به گزارش هنرآنلاین به نقل از تسنیم؛ سیّد قطب با ممارستی که با قرآن کریم داشت، به اسلوب قصّه‌پردازی بسیار زیبا و شگرف این کتاب عزیز پی برد و کتابی با عنوان "التّصویر الفنّی فی القرآن" را منتشر کرد که در آن با ارائه‌ مثال‌هایی از آیات قرآن کریم، زیبایی‌های آن را در برابر چشم مخاطب قرار داد.

بعد از انتشار آن کتاب، به این فکر افتاد که با این هدف، کلّ قرآن را مورد بررسی قرار دهد. بر این اساس بود که کتاب "فی ظلال القرآن" را نگاشت. در واقع میتوان گفت که این کتاب، بیش از آنکه یک کتاب تفسیر باشد، کتابی است که درباره‌ نحوه‌ی بیان الهی و زیبایی‌های لفظی و معنوی قرآن، تناسب آیات با یکدیگر و برخی مصادیق معاصر آیات، بحث می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۴۸(در سنّ ۳۰ سالگی) ترجمه‌ این اثر را آغاز می‌کنند که مقداری از آن را در زندان‌های ستم‌شاهی انجام می‌دهند. کتاب حاضر، از ابتدای قرآن کریم تا آیه‌ ۱۸۲ سوره‌ مبارکه‌ بقره را در بر دارد. معظّمٌ‌له پس از اتمام جلد اوّل ترجمه‌ کتاب، با خبر می‌شوند که این کتاب توسط مرحوم احمد آرام، در حال ترجمه است و لذا از ادامه‌ ترجمه خودداری می‌کنند.

قلم مترجم معظّم کتاب، بسیار فاخر و در سبکی مخصوص به خود ایشان است و این مطلب بر زیبایی کتاب می‌افزاید. به فراخور مطلب، در مواردی پاورقی‌هایی با امضای مترجم، درج شده است که یا توضیح متن مؤلّف و یا نقد او است.

در چاپ حاضر، متن تصحیح شده و منابع مورد استناد کتاب، تحقیق مجدّد شده و در مواردی هم منابعی جدید اضافه شده است. همچنین برای بهره‌مندی بیشتر مخاطب محترم از محتویات کتاب، تیترهای کنارمتنی و نمایه‌های مختلف در پایان کتاب، درج شده است.