل اینکه در مقایسه با سایر مناطق عشایری ایران هر دو ناحیه سردسیر و گرم سیر شاهسون، (تابستان ییلاق و زمستان قشلاق) آب و هوای سردی دارند به همین خاطر عشایر شاهسون به تجربه دریافته‌اند از چادری استفاده نمایند که حتی المقدور بیشترین هماهنگی را با شرایط محیطی داشته باشد.باید گفت که آلاچیق و کومه اصلی‌ترین مکان زندگی عشایر شاهسون در ییلاق است.

 آلاچیق یکی از مشخصات و نشانه‌های عشایر شاهسون است که چادر نیمکره‌ای شکل و کومه چادر دالانی شکل دارد و غالباً از آلاچیق کوچک‌تر است و از جنس خشنی و با آلاچیق که با دقت و مهارت و ظرافت درست می‌شود قابل مقایسه نیست، ضمناً آلاچیق همیشه با کومه همراه است.

در این رویداد میرنبی عزیززاده، پژوهشگر حوزه فرهنگ و تاریخ؛ علی جدید مغانلو، محقق ایل شاهسون؛ بهنام صادق مغانلو و مجبتی معروف خانی، به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند، چهارشنبه 29 خردادماه 1398 از ساعت 15 الی 17:30 به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک 35 مراجعه کنند.