سرویس تجسمی هنرآنلاین: رویدادهای "هنرمندان مشغول کارند" از ابتدای سال 98 در گالری صا در حال برگزاری است. سحر افتخارزاده مدیر هنری گالری صا در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: هدف ما از برگزاری این رویداد این بود که فضایی در گالری ایجاد کنیم که مردم بتوانند با هنرمندان ارتباط برقرار کنند و در جریان روند کاری آنها قرار بگیرند. در عین حال خود هنرمندان هم می‌توانند با هم بیشتر ارتباط برقرار کنند.

افتخارزاده ادامه داد: برنامه اول با مشارکت 5 هنرمند در طول یک ماه برگزار شد. هنرمندان هر روز در گالری حاضر شده و نقاشی می‌کردند و همزمان آثار خود را به نمایش می‌گذاشتند. بخشی از جریان نیز شکل ورک‌شاپ به خودش گرفت. برنامه دوم توسط مانی کمار اجرا شد و او هر شب روی یک تابلو کار می‌کرد و تعدادی از پرتره‌های مطرح تاریخ هنر را بازسازی کرده و از آن خود سازی می‌کرد. دوره سوم این رویداد از 24 خرداد توسط حکمت رحمانی برگزار می‌شود و تمرکز هنرمند روی بداهه‌پردازی طراحانه است. او بدون ایده قبلی در طول سه روز به نقاشی کردن در گالری می‌پردازد.

افتخارزاده افزود: ما فکر کردیم مخاطب معمولا درباره آثار هنری نیاز به توضیح دارد و برای او جذاب است که بداند یک ایده چگونه به مرحله اجرا و تصویر نهایی می‌رسد. در همین راستا به فراخور کار هر هنرمند نشست‌های تخصصی یا ورک‌شاپ‌هایی نیز برگزار می‌کنیم تا به شناخت بیشتر هنرمند و اثرش برای مخاطب کمک کند.

او با بیان اینکه مخاطبان این رویداد بیشتر افرادی هستند که محل زندگی آنها نزدیک گالری است، افزود: ما می‌خواهیم مردم عادی به گالری بیایند و ببینند هنرمندان چگونه کار می‌‎کنند. به این ترتیب یک سرگرمی جذاب برای آنها به وجود می‌آید که رفته‌رفته منجر به درک آنها از هنر می‌شود و مردم متوجه می‌شوند که جدا از تصویر زیبا و جذاب، یک اثر هنری دارای مفاهیمی است و باید حقیقت آن را درک کنند.

افتخارزاده درباره بخش دیگری از فعالیت‌های این گالری گفت: قصد داریم فراخوانی اعلام کنیم تا در هفته‌های آینده هنرمندان با حضور در گالری روی یک موضوع مشخص کار کنند و در طول این رویداد امکان بازدید مخاطب و گفتگو با هنرمند فراهم است. بخشی از کارمان هم اجراهای مشارکتی است که در ماه‌های آینده بیشتر روی آن تمرکز می‌کنیم، زیرا فکر کردیم جا دارد بیشتر به این موضوع بپردازیم چون تفکر و احساسات مخاطب را بسیار درگیر می‌کند.