سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار رضا رزم با نام "بزرگراه پرومته" در گالری سلوک برپاست. در این مجموعه 22 تابلو که با تکنیک رنگ پلاستیک و کاردک روی بوم، در مدت دو سال و نیم خلق شده، به نمایش درآمده است. رزم در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: ریشه این آثار به اساطیر و آن شکلی که از آنها در هنرهای دراماتیک وجود دارد بر می‌گردد. با توجه به اینکه رشته تحصیلی من تئاتر هست، همیشه دغدغه‌ اساطیر را دارم.

رزم ادامه داد: در اسطوره‌ها، پرومته به عنوان کسی که خودش را فدای پیشرفت و تمدن بشر کرد شناخته می‌شود و این نقاشی‌ها می‌تواند گرامیداشت او باشد. در ادامه، این موضوع با مفهوم اساطیری متامورفیس یا دگردیسی انسان و حیوان به یکدیگر ترکیب شد و در نهایت این مجموعه شکل گرفت. در واقع ریشه این آثار در اساطیر است و افسانه‌های دگردیسی فراوانی است که تاریخ وجود دارد و دگردیسی آدم‌ها و آفرینش به شکل اساطیری را در این آثار تصویر کردم.

او درباره چند تابلویی که انسان‌ها بدون دگردیسی در آن دیده می‌شوند گفت: فکر کردم از این کارها می‌توان به عنوان میان پرده و در راستای تکنیک فاصله‌گذاری استفاده کرد. اگر هر اپیزود یا پرده را یک روایت در نظر بگیریم، می‌توان بین آنها میان پرده گذاشت و در این نمایشگاه نیز این تابلوها چنین کارکردی از نظر من دارند.

رزم با اشاره به اینکه در این نقاشی‌ها سر حیوانات نیز ترکیبی از چند حیوان مختلف هستند و هیچ کدام یک حیوان واقعی نیست، گفت: تنها جایی که می‌توانیم از زندگی روزمره و تصورات چارچوب‌دار فرار کنیم در آثار هنری است. ما هر چه در زندگی قانونمند و تکنولوژیک پیش می‌رویم از تخیلات و علایق خود دور می‌شویم. به این فکر کردم که در این تابلوها می‌توانم تخیل خود را آزاد کنم و موجوداتی خیالی به وجود آورم. از سوی دیگر این ترکیب یک مفهوم گروتسک را شکل می‌دهد که نمونه‌های آن در قرن ۱۵ و آثار هیرونیموس بوش دیده می‌شود و بیشتر تمسخر مدنظر آن است.

این هنرمند افزود: دوست دارم مخاطبی که در مقابل این آثار قرار می‌گیرد فکر کند که اگر به جای خالق این موجودات بود چگونه می‌توانست اجزای سر و صورت را تغییر دهد و شاید یک موجود متفاوت به وجود آورد. این کار می‌تواند توالی خلقت یا موجودات مختلف را به وجود آورد.

او درباره تکنیک آثار خود گفت: تمام کارها با کاردک انجام شده و از قلم مو استفاده نکردم. رنگ اصلی را بر روی زمینه می‌گذارم و پس از آن لایه‌های متعدد رنگ روی آن قرار می‌دهم. ویژگی این شکل کار کردن، به وجود آمدن لکه‌هایی است که روی هم می‌آیند و فضای رنگی خاصی را ایجاد می‌کنند. قصدم این بود که از رنگ‌های یک دست دور شوم و رنگ‌های مخصوص هر تابلو را به وجود آورم. در هر قسمت از تابلو یک رنگ اصلی وجود دارد که روی آن چندین رنگ مختلف قرار گرفته و جزئیات آن را شکل می‌دهد. جنس رنگ هم در این کار تأثیر دارد و رنگ‌های پلاستیک یک بافت برجسته به آثار می‌دهند که می‌توان آن را به دلخواه خود کنترل کرد.

نمایشگاه آثار رضا رزم تا 28 خرداد در گالری سلوک به نشانی خیابان فرشته، خیابان تختی، کوچه یکم، پلاک ۱ برپاست.